„BMW i” – noul brand al nemţilor pentru maşinile electrice

Autor: Bogdan Alecu 21.02.2011

BMW a lansat astăzi brandul "BMW i" sub care va produce viitoarele modele electrice ale mărcii, acesta reprezentând succesorul "Seriilor" actuale. Pentru început vor fi lansate două modele sub acest brand începând cu 2013 - BMW i3 şi BMW i8. BMW Group îşi va extinde semnificativ şi serviciile de mobilitate în următorii ani. Pentru aceasta a fost anunţat formarea în New York a BMW i Ventures, o companie dedicată investiţiilor în acest domeniu, cu un capital iniţial de 100 milioane de dolari.

"BMW i oferă automobile şi servicii de avangardă, design excepţional şi un concept complet nou de mobilitate premium - totul având dezvoltarea durabilă în plan principal", explică Ian Robertson, membru în consiliul de administraţie al companiei. Serviciile şi automobilele oferite prin BMW i sunt rezultatul programului de dezvoltare "project i", demarat în 2007 ca o componentă de avangardă a BMW EfficientDynamics. Este răspunsul companiei la schimbarea nevoilor clienţilor, inclusiv o cerere tot mai mare de surse alternative de propulsie, precum sisteme electrice şi hibride.

Aglomeraţiile urbane mari, aşa numitele "megacities", sunt în strategia BMW principalele pieţe pentru soluţiile oferite de BMW i. în acest moment peste 50% din populaţia globului trăieşte în oraşe, iar ONU estimează că acest procent se va extinde până la 70% în 2050. Există peste 130 de oraşe de peste 3 milioane de locuitori. "Megacity" este considerat orasul de peste 8 milioane locuitori. Deja 30 de astfel de orase concentreaza o populatie de 280 milioane locuitori.

În cadrul "project i" BMW a lansat deja într-un program extins de teste cu automobile electrice într-o producţie limitată de serie. Primul model din această serie a fost MINI E, model care deja oferă BMW Group o experienţă foarte bogată cu privire la utilizarea automobilelor electrice şi necesităţile clienţilor din marile aglomeraţii urbane din New York, California, Berlin, Munchen sau Londra. Principale concluzii au arătat că în contextul unei utilizări cotidiene nu există diferenţe mari de utilizare între MINI E şi un model similar ca dimensiuni şi putere. Nu există nici limitări de infrastructură în ceea ce priveşte exploatarea zilnică cu o distanţă medie parcursă de 40 km (conform statisticilor pentru Germania) - o proporţie foarte mare de utilizatori MINI E încărcau automobilul numai în timpul nopţii, de acasă. Deja în această formă, MINI E s-a dovedit un automobil electric care putea să acopere majoritatea drumurilor programate într-o zi. Dimensiunile portbagajului şi locul numai pentru doi pasageri s-au dovedit principalele limitări.

În continuarea programului de teste urmează a fi lansat BMW ActiveE. Acesta este dezvoltat pe baza BMW Seria 1 Coupe, oferă 4 locuri un portbagaj de 200 litri. Acumulatorii Li-Ion utilizaţi pentru acest model sunt primele rezultate ale joint venture-ului SB LiMotive, anunţat în luna august 2009 împreună cu Bosch şi Samsung.

BMW i3, comunicat anterior ca Megacity Vehicle, va fi primul model electric BMW în producţia de serie, dedicat zonelor urbane. BMW i8 este dezvoltat pe vaza BMW Vision EfficientDynamics. Este un plug-in hybrid care îmbină performanţe de supercar cu un consum de compactă de oraş.

Amândouă modelele se bazează pe conceptul de construcţie LifeDrive. Este vorba de un şasiu de aluminiu care încorporează propulsorul, în timp ce celula pentru combustibil este construită din fibră de carbon (carbon fibre-reinforced plastic - CFRP). Va fi prima dată când fibra de carbon va fi utilizată la scară largă pentru fabricarea automobilelor. Pentru aceasta BMW Group a pus bazele SGL Group şi a iniţiat dezvoltarea unei noi fabrici de fibră de carbon în Statele Unite, Moses Lake, WA. Investiţia iniţială este de 100 milioane USD şi foloseşte tehnologii alternative de producerea energiei electrice pe bază de hidrogen pentru procesul de producţie, deosebit de energofag.

"Ambele automobile au fost special concepute pentru respectivele sisteme de producţie. Vom folosi o arhitectură inovatoare pe bază de CFRP pentru a compensa toată greutatea suplimentară a acumulatorilor. Pentru clienţii aceasta înseamnă o dinamică superioară împreună cu o creştere importantă a autonomiei în modul electric", explică Dr. Klaus Draeger, membru al Consililului de Administraţie BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare.

Noile BMW i3 şi BMW i8 urmează a fi produse la fabrica din Leipzig. Până în 2013 acestea vor însemna investiţii noi de până la 400 milioane Euro şi crea aproximativ 800 de locuri de muncă. Sinergii de producţie vor fi dezvoltate între cele două modele care vor folosi componente comune pentru propulsia electrică, electronică sau baterii.

Independent de cele două noi modele, o gamă nouă de servicii de mobilitate va fi o parte integrantă a BMW i. Aceasta înseamnă dezvoltarea o ramură nouă de business pe termen lung care poate atrage clienţi noi şi genera profit suplimentar.

"Nevoile de mobilitate se schimbă rapid în aglomeraţiile urbane aflate în expansiune", adaugă Ian Robertson. "Prin BMW i vom dezvolta serviciile oferite în automobil, precum BMW ConnectedDrive." Este vorba de servicii care includ utilizarea spaţiilor de parcare, soluţii inteligente de navigaţie care folosesc informaţii locale şi route planning avansat, precum şi servicii premium de car-sharing.

Suplimentar, BMW Group urmăreşte dezvoltarea de colaborări cu companii partenere şi explorează posiblitatea investiţiilor de capital în furnizori de servicii de mobilitate. Pentru aceasta BMW i Ventures, companie de capital venture, urmăreşte să extindă gama de produse şi servicii oferite de BMW i pe termen lung, prin implicarea în proiecete desoebit de inovative.

My City Way, companie cu sediul în New York, este prima companie în care BMW i Ventures investeşte. Despre parteneriat, Ian Robertson a declarat: "Sunt încântat să anunţ primul nostru partneriat strategic cu My City Way. Printr-o aplicaţie dedicată telefoanelor mobile, My City Way oferă utilizatorilor informaţii despre transportul public, disponibilitatea locurilor de parcare şi puncte de atracţie locale în mai mult de 40 de oraşe din USA. Alte 40 de oraşe din întreaga lume vor fi adăugate proiectului, incluzând Munchen."