Eu nu mă mir/ de Oltea Şerban-Pârâu
Toată lumea se minunează
că Ateneul Român şi Sala de Operă a
Conservatorului au fost prea mici pentru dorinţa copiilor de a
asculta muzică clasică. De fapt a părinţilor
acestora.
De fapt e firesc. Pentru mine nu e de
mirare. Dacă ştii cum să oferi acest tip de "desert" cultural,
şansele de eşec sunt minime. Implicarea în proiectul "Clasic e
fantastic" a Clock Advertising alături de Filarmonica "George
Enescu" a fost de această dată cheia
succesului.
Am prins un weekend cu spectacolul
"Copilăria lui Mozart", din seria "Educativelor mici", desfăşurat
în Sala de Operă a Universităţii Naţionale de Muzică, la care cele
300 de locuri s-au dovedit insuficiente pentru cei peste 400 de
părinţi şi copii care se încadrau sau nu în limita de vârstă
propusă de organizatori (4 şi 10 ani), unii fiind chiar mai mici.
Poveste, momente de prezentare a viorii şi pianului, fragmente
muzicale şi fragmente de dans… succes
total.
Duminică, fenomenul a fost şi mai
impresionant la Ateneul Român, arhiplin la concertul "Anotimpurile
în Muzică" din ciclul "Educativelor mari", cu Filarmonica "George
Enescu" dirijată de Ilarion Ionescu-Galaţi şi având ca solişti 4
tineri violonişti.
Clasic e Fantastic
este un proiect educaţional de muzică clasică
destinat copiilor şi tinerilor, la care până acum
accesul a fost
liber. Au mai fost şi vor mai fi
astfel de iniţiative în România. Diferenţa este adusă de faptul că
acest proiect e foarte bine promovat şi a ajuns să fie cunoscut de
foarte multă lume, cel puţin din clasa medie.
În majoritatea
marilor oraşe ale lumii, la Viena, Paris, München, Hamburg, Londra,
Praga, Budapesta, New York marile instituţii muzicale de cultură au
programe educaţionale asemănătoare. Pentru prima stagiune a acestui
proiect (2010-2011), obiectivul organizatorilor a fost acela de a
aduce în sălile de spectacol peste 10.000 de copii şi tineri. Cu
siguranţă îl vor depăşi.
Alţi şi alţi
părinţi vor vrea să-şi aducă copiii acum la Sala de Operă a
Universităţii de Muzică pe 21 februarie, la ora 11.00, la
Copilăria
lui Vivaldi când cei mici se vor întâlni
cu Bătrânul Şoarece Sol, şoriceii
jucăuşi Rică şi Sică şi pisica Lola, ori la Ateneul Român pe 27 februarie
la ora 11.00, când vor fi prezentate Instrumentele de
suflat, tot de către instrumentiştii Filarmonicii "George
Enescu" dirijată de Horia
Andreescu, cu un program J.S. Bach, Mozart, Gabrieli, Enescu,
Ceaikovski, Mussorgski.
Un fenomen cu adevărat notabil ar fi
acela ca mai multe agenţii de publicitate să realizeze că a se
implica, la început pro bono, apoi chiar cu o miză comercială,
într-o astfel de iniţiativă poate aduce beneficii inestimabile pe
termen mediu şi lung. Pentru că - parafrazându-l pe dirijorul
concertului la care am asistat ţinând în braţe un copil de 3 ani şi
având un alt copil de 6 ani pe scaunul de alături, care încerca să
descifreze inscripţiile de pe cupola Ateneului Român - "cultura
costă, dar incultura costă şi mai mult".
OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.