Un poet convertit la roman: Nichita Danilov/ de Antonio Patraş
Ziarul Financiar
20.01.2011
Romanele lui Nichita Danilov nu contrazic prin nimic imaginea edificată cu migală, în timp, a scriitorului însetat de absolut şi răsplătit, după cum îi va fi fost dorinţa, cu talentul imaginaţiei şi cu harul formulărilor fericite, abstras, însă numai cât să poată privi lumea prin lentila mitului (instrument infailibil în descoperirea sau inventarea de sensuri), contemplativ, totuşi cu măsură, atent la viaţa cetăţii, dar cu un ochi deschis mereu spre lumea de dincolo, spre Celtărâmul de unde, zice-se, toate vin şi unde toate se duc.
Mi se pare inutil să mai spun - hai totuşi să o fac, de vreme
ce tot am început - că şi proza lui Danilov, la fel ca poezia sa,
se hrăneşte din aceleaşi obsesii, gândiri şi imagini turnate acum
într-un tip de discurs configurat (dacă n-o fi şi asta cumva tot o
prejudecată) după alte reguli.
De la un registru la celălalt
trecerea se face firesc, pentru că poetul exersase un registru
variat şi complex de modalităţi expresive şi se familiarizase de
mult cu tehnicile articulării de scenarii epico-simbolice.
Alergător de cursă lungă, Danilov depăşeşte tot mai sprinten de la
un timp încoace obstacole dintre cele mai dificile şi tatonează
obstinat, fără sfieli de începător, proza cu apertură metafizică,
literatura marilor întrebări, în răspăr cu "noile valuri" precar
alfabetizate în cultul prozaismului şi platitudinilor
descurajante.
Educat la şcoala marilor prozatori ruşi, autorul a învăţat că,
privită dintr-un unghi convenabil, realitatea imediată dezvăluie
surse inepuizabile de mister, tot aşa cum din miezul celor mai
banale lucruri pot ţâşni uneori privelişti fantastice, de tainică
ambiguitate. În rândurile de faţă mă voi referi la un roman mai
vechi al lui Danilov, Maşa şi extraterestrul, în care
autorul aruncă fără să se codească numeroase săgeţi în
transcendent, doborând încă din primele încercări un fără de
prihană "Increat" zvârlit cu dispreţ cât colo, în podul cu
vechituri, dar şi un vânat de soi (în persoana mai familiară, deşi
nu chiar de tot inocentă a unui extraterestru umblat prin lume şi
deprins cu manierele elegante), plasat strategic în prim-planul
naraţiunii, adică în casa unei femei lipsite de apărare, dar
măiastră în lucrul cu igliţa, dibace în torsul firelor epice şi în
împletitul ţesăturii cuvintelor cu un ochi pe faţa prezentului plin
de surprize şi cu unul pe dos, spre trecutul evocat când cu
înduioşare nostalgică (universul copilăriei), când cu oroare şi
spaimă (soţul beţiv, războiul, colectivizarea). Maşa şi
extraterestrul. Femeia şi bărbatul. Dialog întotdeauna provocator,
deşi fără soluţie, taifas niciodată încheiat, lung dacă nu cât
veacul, măcar cât o zi de post...
De altfel, romanul nu ne ţine prea mult pe jar, oferind
curiozităţii noastre satisfacţii pe măsura propriei nerăbdări: Maşa
apare de la început, şi chiar în rolul personajului ce focalizează
perspectiva narativă (în calitate fie de martor, fie de
protagonist), de unde şi impresia (înşelătoare) că prozatorul ar
intenţiona să plonjeze în hăurile (sau abisurile, cum preferaţi)
sufletului feminin. Conştient de riscurile inutile ale unui atare
demers, autorul refuză să detalieze la nesfârşit nuanţe
evanescente, lasă psihologia pe seama celor ce se mulţumesc cu
asemenea îndeletniciri meschine şi, atras de aventurile eroice ale
marilor bărbaţi de altădată, se îndreaptă cu temeritate spre
orizonturi greu accesibile, singurele pentru care merită cu
adevărat (dacă ceva o fi meritând) să-ţi pui pielea la bătaie,
să-ţi pierzi pentru totdeauna somnul şi tihna.
De unde venim? Cine este Dumnezeu? Există viaţă după moarte?
Ce înseamnă să mori? Dar să trăieşti? Astfel de întrebări (mi-am
amintit, nu ştiu de ce, figura cavalerului salvator poposit la
curtea Regelui Pescar) frământă conştiinţa scriitorului, şi nu
incertitudinile legate de viaţa sentimentală. În fond, emoţiile nu
sunt altceva decât dovada incapacităţii noastre de a preţui
suficient ideea, carenţă pe care puţine spirite o pot recunoaşte
fără ipocrizie. Danilov ştie asta şi o mărturiseşte franc, fără
orgoliu de supraom - nici nu a înţeles vreodată să câştige trişând!
De aceea, reflecţiile despre fiinţă şi timp, despre univers şi
infinitul cosmic nu sunt doar o simplă spoială care să ia ochii
celor ce suferă de snobismul filozofării. E îndeajuns de hârşit
autorul şi, dacă pentru câteva clipe se lasă furat de jocul
speculativ, pentru care a manifestat mereu, e drept, o slăbiciune
aparte, imediat se repliază cu o fandare ironică, dintr-un soi de
pudoare, sau poate din spaima de a dezvălui celorlalţi propria
fascinaţie faţă de lumea austeră şi rece a conceptelor. Aşa-zisul
"gnomism" (unii au vorbit chiar despre "misticism") al literaturii
lui Danilov nu trebuie scos din context, pasajele de factură
"oraculară" nu trebuie excerptate, pentru că scriitorul nu-şi
propune să facă proză "de idei", eseistică, şi nu-şi împodobeşte
romanul, asemeni prinţului filosof, cu alese sentenţii, spre
luminarea minţii şi îndreptarea moravurilor. Când împrejurările o
cer (deseori) şi personajul simte anxietăţi irepresibile faţă de
tainele impenetrabile care ne înconjoară, reflecţia se iveşte
firesc şi spontan, în forme poate nu îndelung şlefuite, dar
proaspete, fără artificialele şi, s-o recunoaştem, de cele mai
multe ori rizibilele opintiri dialectice. Oricum, dincolo de
ingenuitatea problematizărilor, perfect adecvată însă identităţii
personajelor (să fim înţeleşi: nici gândurile, nici... "clopoţeii"
nu aparţin autorului decât, aşa zicând, als ob), Danilov
pune în relief tensiunea şi contradicţiile sfâşietoare ale
cugetării, întotdeauna răspunzătoare de nefericirea pământenilor,
fie ei extratereştri sau nu.
Situată la hotarul dintre veghe şi vis (întâlnirea dintre Maşa
şi bizarul vizitator se consumă în intervalul dintre seară şi
dimineaţă), naraţiunea relatează tot felul de întâmplări ciudate
într-o atmosferă halucinantă, generată de suprapunerea planurilor
(timp, spaţiu, cauzalitate etc.) şi de interferenţa perspectivelor.
Aici, în zona acestui bruiaj metodic al percepţiilor şi a
distorsionărilor cu schepsis se vădeşte mai acut talentul lui
Danilov, în imaginarea de episoade stranii ce ascund mereu unul sau
mai multe tâlcuri deloc uşor descifrabile. Înceţoşarea structurilor
parabolice, în manieră onirică, scoate astfel romanul din cadrul
îngust al textelor "cu cheie" şi al literaturii "eseistice",
sugerând posibilitatea altor trasee de lectură, în acord, de
altminteri, cu intenţiile ambiţioase ale prozatorului. Bun, dar ce
fel de roman o fi plăsmuit scriitorul ieşean?
Ceea ce iese în evidenţă la o lectură oricât de grăbită e
diversitatea temelor, a formelor şi a tipurilor narative: există
mai întâi un roman politic de accentuată tentă satirică, pe tema
colectivizării şi a victimelor represiunii comuniste; un roman al
copilăriei, de factură evocatoare, cu atmosfera şi amănuntele
tezaurizate de memoria afectivă; un roman al actualităţii, ce
conturează peisajul dezolant al noilor realităţi sociale
postdecembriste, cu exodul emigranţilor în căutarea unui loc de
muncă, familii destrămate etc. Se pot decela apoi un filon
sentimental (viaţa intimă a Maşei), unul detectivistic, altul
fantastic, anti-utopic. Şi or mai fi vreo câteva, nu mai stau să
verific acum. De toată lauda mi s-a părut faptul că mozaicul acesta
narativ este strunit în chingile unei structuri de uimitoare
coerenţă: în ciuda impresiilor de moment, fiecare detaliu îşi
dovedeşte importanţa şi forţa de sugestie, adăugând nuanţe
preţioase nucleelor pe care se sprijină eşafodajul epic. Nu ştiu
dacă prozatorul şi-a atins pe deplin scopul (deseori am avut
impresia că vrea să spună totul, până la capăt, de unde şi o anume
precipitare a discursului, semn al tensiunii neobişnuite care va fi
marcat procesul elaborării), dar ceea ce i-a ieşit de sub condei e
cu mult peste ce se publică şi se premiază astăzi drept literatură
de calitate.
Maşa şi extraterestrul, roman al cărui titlu aminteşte
parcă de capodopera lui Bulgakov, mizează, cum spuneam, pe efectul
fantasticizant provenit din desfiinţarea programatică a graniţelor
dintre natural şi supranatural, viaţă şi moarte, în buna tradiţie a
genului. Cele două personaje din naraţiunea-cadru sunt un fel de
oglinzi ce reflectă diferit una şi aceeaşi realitate: lumea Maşei e
creionată în culori vii, cu procedeele cunoscute oricărui prozator
realist, pe când universul din care coboară extraterestrul
(nemuritor precum "morţii vii" din Cimitirul Buna-Vestire
sau ca bizarele făpturi din Solaris,chemate la viaţă de
dorinţele cele mai ascunse ale oamenilor) devine înspăimântător
prin contrast (credinţa este asemănată cu un joc de cărţi, fiinţele
posedă trei sexe, oamenii sunt ne-oameni pentru că au văzut
"adevărul", moartea este un privilegiu acordat numai cu permisiunea
autorităţilor etc.). Extraterestrul apare în postură de Ales,
singurul care se întoarce dintr-o călătorie fără sfârşit, în
veşnicie, pândit fiind mereu de pericole despre care Maşa nu are
nici cea mai mică idee. Dintre corespondenţele care se stabilesc
între episoadele relatate de cei doi merită amintite secvenţele
despre televizor (alegorică apariţie!), considerat de babulea
Tatiana, bunica Maşei (ce personaj extraordinar!), "o cutie
diabolică, umplută cu tot felul de suflete păcătoase", intuiţie
confirmată, mai târziu, de extraterestru: "lumea celor morţi se
învecinează cu lumea celor vii şi între ele nu există decât o
singură peliculă asemănătoare cu sticla micului ecran". Apoi,
obiceiul bătrânei de a confunda lucrurile indică, de asemenea,
suprapunerea firească a celor două universuri, ca şi numeroasele
fragmente evocatoare amintind de rituri străvechi, imemoriale:
tatăl Maşei aruncă monede în fântână pentru a afla, după sunetul
apei, dacă anul va fi îmbelşugat; scena colectivizării e relatată
în maniera profeţiilor sumbre: peste tot se ivesc semne rău
prevestitoare (broaştele râioase murdărind fântânile, cocostârcii
înfometaţi, cei doisprezece pui de şobolan îmbrăcaţi în straie de
arhierei, "diavolul" Ippolit călare pe o ciudată Şobolăniţă
etc.).
După epuizantul taifas, în care locvacitatea întreţinută cu
pahare de vodcă a trezit în sufletul celor doi tot felul de
amintiri, unele duioase, altele cumplite, înainte de a se despărţi
de primitoarea sa gazdă vizitatorul îi dezvăluie şi ultimul lucru
de taină: puterea "metamorfozării". Lucru căreia Maşa nu-i mai
poate rezista, chiar dacă nu-i prea înţelege rostul "metaforic":
astfel, în urma "întâlnirii" va lua naştere un animal fabulos, a
cărui grotescă şi simbolică autofecundare trimite la descrierea
anticipatoare a Extraterestrului, contrapunct al fantasmelor
doritoarei partenere. Noua "entitate" ("trinitatea"
Maşa-Extraterestru-capră) anunţă ecloziunea cetăţeanului unei lumi
viitoare în care oamenii vor avea "hăuri" (sic!) în loc de
suflete. Aluzia la "minunata lume nouă" aşează romanul lui Nichita
Danilov, dacă ţinem cu orice preţ să menţionăm un model, în trena
distopiei lui Huxley, cu precizarea că scriitorul ieşean nu renunţă
la autenticitate şi nu suprimă complexitatea vieţii, a concretului
existenţei de dragul dezbaterii ideologice insinuate în pliurile
basmului apocaliptic. Fiorul de groază adus de amintirea coşmarului
comunist este mult amplificat de proiecţia futurologică,
sugerându-se astfel că istoria, cu toate relele ei, e de preferat
exilului în spaţiul intergalactic. Dacă tot se înlocuiesc demonii
mereu unii pe alţii, fără a dispărea vreodată cu totul ("Plecase un
demon, alţii urmau să vină în locul său"), măcar să fie cei pe care
îi cunoaştem de mult. Pentru că răul ştiut, oricât de cumplit, e
mai uşor de acceptat decât tortura incertitudinii.
Scriitor prolific, poetul convertit la roman a mai publicat
între timp două cărţi extrem de interesante ca formulă estetică,
foarte bine primite de critică: e vorba de Locomotiva
Noimann şi Ambasadorul invizibil. Iar călătoria în
oceanul de proză e departe de a se fi încheiat.
ANTONIO PATRAS (n. 1973). Critic literar, conferentiar
la Facultatea de Litere, Universitatea "Al. I. Cuza", Iasi. Debut
publicistic: 1998, în revista "Convorbiri literare"; doctorat în
filologie (2002); membru al Uniunii Scriitorilor Romani; redactor
la revista "Convorbiri literare", unde semneaza rubrica "Cerneala
simpatica"; coordonator al colectiei de istorie literara la Editura
Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi. Volume publicate: Ion D.
Sîrbu - de veghe în noaptea totalitara, 2003; Fragmentarium
- impresii despre oameni si carti, 2006; Ibraileanu. Catre o
teorie a personalitatii, 2007.