Opinie Andrei Mocearov: State suverane sau pieţe suverane? (II)
După izbucnirea crizei financiare, primul compromis major, de
fapt o cedare din partea statelor, a fost graţierea de facto a
infractorilor (cazul Madoff a fost doar puţin praf în ochii
naivilor). Perioada dinaintea crizei a însemnat un uriaş transfer
de bani prin sofisticate operaţiuni financiare, unele realizate "la
negru", fără înregistrarea lor şi fără cea mai mică informaţie
privind datele operaţiunilor1, de care au beneficiat câteva "sute
de iresponsabili"2 din lumea finanţelor. În loc au fost lăsate
grămezi uriaşe de "bani falşi", aşa-numitele active toxice. Acest
lucru s-a realizat prin contaminarea graduală, timp de cel puţin 10
ani, a bilanţurilor gospodăriilor, băncilor, sectorului privat
nefinanciar, iar în prezent a guvernelor.
Acceptând ipoteza nerecuperabilităţii "pierderii" de la cei care au
produs-o, se pune acum problema repartiţiei ei spaţiale (cine
plăteşte) şi temporale (în cât timp). Stimularea fiscală masivă din
2009 a fost utilizată, pe de o parte, pentru repornirea motoarelor
economiilor şi, pe de altă parte, pentru salvarea băncilor. Astfel,
o parte din "cadoul otrăvit" al datoriei a fost transferat în
bilanţul guvernelor, adică cetăţenilor simpli. Numai că o parte
însemnată a "pierderii" se mai află în bilanţurile băncilor şi ale
sectorului privat. Unele estimări susţin că între 1.000-2.000 de
miliarde de euro de "bani falşi" se află numai în seifurile
băncilor europene.
Şi aici s-a manifestat relaţia asimetrică de putere între pieţe şi
state. Cele dintâi au declanşat criza datoriilor suverane a cărei
rezolvare (?) înseamnă de fapt transferul în continuare a
pierderilor spre bilanţurile statelor, acompaniate desigur de
reduceri masive de cheltuieli publice. În acelaşi timp, banii
extraşi din sistem îşi fac treaba, încălzind economiile emergente
(India, Brazilia, Indonezia) sau cumpărând ieftin active
subevaluate de deflaţia produsă de criză (toate programele de
austeritate impuse după reţeta FMI sau sub ameninţarea sosirii FMI
conţin privatizări ale activelor strategice3).
Capitularea statelor în faţa pieţelor nu este nicăieri mai bine
pusă în evidenţă decât în Uniunea Europeană. Deciziile întârziate
ale UE din 2010, cu contribuţia decisivă a Germaniei, care au creat
stări inutile de tensiune şi asocierea FMI, fără o explicaţie
verosimilă, la planurile de salvare a statelor (de facto a băncilor
creditoare) le-au supus pe cele aflate în vizor la o presiune
enormă pentru a le forţa să adopte planuri draconice de austeritate
bugetară. Mecanismul european de stabilizare, stabilit în mai 2010,
care permite împrumutarea statelor din zona euro aflate în
dificultate, rezolvă partizan problema repartiţiei pierderii,
favorizând creditorii, care sunt scutiţi de orice implicare.
Împrumuturile presupun măsuri dure de austeritate, cazurile Greciei
şi Irlandei fiind elocvente. Plata facturii revine în întregime
cetăţenilor, plătitori de taxe.
Noul mecanism de stabilitate propus de Consiliul European, de fapt
o inovaţie germană, la 16-17 decembrie 2010, va permanentiza
posibilitatea asistenţei financiare începând din 2013, dar
acordarea acesteia va face obiectul unei "stricte condiţionări". Va
putea fi inclusă participarea de la caz la caz a creditorilor din
sectorul privat, în deplină coerenţă cu politicile FMI, în
eventualitatea în care o ţară ar deveni insolvabilă.Zona euro a
funcţionat încă de la lansarea ei ca o combinaţie care conţinea
deficienţe logice: "fără împrumuturi pentru statele în dificultate,
fără posibilitatea ieşirii din zona euro, fără posibilitatea
încetării de plată" ("no bail-out, no exit, no default").
Propunerea Consiliului European înlocuieşte această incoerenţă
logică cu alta, şi anume, o combinaţie între "posibilitatea de
încetare de plată, dezechilibre persistente şi lipsa unei uniuni
fiscale"4.
Această propunere se bazează de fapt pe ipoteza că crizele pot fi
rezolvate prin disciplină fiscală riguroasă. Dezechilibrele au
reapărut, după criză, atât la nivel global, cât şi în cadrul UE,
fără să existe niciun plan politic credibil de gestionare a lor.
Este greu de crezut cum zona euro ar putea supravieţui unei crize
severe fără o abordare a dezechilibrelor. Scenariul este deja
experimentat: în absenţa unei poziţii fiscale agregate a zonei
euro, dezechilibrele produc fluxuri financiare transfrontaliere
masive care conduc la distorsiuni ale sectorului financiar şi, în
final, la criza datoriilor suverane. Lupta între creditori şi
debitori va continua în anii următori până la limita de rezistenţă
a cetăţenilor simpli, principalii plătitori ai facturilor
datoriilor rostogolite şi transferate.
"Marea recesiune" a fost provocată de un model economic care
preamărea minimizarea funcţiilor statului şi încuraja entuziast
dereglementarea pieţelor. Programele dure de austeritate bugetară
vor conduce la "subţierea" în continuare a statelor. În paralel,
procesul de reglementare a pieţelor financiare se desfăşoară timid,
întâmpinând o rezistenţă acerbă. Aşadar, putem spune că sunt
indicii puternice că criza este utilizată ca o oportunitate pentru
a perfecţiona modelul economic libertarian. Acest lucru va avea
două consecinţe majore: sacrificiul democraţiei şi sacrificiul
funcţionalităţii normale a pieţelor. Reformele structurale ar
trebui să urmărească simetric două obiective: creşterea eficienţei
şi repartiţia rezonabilă a produsului final. Urmărirea eficienţei
doar pe partea de ofertă pentru maximizarea profiturilor şi
neglijarea eficienţei cererii prin micşorarea relativă a puterii de
cumpărare vor provoca adâncirea celui mai grav deficit structural:
relaţia suboptimală, în continuă deteriorare, între profituri şi
salarii5.
Lucrătorii nu vor mai putea cumpăra produsul realizat de ei.
Întoarcerea la resturile intelectuale ale teoriei economice
clasice, care pretindea că oferta îşi creează propria cerere şi că
sursele ciclurilor economice sunt schimbările în preferinţe
(şomajul este rezultatul unei decizii voluntare), ar însemna o
teribilă involuţie. Merită să reflectăm la cuvintele lui Robert
Skidelsky, membru al Camerei Lorzilor din Regatul Unit, profesor
emerit de economie politică la Universitatea Warwick: "Dacă avem
nevoie de piaţă pentru a opri statul să se comporte rău, în aceeaşi
măsură avem nevoie de stat pentru a împiedica pieţele să se poarte
reprobabil. Aceasta presupune, astăzi, standarde în privinţa
pieţelor financiare, limitarea puterii şi a profiturilor lor"6.
Andrei Mocearov este lector universitar, doctor în economie