Un nou gigant pe piaţa muncii: POSDRU. A făcut 20.000 de noi angajări

Autor: Adelina Mihai 08.02.2011
Dacă ar fi privit ca o "întreprindere", POSDRU, programul UE pentru resurse umane, este cel mai mare nou angajator: 20.000 de oameni care predau, 500 de milioane de euro plăţi pentru salarii


Silvia Suciu (50 de ani), Florentina Baciu (48 de ani), Sorin Morega (47 de ani), Adelin Niculae (23 de ani) şi Ana I. (56 de ani) erau ieri dimineaţă într-o sală la etajul II în complexul de birouri Cotroceni Business Center, atenţi la ce le spunea Ruxandra Grou despre cum să deschidă sau să în­chidă un calculator.

Ei sunt şomeri de anul trecut, dar nu au reuşit încă să se angajeze şi de aceea au venit la un curs gratuit, plătit din bani europeni. La fel ca ei mai sunt în acest moment în ţară alţi 15.000 - 30.000 de şomeri, femei, tineri absolvenţi de facultate sau doctoranzi, care merg în fiecare zi la cursuri gratuite, finanţate din fonduri europene, pentru a-şi îm­bunătăţi sau pentru a-şi certifica anumite competenţe. Acestea sunt cursurile finanţate din fondurile europene prin aşa-numitul program POSDRU (Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Uma­ne), care a atras până acum cei mai mulţi bani de la UE şi pentru care a fost cea mai dură competiţie. Puţini ştiu că acest program este în prezent cel mai mare nou "angajator" de pe piaţă, de cinci ori mai mare decât Nokia, de exemplu, care a creat 4.000 de locuri de muncă la Cluj.

Dacă ar fi privit ca o uriaşă companie, programul de finanţare din fondurile UE pentru resurse umane este un gigant furnizor de training, cu o cifră de afaceri de 4,25 mld. euro (aceasta fiind valoarea întreagă a programului până în 2013), cu peste 20.000 de angajaţi (traineri, cum este de exemplu Ruxandra Grou, care preda ieri noţiuni de IT&C, consultanţi, manageri şi asistenţi de proiect) care derulează 2.000 de programe de training. Programul are o arie largă de "clienţi" - de la şomeri, femei, persoane cu dizabilităţi, până la bancheri de top care sunt dispuşi să urmeze cursuri de leadership sau de studiu comportamental.

Cele 2.000 de programe de training contractate sunt dintre cele mai diverse: de la consiliere în carieră, traininguri pentru dezvoltarea competenţelor antreprenoriale, pentru instruirea femeilor din mediul rural, cu valori de la 10.000 de euro până la 5 milioane de euro.

Programele au fost propuse de firme, ONG-uri, fundaţii şi chiar instituţii de stat. Un trainer poate câştiga până la 3.300 de euro net pe lună într-un astfel de program cu un contract de cel puţin patru ore pe zi. În 2008, 2009 şi 2010 s-au făcut plăţi de 485 milioane de euro pentru aceste proiecte. Banii merg pe salariile trainerilor, pe suport de cursuri, computere, mobilier şi închirieri de săli. Pentru 2011 sunt preconizate plăţi de 800-1 miliard de euro, din care cel puţin jumătate sunt pentru salariile trainerilor.

Cei 15 şomeri din Bucureşti au învăţat ieri-dimineaţă, timp de patru ore, care sunt componentele unui calculator, cum se deschide/închide un calculator sau cum pot fi folosite elementele din bara de start. Gratuit.

În două săptămâni, vor şti deja să deseneze scheme sau să modifice şi să taie fotografii în Paint, să redacteze şi să editeze documente în Open Office, o alternativă gratuită de la Windows a Microsoft Office.

Proiectul "Acţionează acum pentru tine!", câştigat de firma Tiurenlau Hotel Management (cu activităţi în implementarea unor sisteme informatice de gestiune în hoteluri, care presupune şi traininguri pentru angajaţi în hoteluri), are o valoare de peste 470.000 de euro şi se va desfăşura pe o perioadă de 18 luni. Acesta este numai unul dintre sutele de exemple de companii care au câştigat proiecte în valoare de sute de mii de euro de la Uniunea Europeană pentru a organiza cursuri de formare profesională, de consiliere şi orientare în carieră sau de reconversie profesională pentru şomeri care nu reuşesc să se angajeze. Primul proiect de acest tip, declarat câştigător în 2008, se numeşte "Învăţământul profesional şi tehnic în domeniul TIC" şi a fost câştigat în luna mai a anului trecut de către Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, cu o valoare de peste un milion de euro şi are ca scop formarea a opt standarde ocupaţionale (precum tehnician în automatizări sau analist programator), precum şi o programă actualizată pentru aceste calificări din domeniul IT.

Salarii nete între 700 şi 3.300 de euro pentru contracte de muncă part-time

Cel puţin 1,65 de milioane de persoane vor participa până în 2013 la programe de calificare şi recalificare pe bani europeni, iar alţi 20.000 - 30.000 de români care implementează astfel de proiecte vor primi salarii în valoare totală de până la 1,7 - 2 miliarde de euro, costurile salariale reprezentând până la 40-50% din valoarea unui proiect.

"În cadrul proiectului lucrează 11 persoane, angajate cu contracte pe perioadă determinată pentru o perioadă de 18 luni. Proiectul, depus şi semnat anul trecut, a început încă din luna noiembrie 2010, iar până la sfârşitul lunii ianuarie s-a desfăşurat procesul de achiziţie şi logistică, care a presupus închirierea spaţiului, achiziţia calculatoarelor şi a mobilierului necesar pentru desfăşurarea cursurilor", a spus Laurenţiu Grigore, director general şi acţionar al Tiurenlau Hotel Management, care a avut o cifră de afaceri de 25.500 de euro în 2009.

Plafoanele maxime pentru care pot lucra angajaţii care implementează proiecte finanţate din fondurile europene pentru resurse umane sunt de 250 de lei/oră pentru managerul de proiect, de 200 de lei/oră pentru experţii de tip A (cu o vechime mai mare de 5 ani), de 150 de lei/oră pentru experţii de tip B (cu vechime între 3 şi 5 ani) şi de 100 de lei/oră pentru experţii de tip C (sub 3 ani de experienţă), iar personalul administrativ poate câştiga câte 50 de lei/oră, acestea fiind sumele brute acordate, în general, pentru contracte pe perioadă determinată cu timp de lucru parţial, între două şi patru ore pe lună.

"Noi avem contracte pe perioadă determinată cu timp de lucru de patru ore pe zi şi experţi de tip B, adică cu o experienţă de lucru între 3 şi 5 ani", a mai spus Grigore. În medie, o echipă care implementează un proiect din fondurile europene pentru resurse umane trebuie să aibă neapărat în componenţă un jurist, un finanţist, un psiholog sau un sociolog care să aibă studii superioare şi acreditările necesare (spre exemplu, formatorii care lucrează în astfel de programe trebuie să fie acreditaţi de Consiliul Naţional pentru Formarea Profesională a Adulţilor).

2.000 de proiecte cu o valoare de 3,5 miliarde de euro

Până la finele anului trecut, cele 1.962 de firme, ONG-uri, fundaţii sau instituţii de stat care au depus şi au câştigat proiecte finanţate din fondurile europene pentru resurse umane au semnat contracte în valoare de 3,51 miliarde de euro, adică peste trei sferturi (82%) din suma totală acordată României de către Uniunea Europeană.

Astfel, din 2008 până la finele lunii decembrie a anului trecut, în buzunarele românilor care au lucrat în proiecte finanţate din fondurile pentru HR au intrat peste 485 de milioane de euro, aceasta fiind valoarea totală a prefinanţărilor şi a rambursărilor efectuate prin intermediul AMPOSDRU, autoritatea de management care gestionează aceste fonduri.

POSDRU (Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane) a devenit astfel primul program de finanţare europeană (din cele şapte programe începute în 2007) care se apropie de final. În 2007, primul an în care a început programul, nu a avut loc nicio lansare de linii de finanţare, iar în 2008 şi în 2009 interesul nu era atât de mare, fie din cauza legislaţiei, fie din cauza lipsei de finanţare alternativă.

Însă în 2010 fenomenul a luat o amploare foarte mare, românii au găsit idei de proiecte, au învăţat să le scrie, au depus şi au câştigat contracte până când aproape că au epuizat fondurile europene.

Şomerii merg la cursuri în speranţa că îşi vor găsi mai uşor un nou loc de muncă

În acest an, autoritatea de management care gestionează banii intenţionează să realoce 150 de milioane de euro de pe axa "Asistenţă tehnică" (care a primit finanţare pentru funcţionarea şi organizarea autorităţii de management), pentru că banii nu vor fi cheltuiţi din cauza legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice. Banii vor fi redistribuiţi către o altă linie de finanţare, destinată şomajului şi economiei sociale, pentru care a existat un interes mai mare în acest an.

Pentru a putea participa la cursurile unui program cum a fost cel de ieri, cei care vor să se înscrie trebuie să fie şomeri (indiferent dacă mai primesc sau nu ajutor de şomaj), să aducă o adeverinţă de la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prin care să demonstreze acest lucru şi să aibă buletin cu adresă de Bucureşti (aceasta fiind regiunea pentru care s-a scris proiectul).

Adelin Niculae, 23 de ani, unul dintre participanţii de ieri, a absolvit anul trecut Facultatea de IT din cadrul Departamentului de tehnologii din cadrul Universităţii din Bucureşti. El a rămas la începutul acestui an fără loc de muncă după ce şi-a dat demisia din cadrul unei companii cu activităţi în domeniul serviciilor de marketing, după ce a lucrat timp de un an ca supervizor la o echipă de 10 hostese pentru firmele distribuitoare de ţigări.

"Am venit la cursuri pentru că nu am deloc experienţă în domeniul în care am absolvit facultatea, nici măcar un stagiu de practică. Am încercat să mă angajez, dar nu am găsit în acest domeniu, iar dacă am găsit, salariile erau de 1.000 de lei pe lună sau chiar mai mici", a spus Niculae.

Grupele sunt formate din câte 15 participanţi, care vor veni la cursuri timp patru ore pe zi, pentru o perioadă de două săptămâni. Din cele patru ore, două sunt de teorie şi două de practică.

Sorin Morega, 47 de ani, un alt participant la cursul de ieri, a rămas fără loc de muncă după ce s-au concediat 35 de angajaţi dintr-un total de 40 de la firma de consultanţă în programe Phare la care lucra, pentru că s-au încheiat proiectele.

"A venit în noiembrie CEO-ul din Anglia şi ne-a spus că din decembrie suntem liberi, dar că avem posibiliatea să primim mai multe salarii compensatorii, fără drept de şomaj. De atunci, am aplicat la 500 de locuri de muncă, am avut 47 de vizualizări ale CV-ului şi 3 interviuri de angajare la care mi s-a răspuns că voi fi contactat", a mai spus Morega, care a fost şofer. El este la a doua experienţă de acest gen, după ce în 2005 magazinul de piese auto la care era angajat a intrat în faliment. "Dimineaţa vin la aceste cursuri, iar după-masă mă duc la cursuri pentru administratori de imobile, pe care le plătesc, costă 400 de lei", a mai spus Morega, care are studii medii.

Certificatul de competenţe în IT, un avantaj la angajare

Cursul, care durează 40 de ore, este menit să le certifice absolvenţilor - printr-o diplomă acreditată de CNFPA (Consiliul Naţional pentru Formarea Profesională a Adulţilor) - competenţele informatice, aceştia beneficiind şi de consiliere pentru orientarea în carieră.

Ana I., 56 de ani, este în şomaj din luna august a anului trecut, după ce a lucrat ca manager de proiect timp de doi ani în cadrul unei firme de consultanţă în sisteme de management.

"Mi s-a restructurat postul şi, din ce am înţeles, au urmat şi alte concedieri. Cu două luni înainte mi s-a cerut să-mi dau demisia, dar n-am vrut. S-au folosit de mine, nu s-au gândit că mai am doi-trei ani până ies la pensie, iar acum e greu să-ţi găseşti de lucru cu 2.000 de aplicanţi la un job", a spus Ana I., care este absolventă de Politehnică.

Ionuţ Iacob, 41 de ani, este şomer de zece luni, după ce şi-a pierdut locul de muncă de operator comandă numerică din cadrul producătorului de material rulant Alstom.

"Lucram de 21 de ani acolo, iar anul trecut s-a închis fabrica. Vreau să fac aceste cursuri, poate mă ajută să mă angajez, pentru că tot depun CV-uri, dar nu sunt chemat la interviu", a spus Iacob. De asemenea, Florentina Baciu, 46 de ani, absolventă de studii medii, a intrat în şomaj după ce editura la care a lucrat în ultimii 27 de ani s-a închis, ultima poziţie deţinută fiind de inspector resurse umane.

Şi Silvia Suciu, 50 de ani, absolventă a Facultăţii de Asistenţă Socială, a rămas fără loc de muncă din luna iulie, când un proiect derulat de fundaţia pentru care lucra s-a încheiat.

Oamenii au aflat şi s-au înscris la aceste cursuri când îşi căutau de lucru pe site-urile de recrutare, de altfel anunţurile online pe eJobs, Bestjobs şi Hipo.ro fiind principalele modalităţi de promovare a proiectului.

Participanţii de ieri au avut deja o săptămână de consiliere, în cadrul căreia au învăţat cum să-şi redacteze un CV european şi o scrisoare de intenţie, cum să se prezinte şi cum să se îmbrace la un interviu de angajare.

"Cursurile se vor desfăşura timp de un an de zile, în care capacitatea maximă de participanţi este de 30 pe lună, ceea ce înseamnă că dacă vor fi doritori, grupul-ţintă al proiectului - care prevede formarea a 180 de şomeri - s-ar putea dubla", a mai spus Grigore.

Pentru luna februarie s-au înscris la aceste cursuri peste 400 de persoane, iar pentru luna martie există deja 100 de înscrişi.

"Oamenii fie ne scriu e-mailuri, fie ne sună, iar o parte dintre potenţialii beneficiari se mai triază după ce le spunem că le trebuie adeverinţă de la ANOFM şi domiciliu în Bucureşti", a adăugat Grigore.

În mod normal, dacă nu erau gratuite, aceste cursuri ar fi costat 600 - 700 de lei.