«Destin valah» - cel dintâi portal de antropologie românească/ de Adrian Majuru
Ziarul Financiar
20.01.2011
În luna decembrie a anului care tocmai s-a încheiat am deschis cel dintâi portal de antropologie românească. Se numeşte «Destin valah», pentru că îşi propune să arunce o privire sistematică asupra istoriei, comportamentelor şi metalităţilor din toate provinciile româneşti, inclusiv din diaspora, pentru a descoperi similitudini, deosebiri, inadecvări, reuşite sau eşecuri, aşteptări şi speranţe.
«Destin valah» este şi titlul uneia dintre cărţile mele
apărute în anul 2009, însă mi-am propus, alături de echipa mea de
la destinvalah.ro şi bucureştiivechisinoi.ro, să construiesc o
revistă electronică de antropologie aplicată pe toate provinciile
istorice româneşti.
Sunt articole şi studii ştiinţifice cu rigori academice.
Este
mai mult decât un portal de informare, e unul al cunoaşterii. Sunt
şi informaţii de specialitate cu referire la minorităţi,
mentalităţi, diasporă, antropologie. Oricare dintre voi îşi poate
valorifica în această revista electronică studiile din studenţie,
fragmentele relevante din tezele de licenţă, master sau
doctorat.
Adresa revistei este www.destinvalah.ro, iar studiile
pot fi trimise la adresa destinvalah@yahoo.com.
Obiectivul revistei este să ne cunoaştem pe o platformă academică
şi să descoperim împreună detalii de viaţă românească.
Dar, pentru că eu sunt obişnuit cu cercetarea istorică, am
încercat să-mi definesc, pe scurt, valenţele destinului valah, prin
filtrul unui prezent continuu. Un prezent care-şi refuză plecarea
şi traversează epoci istorice. Voi ieşi din metaforă pentru a intra
în eseul istoric.
Să fie oare destinul valah un "neajuns"? O perpetuă
"nefericire" a omului aruncat sub vremuri? Aceasta sa fie
caracteristica lui istorică? Numitorul comun care leagă veacurile
şi deceniile, vieţile fiecăruia dintre noi şi proiecţiile de
viitor?
"Neajunsul de a te fi născut în România" poate căpăta
valenţele unui studiu antropologic. Deja literatura l-a circumscris
în variate feluri din care amintim selectiv: "moarte cotidiană" şi
"tinereţe ciudată" (Dinu Pillat); "biserică neagră" şi "cadavre în
vid" (A.E. Baconsky), "sub zero grade" (Radu Tudoran), "vizuina
luminată" (Max Blecher), "stare de tranziţie" (Urmuz), "tristeţe
sublimată" (Constantin Fîntîneru), "grozavul întuneric" (Ştefan
Petică), "o stepă unde nu a strălucit niciodată soarele" (Traian
Demetrescu) sau o ţară a "geniilor întristate care mor" în mod
"barbar şi fără sentiment" în prea cunocscuta "ţară tristă, plină
de humor…" (George Bacovia).
Dincolo de metafore, "în Europa, fericirea se termină la
Viena. Mai departe, nenorocire peste nenorocire, dintotdeauna"
(Emil Cioran). Poate nu întîmplător, Vintilă Horia şi-a răpus
moartea pe străzile Vienei. Dar cîţi au această şansă? În "ţara
mea" de azi, copii, adulţi şi bătrîni caută cu disperare sau
resemnare un răspuns asupra destinului lor ratat. Să fie o
"încercare supremă", şi anume "faptul de a mă fi născut în ţara
mea?" (Emil Cioran). Şi să lupţi din răsputeri pentru idealul tău
aflat în contradicţie ireconciliabilă cu realitatea şi apoi, ajuns
la o vîrstă onorabilă, să-ţi confesezi eşecul: "nici nu-ţi poţi
imagina cît am devenit de indiferent la spaţiul nostru «mioritic»
sau nu, în afară strict de locurile unde m-am născut. Prea multe
zile şi nopţi jertfite unui destin condamnat, comun, lamentabil şi
evident tragic".
Ce ar însemna neajunsul de a te fi născut în România? De mai
multe ori într-o viaţă simţi că aici "viitorul e perimat chiar
înainte de a se fi născut". România este ţara unde "copiii
abandonaţi vor să se nască a doua oară"(Adevărul, 4258, p.3), iar
tinerii preferă să fie sfîrtecaţi de bombe prin alte ţări decît să
mai creadă în vreo iluzie de prost-gust vehiculată de saltimbanci
politici, pîntecoşi, stupizi, aroganţi, şmecheri, şperţari şi
baroni.
Cu două sute de ani în urmă, la mijlocul secolului al
XVIII-lea, erau "atîtea nenorociri în aceste ţări încît nu ştiu ce
să vă spun, vă voi spune doar că se îngroapă de vii şi cauza este
că în toiul iernii se pune o dare" şi de aceea, "pentru a scăpa de
acel înscris, unii mai săraci şi nu prea cunoscuţi se îngroapă sub
pămînt lăsînd o răsuflătoare şi mulţi au murit de frig şi stau
acolo pînă ce se distribuie acel înscris, căci în acel timp se face
o mare cercetare" (Giovanni Bartolomeo Frontali, 1763).
Cincizeci de ani mai tîrziu, francezul Marmier a descris o
masă de robi: "Ce le pasă lor care este numele stăpînului? Ceea ce
ştiu ei este că trăiesc ca să munceacsă, ca să plătească, să sufere
şi să tacă". Precum românii de azi: muncesc doar pentru a plăti
facturi, şi acelea restante.
În 1854, ofiţerul austriac Johann Koradin aminteşte de
"principiul demoralizator al birocraţiei române, în toate ramurile
afacerilor sale", fiindcă "populaţia faţă de boieri, chiar cu bani,
nu găseşte dreptate".
Englezul W. Wilkinson descoperă că "nu există poate popor mai
asuprit de un guvern despotic şi mai strivit de biruri şi de
angarale. (…)Ei (românii, n.m.) nu sînt în stare să conceapă
măcar nădejdea unei soarte mai bune. Starea de deprimare
sufletească în care sînt ţinuţi s-a prefăcut într-un fel de
nesimţire şi de apatie naturală, care-i face deopotrivă de
nepăsători la bucuriile vieţii şi de nesimţitori la fericire, ca şi
la amărăciunile grijilor şi durerilor".
Ce nădejde să mai sperăm la mai bine de 150 de ani distanţă de
la scrierea rîndurilor de mai sus? România pare a fi un imens
orfelinat cultural care de fapt camuflează un ospiciu al torturilor
psihologice. Realitatea este că "trăim asiatic şi ne judecăm după
norme europene". (…)La noi preistoria îşi dă mîna cu electronica,
sclavagismul medieval se plimbă în pieţe şi bulevarde, feudalismul
urcă şi coboară treptele de la primărie"(I.D. Sîrbu). Ce reprezintă
simplul cetăţean pentru un privilegiat al sorţii, baron, şperţar
sau "omul care este" majoritar în funcţii decizionale? Un sclav, un
simplu număr care poate fi oricînd sacrificat. Neajunsul de a te fi
născut în România este o problemă de viaţă şi de moarte pentru toţi
oamenii simpli şi oneşti plătitori de taxe şi şpagă. Este moartea
cu anticipare. Copii vînduţi şi dispăruţi prin Europa prin falsul
apanaj al adopţiilor pe cînd alţii vor să se nască a doua oară,
adulţi în pragul resemnării sau în alergare disperată pentru un
post de ciupercar. În România, la naştere, copiii ar trebui să
primească şi un certificat de deces, căci moartea sălăşluieşte
alături şi sub alte chipuri: lehamite, anxietate, angoasă,
frustrare, ratare, senilitate, mizerie, sărăcie… Şi "de ce toate
astea? Pentru că m-am născut" în România.
P.S. "Tinere domn, (…) ne aflăm, pentru cel puţin cîteva sute
de ani, în atanorul uriaş al Asiei pravo-trudnice. Ceea ce se
fierbe acum în uriaşele cazane ale Istoriei, mutaţia ce are loc în
măduva şi nucleul tuturor popoarelor intrate în horă reprezintă o
schimbare atît de teribilă şi de uriaşă, încît să fii sau un mare
idiot naiv, sau un demagog de vitrină şi latrină, ca să crezi că
totul nu e decît un oarecare experiment social, perfect dirijat
ştiinţific… Bagi într-o eprubetă un savant de tip american, un
mecanic neamţ şi un şaman mongol - şi-ţi iese, la capătul
cincinalului, un astronaut sovietic zîmbitor; amesteci un telal
evreu de pe Lipscani cu un ţigan din Arad şi doi juveţi olteni,
cobiliţari în toate, şi, după ce i-ai fiert bine în zece şedinţe şi
cîteva plenare bubuitoare, îţi ies, ca din pălăria scamatorului,
cîţiva propagandişti, doi directori şmecheri şi-ţi mai rămîne
materie primă pentru cel puţin o duzină de băieţi frumoşi, severi
şi licenţiaţi în drept… Transcrii Internaţionala pentru
Coran şi instrumente afro-asiatice şi obţii cîţiva împăraţi
socialişti, poligami şi politruci…" (I.D. Sîrbu).
ADRIAN MAJURU (n. 1968) este cercetator la Muzeul
Municipiului Bucuresti [i coordoneaza Muzeul Dr. Nicolae Minovici.
Este autorul mai mulor carti despre Bucuresti, precum
Bucurestiul mahalalelor sau periferia ca mod de existenta si
Bucuresti. Povestea unei geografii umane. In sfera
preocuparilor sale se afla si zona de underground social urban. In
sprijinul celor care studiaza acest domeniu din perspectiva
antropologica, a editat lucrari cu referire la cersetorie,
delincventa, vagabondaj, sinucidere, nebunie, prostitutie, incepand
cu anul 2005. Intre alte titluri publicate, amintim aici selectiv
Copilaria la romani, Familia Minovici - univers
spiritual si Destin valah in ilustratii si 101
texticulete. In prezent, coordoneaza seriile "Antropologia
urbana" si "Periferii nocturne" la Editura Paralela 45.