Comisionul de analiză a creditelor nu mai sare de 400 de euro la băncile mari

Autor: Ciprian Botea 13.02.2011

Băncile din top zece au intrat într-o competiţie a comisioanelor mici la început de an, astfel că un dosar de credit nu este taxat cu mai mult de 400 de euro, de două-trei ori mai puţin decât anul trecut.



Schimbarea a fost adusă de noua lege a creditelor pentru consumatori, intrată în vigoare la începutul lunii ianuarie, care nu mai permite bancherilor să taxeze analiza dosarelor de credit cu un procent din suma acordată, aşa cum făceau în trecut, ci cu o sumă fixă. Comisionul trebuie să fie unic pentru o anumită categorie de credite.

Astfel, începutul de an a adus o serie de promoţii la credite, iar de data aceasta bancherii au marşat pe eliminarea comisionului de analiză dosar, unul dintre puţinele permise de noua lege. "Vrem să impulsionăm puţin partea de creditare. Legea nouă s-a suprapus şi pe începutul anului, când este o perioadă slabă şi trebuia să fim cu ceva pe piaţă", spune Gabriela Nistor, director executiv retail la Banca Transilvania, singura bancă de top cu capital majoritar privat românesc. În cadrul unei promoţii banca vinde credite - atât de consum, cât şi ipotecare - cu comision de analiză zero.

Nistor precizează că se aşteaptă totuşi ca piaţa "să se aşeze" în lunile următoare, iar atunci se va lua şi decizia privind valoarea comisioanelor percepute.

Comisionul de analiză fix nu depăşeşte 210 lei la creditele de consum, dar poate ajunge şi la 400 de euro (1.700 de lei) în cazul finanţărilor pentru achiziţia de locuinţe, potrivit datelor de pe site-urile celor mai mari zece bănci locale.

Bancherii taxează cu sume cuprinse între 105 şi 210 lei analiza dosarului la un credit de consum în lei, dar înainte ca legea să îi oblige să perceapă un comision fix indiferent de suma împrumutată solicitau chiar şi 3-4% din valoarea creditului. Astfel, pentru un credit de valoare medie, de 20.000 de lei, comisionul de analiză a scăzut de circa două-trei ori.

Se caută un nou echilibru

"Comisionul se va egaliza probabil în funcţie de valoarea medie a fiecărui tip de credit în parte. Dar chiar dacă tu calculezi pe portofoliul tău, trebuie să vezi şi unde este piaţa", spune Nistor, remarcând că deja comisioanele percepute acum de bănci sunt la valori mai mici decât cele care rezultau în trecut. Până la apariţia legii 288/2010, majoritatea băncilor calculau comisionul de analiză a dosarului ca procent din suma acordată.

Jucătorii mici sunt încă reticenţi

La împrumuturile cu garanţii comisioanele de analiză variază între 50 de euro şi 400 de euro la băncile din top zece, dar jucătorii de talie mică ajung să taxeze clienţii şi cu 700 de euro. De exemplu, ATE Bank percepe la creditele de consum cu ipotecă un comision de analiză de 700 de euro sau 3.000 de lei în funcţie de moneda în care este luat împrumutul.

Anterior, bancherii încasau şi 800-1.000 de euro din analiza dosarului la creditele imobiliare, luând în calcul un comision de 2-3% din suma împrumutată.

Nistor priveşte totuşi cu un optimism moderat anul 2011, chiar dacă mai multe bănci dau acum semnalul relaxării. "Ştiu că nu va fi un an al retailului, dar ne-am propus să creştem peste piaţă."

În cele mai multe cazuri scăderea comisioanelor se vede însă destul de puţin în costul final al creditului deoarece băncile au preferat să majoreze corespunzător şi marjele de dobândă. Alte bănci au preferat să renunţe cel puţin temporar la comisionul de analiză dosar şi în cazul acestora ajustarea marjelor de dobândă este mai vizibilă.

BCR sau Banca Transilvania au eliminat comisioanele de analiză atât la creditele de consum, cât şi la cele ipotecare şi aşteaptă o aşezare a pieţei înainte de a stabili noile comisioane în sumă fixă.

Grecii de la Bancpost au stabilit iniţial un comision de analiză dosar de 500 de lei la creditele de consum, dar în prezent desfăşoară o campanie promoţională şi nu mai taxează clienţii care iau un împrumut înainte de 30 iunie. Banca de stat CEC a stabilit iniţial comisionul de analiză la 250 de lei, dar l-a redus la jumătate în cadrul unei campanii promoţionale care se desfăşoară în februarie.