Retailerii ameninţă că nu vor mai accepta tichetele de masă în magazine

Autor: Roxana Vantu, InCont.ro 24.01.2011

Ieşirea de pe piaţa locală a emitentului francez de tichete de masă Euroticket - business preluat de un alt jucător francez, Edenred - a generat un prejudiciu de 3,5-5 mil. euro magazinelor şi restaurantelor, potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale (AMRCR), care iau în calcul chiar eliminarea variantei plăţilor cu tichete valorice în magazine ca urmare a acestui caz.

"Vom cere celorlalte firme garanţii bancare. Însă ne gândim foarte serios că această variantă cu tichetele valorice nu mai este rentabilă pentru că impune comisioane şi impozite", explică Delia Nica, reprezentant al Asociaţiei.

Reprezentanţii Asociaţiei au atras atenţia încă de la jumătatea lunii ianuarie asupra situaţiei create în piaţă prin preluarea Euroticket de către Edenred şi asupra legislaţiei deficitare care permite ca o firmă ce operează cu hârtii valorice să-şi înregistreze o cerere de dizolvare la Registrul Comerţului, fără o motivaţie, fără bilanţ şi fără listă de creditori.

Cum s-a ajuns în această situaţie

Compania Edenred (fosta Accor Services România), cu afaceri de 19,7 milioane de euro în 2009, a anunţat la începutul lunii ianuarie că a cumpărat businessul emitentului de tichete Euroticket, în urma unei investiţii de 5,5 milioane de euro, potrivit oficialilor companiei Edenred.

Două săptămâni mai tărziu, reprezentanţii marilor reţele din comerţ au reclamat faptul că Euroticket şi-a vândut afacerea, însă nu a achitat întreaga sumă datorată retailerilor pe tichetele utilizate în magazine şi, mai mult, firma a intrat în dizolvare.

În 18 ianuarie într-un răspuns transmis ZF de către Edenred, noul proprietar al Euroticket, se arăta că "Edenred a achiziţionat businessul (portofoliul de clienţi, mărcile comerciale, echipamente de producţie, stocul de hârtie) şi nu societatea Euroticket Company SRL. Ca urmare, Euroticket are responsabilitatea şi obligaţia a asigura rambursarea către unităţile afiliate (magazine şi restaurante) a tichetelor aflate în circulaţie, emise de Euroticket până la data încheierii tranzacţiei". Reprezentanţii Edenred au mai precizat că tranzacţia a avut loc la data de 23 decembrie 2010, dată de la care Euroticket nu mai emite tichete şi nu mai are licenţa pentru emiterea de tichete.

În prezent, pe Registrul Comerţului compania Euroticket, care a avut o cifră de afaceri de 1,3 mil. euro şi un profit de 126.000 de euro în 2009, apare ca fiind în stare de dizolvare, cu sediul expirat la sfârşitul lunii decembrie a anului trecut. Compania figura cu 114 angajaţi în 2009 pe Ministerul de Finanţe. "Este o fraudă bine gânditită şi vom sesiza DIICOT. Şi asta pentru că cei de la Euroticket au vândut afacerea şi apoi în decembrie au introdus cerere de dizolvare, apoi au retras-o şi au schimbat denumirea firmei", mai spune Delia Nica de la AMRCR.

Nica adaugă că persoanele care au acum bonuri Euroticket nu mai au ce face cu ele pentru că sunt inutilizabile. Din această poveste au pierdut şi angajaţii şi angajatorii. Şi asta pentru că bonurile sunt şi ele impozitate cu 16%, taxă suportată de angajat.

Reprezentantul Marilor Reţele din Comerţ mai spune că firmele emitente de bonuri valorice ar trebui să aibă o legislaţie separată şi să nu poate intra în dizolvare atât de repede, mai ales când au de achitat şi datorii.

Cei de la Registrul Comerţului spun însă că nu au ce face. Conform legii, firma a intrat în dizolvare, iar apoi trebuia să intre în lichidare, să depună bilanţul financiar şi abia apoi să fie radiată. În schimb, cei de la Euroticket au retras cererea iniţială de dizolvare şi apoi au trecut totul pe o altă firmă.

Cine este Euroticket

Compania Euroticket, deţinută de Euroticket Company France, a vândut către Edenred mărcile Picknik Ticket (tichet de masă), Turistick Ticket (tichet de vacanţă), Bonus Ticket (tichet-cadou), Bebe Ticket (tichet de creşă) şi Cărturar Ticket (tichet de carte), dar şi echipamentele de producţie şi baza de 3.000 de clienţi companii, potrivit oficialilor Edenred.

Euroticket deţinea o cotă de piaţă de 4,5% în urma emiterii unui volum estimat la 53 mil. euro.

Potrivit ultimelor estimări ale jucătorilor, piaţa tichetelor valorice (masă, cadou, vacanţă, creşă) se ridică la aproape 1,2 mld. euro. Principalele companii emitente de tichete valorice sunt Edenred, Sodexo şi Cheque Dejeuner.