Un culoar aglomerat şi slab luminat/ de Alex Goldiş
Ziarul Financiar
03.02.2011
"Noapte bună, copii!" (Polirom, Iaşi, 2010), recentul roman al lui Radu Pavel Gheo, este, alături de "Rădăcina de bucsau" al lui O. Nimigean, cea mai plăcută surpriză editorială a anului trecut. Dincolo de saltul valoric faţă de cărţile anterioare, la ambii avem de a face cu o vădită recalibrare a propriului scris. Ultimul devine, dintr-un poet livresc şi ludic, cel mai convingător prozator minimalist din ultimii ani (deşi cu destule deschideri metafizice), asimilabil mai degrabă marilor reuşite ale Noului Val de cinematografie românească decât mizerabilismului fad practicat de mai tânăra promoţie.
Într-un mod asemănător, aproape nimic nu-l recomanda pe
autorul atât de inteligentelor tablete despre moravurile cotidiene
româneşti sau pe ludicul SF-ist din "Fairia" drept un prozator de
cursă lungă, capabil să întreţină, fără alunecări stilistice şi
fără redundanţe, un roman de 500 de pagini.
Ce-i drept, măcar în punctul de plecare, Radu Pavel Gheo nu se
îndepărtează prea mult de la tematica "românismelor" de tot soiul.
Căci romanul e o radiografie a societăţii româneşti de-a lungul a
trei decenii - firele naraţiunii pornesc în 1978 şi se opresc abia
în 2008. S-ar putea spune că "Noapte bună, copii!" e chiar un
roman-frescă, dacă sintagma n-ar presupune o anumită acumulare
logică şi totalizatoare. Or, ceea ce impresionează din start la
prozator e capacitatea de a cuprinde, în mici detalii aparent
anodine, semnificaţia integrală a unei epoci. Un acut simţ social
şi o inteligenţă miniaturală ieşită din comun îl fac pe Radu Pavel
Gheo capabil să reconstituie, pornind de la marca unui produs, de
la un tic lingvistic sau de la o piesă de îmbrăcăminte,
Weltanschauung-ul unei perioade. Astfel încât, deşi romanul e
compus din scene independente, care nu respectă cronologia reală a
evenimentelor, sensul întreg al unei etape din istoria recentă a
României e întotdeauna prezent.
Multe sunt detaliile "istorice" care dau farmec şi culoare
naraţiunii lui Gheo. În relieful poveştii unui grup de prieteni,
urmăriţi din prima copilărie până la maturizarea completă,
prozatorul recompune cu precizie datele esenţiale ale unui comunism
retro. Şi asta pentru că reperele exterioare ale celor patru copii
nu sunt luate din imediatul cotidian al întunecatului deceniu nouă,
ci dintr-un Dincolo mereu râvnit şi apropriat pe bucăţi. Marius,
Paulică, Cristina şi Leo trăiesc în universul compensatoriu al
divertismentului occidental. Muzica din Vest, campionatul mondial
de fotbal sau, ceva mai târziu, ţigările şi filmele porno sunt cu
atât mai pregnante în mecanismul dorinţei cu cât sunt mai greu
accesibile. Rarele momente de acces la obiectul visat devin,
astfel, adevărate evenimente ale formării. Nu întâmplător,
ritualurile de iniţiere din copilărie sau adolescenţă sunt legate
de activităţi precum ascultatul unui top de muzică străină la un
post de peste graniţă sau vizionatul unui "film Din Ăla" la o
televiziune sârbească. Excelent sunt gestionate lungile episoade
care au în centru cele două activităţi "sacre" în formarea
copilului comunist. Pe soundtrack-ul topului Hit Diskomer, Marius
şi Paulică îşi descoperă primele instincte erotice aproape
concomitent cu primele dezamăgiri: pe de o parte, Cristina este
atrasă de un anume Leo (devenit automat în conştiinţa băieţilor
"Leo pulii"), pe de altă parte, maturizarea ei bruscă începe s-o
facă inaccesibilă celor doi puşti. Mare prozator e Radu Pavel Gheo
în paginile despre psihologia infantilă, cu atât mai mult cu cât ea
nu e refăcută pornind de la pasaje introspective - foarte riscante
în astfel de cazuri -, ci de la reacţiile copiilor la obiectele şi
evenimentele din jur. Desele dialoguri dintre Marius, Paulică,
Cristina sau Leo sunt încărcate, dincolo de uşurătatea inerentă
vârstei, de o gamă de emoţii dintre cele mai variate, de la
bună-dispoziţie sau euforie inconştientă, până la teamă, spirit de
concurenţă, gelozie, nevoia de a epata, plăcerea autoiluzionării
etc.
Ceea ce părea la început o naraţiune despre copilăria în
comunism începe să se dezvolte, în romanul lui Gheo, într-o poveste
despre pierderea inocenţei în general. Teicova, mica localitate de
pe graniţa cu Iugoslavia, e un spaţiu utopic nu numai pentru că
permite deschiderea spre lumea largă ("obiectele iniţiatice"
occidentale sunt, cât de cât, accesibile aici) sau pentru că
ilustrează o mică derogare de la ideologia constrângătoare a
totalitarismului, ci mai ales pentru că reprezintă tărâmul aproape
magic de întâlnire a celor patru prieteni. Un fel de realitate
paralelă, pe care Marius, Paulică, Cristina sau Leo o descoperă
doar în vacanţe, dincolo de viaţa separată a fiecăruia: "E ceva ce
face parte din teritoriul privilegiat şi efemer al copilăriei şi
adolescenţei: ai senzaţia că găseşti prieteni peste tot şi de
fiecare dată când te rupi de un grup ca să te duci la altul (de la
Teicova la Timişoara sau Oraviţa sau invers), uiţi de grupul deja
părăsit, îl laşi în urmă, ştiind însă că el aşteaptă undeva,
suspendat în timp, ca să te reîntorci la el. Şi de fiecare dată
când o faci, totul e la fel ca înainte, ca şi cum despărţirea sau
plecarea nici nu s-ar fi întâmplat". O lume fără cusur, pe care
Gheo n-o cosmetizează deloc. Căci entuziasmele şi fascinaţiile
copilăriei sunt bântuite permanent de spaime şi ameninţări mai mult
sau mai puţin reale. Atracţia pentru Dincolo, fie că e vorba de
supralumea din cărţile SF citite de Paulică sau doar de realitatea
plină de culori a Occidentului, îşi găseşte un balans perfect în
frica de Omul Negru sau de fantoma lui Ginuţu (tânăr sinucigaş din
motive de amor nefericit). De mare potenţial simbolic, deşi
prozatorul nu părăseşte nicio clipă cadrul strict al amănuntelor
realiste, e şi pasajul în care atracţia celor trei prieteni faţă de
cămăruţa părăsită a căminului sătesc se răstoarnă enigmatic în
coşmarul - autoindus? - urmăririi de un monstru nevăzut.
Echilibrul utopic dintre Bine şi Rău înclină decisiv în
favoarea ultimului doar odată cu maturizarea completă. Nu atât
episodul încercării eşuate de a trece ilegal graniţa către Vest,
când Leo, Marius şi Cristina sunt bătuţi şi batjocoriţi de
oficialităţi, dă măsura ratării, cât înstrăinarea fiecăruia de
grupul fondator. O înstrăinare cu atât mai bizară cu cât fiecare
dintre ei îşi vede visul cu ochii. Leo, Cristina şi Marius ajung să
experimenteze pe cont propriu the American dream, ba ultimul
îşi cumpără şi Chevrolette-ul roşu mult râvnit, în timp ce Paul
Găitan se afirmă drept unul dintre scriitorii de vârf ai Iaşului.
Ratarea e, în fiecare caz, cu atât mai spectaculoasă, cu cât ea se
insinuează în mijlocul reuşitei: Cristina ajunge actriţă, însă doar
în industria pornografiei, Marius devine om de afaceri de succes,
însă face o fixaţie morbidă pentru imaginea prietenei din copilărie
în filme "De Alea", în timp ce Paul se integrează fără probleme în
coteriile mediocrităţilor din provincie.
Sigur că, rezumat astfel, romanul pare tezist şi previzibil.
Doar că Radu Pavel Gheo îi ataşează un sâmbure simbolic şi o
construcţie originală. Metafora centrală a maturizării e figurată
în extrem de puternica imagine a unui tunel aglomerat în care
individul se simte cu atât mai înstrăinat de ceilalţi cu cât e mai
aproape de ei: "Schimbarea s-ar fi petrecut oricum, fiindcă
începuse de câţiva ani, numai că în mod normal s-ar fi desfăşurat
încetul cu încetul, aşa cum li se întâmplă tuturor oamenilor, fără
ca ei să bage de seamă. Mergi înainte în viaţă ca printr-un culoar
aglomerat şi slab luminat, unde mulţimea strânsă în jurul tău se
îndeasă, te împinge, te obligă să înaintezi, să-ţi faci şi tu loc
iar când încerci să te opreşti o clipă şi să te uiţi în jur, atâta
cât poţi vedea în semiobscuritate, îţi dai seama că prietenii tăi
s-au îndepărtat ori s-au pierdut de tine, au ajuns undeva mai în
faţă, au rămas mai în urmă - nu întotdeauna, dar mai mereu -, pe
unii îi mai vezi, pe alţii nu, îi strigi ori te strigă, vă
apropiaţi pentru câteva momente, apoi vă depărtaţi iar [...]".
Construcţia fragmentată, cu coborâri şi urcări surprinzătoare pe
scara evoluţiei poveştii contribuie, pe de o parte, la accentuarea
senzaţiei de înstrăinare dintre personaje, care par să se
redescopere reciproc la fiecare etapă nouă. Pe de altă parte,
progresul înstrăinării prin maturizare e întrerupt permanent de
intercalarea momentelor privilegiate din copilărie. Evoluţia
irepresibilă spre Răul final, evidentă în destinul personajelor, e
nuanţată de logica superioară a naraţiunii. După cum presimţirea
Răului bântuia jocurile copilăriei, amintirile scenelor de la
Teicova vin să însenineze coşmarul maturităţii. Excelentă e ideea
reluării aproape mot-à-mot a unui capitol (cu pretextul că
ar prezenta perspectiva diferită a lui Marius de cea a lui Paulică)
nu numai pentru că potenţează simbolic scena, ci şi pentru că
insistă asupra perspectivei unice, monolitice, a copilului. Doar în
copilărie e posibilă o identificare atât de radicală cu celălalt,
încât inflexiunile limbajului dispar şi ele în totalitate.
Toate aceste substraturi fac din "Noapte bună, copii!" un
roman suficient de complex pentru a consacra, singur, un prozator
puternic al literaturii române actuale.
Alex Goldiş (n. 26 aprilie 1982, Arad) - critic şi
istoric literar, redactor al revistelor Cultura şi
Vatra. Doctor în filologie al Universităţii Babeş-Bolyai din
Cluj-Napoca, cu o teză despre critica românească postbelică. A
publicat aproximativ 150 de cronici literare şi eseuri în:
Cultura, Vatra, Bucureştiul cultural,
Echinox, Tribuna, Steaua, Cuvântul etc. Prezent în volumele
colective: Horea Poenar (coord.), Dicţionar Echinox, 2004;
Ruxandra Cesereanu (coord.), România înghesuită, 2006; Sanda
Cordoş (coord.), Spiritul critic la Cercul literar de la
Sibiu, 2009.