Veniturile cabliştilor din Est, cu 15 ani în urma Vestului

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 23.02.2011

Achiziţiile din Europa de Est, în ţări ca România sau Ungaria, sunt încă într-o fază incipientă, în care operatorii mari îşi cumpără rivalii mai mici.



Venitul mediu lunar pe abonat (ARPU) înregistrat de operatorii de cablu din Europa de Est este la un nivel înregistrat cu 15 ani în urmă pe pieţele occidentale, însă decalajul din punctul de vedere al lansării a diferite servicii este de trei ori mai mic, potrivit unui studiu realizat de compania de analiză IHS Screen Digest.

"Când a fost ultima oară vestul Europei la nivelul ARPU înregistrat acum în Est? S-a întâmplat în anul în care DVD-urile intrau pentru prima oară la vânzare, Spice Girls era numărul unu în topuri şi se lansau pe piaţă companiile eBay şi MySpace. Era anul 1996", a subliniat diferenţa Guy Bisson, director de cercetare pe piaţa TV al IHS Screen Digest.

"Este însă Estul cu 15 ani în urma Vestului din punctul de vedere al dezvoltării? Eu nu cred acest lucru pentru că dacă ne uităm la numărul de abonamente vândute pe gospodărie, operatorii din Est sunt doar cu 5 ani în urma noastră", a adăugat el.

Operatorii din Est înregistrează "poveşti de creştere fenomenale" pe acest segment, dezvoltându-se puternic prin vânzarea de servicii suplimentare, după ce iniţial câştigă clienţi vânzând doar cel mai ieftin serviciu de cablu TV, a adăugat el. Datele au fost prezentate în cadrul Cable Congress, un eveniment care a avut loc săptămâna trecută în Elveţia, la Lucerna.

În anul 2010 nivelul mediu al ARPU înregistrat de operatorii de cablu din vestul Europei a fost de 23,10 euro, potrivit sursei citate. În România, nivelul ARPU a fost anul trecut de aproximativ 11 euro şi ar putea creşte aproape de 14 euro în 2014, potrivit estimărilor IHS Screen Digest. În Ungaria, nivelul ARPU a fost de aproximativ 16 euro anul trecut şi ar putea ajunge peste 21 de euro în 2014, potrivit aceleiaşi surse. În România o conexiune fixă la internet cu viteze de download de 100 Mbps costă mai puţin de 10 euro, în timp ce în Vest tarifele sunt şi de cinci ori mai mari pentru acelaşi serviciu. De asemenea, cel mai ieftin abonament la cablu TV costă în România aproximativ 25 de lei (6 euro), de aproximativ trei ori mai puţin decât în Vest.

Anul trecut, operatorii de cablu din Europa au înregistrat venituri de 18,8 miliarde de euro, în creştere cu 6%, iar veniturile generate de televiziunea digitală au depăşit în premieră veniturile generate de cablul analogic. "Serviciile video la cerere au explodat: încasările au crescut cu 26%, la 412 milioane de euro anul trecut", a declarat Manuel Kohnstamm, preşedintele Asociaţiei Cable Europe şi director în cadrul organizaţiei europene a Liberty Global, compania care deţine numărul doi pe piaţa TV din România, UPC.

Numărul de abonamente la serviciile furnizate de operatorii de cablu din Europa a depăşit în premieră anul trecut pragul de 100 de milioane, iar piaţa ar putea înregistra noi creşteri în anii următori întrucât operatorii de cablu au o reţea mai bună decât companiile de telefonie fixă şi vor putea atrage o cotă importantă din clienţii noi la servicii precum cele de internet, a adăugat Kohnstamm.

Din punctul de vedere al achiziţiilor, Europa Centrală şi de Est a fost cea mai activă piaţă în 2010, cu o pondere de 75% din tranzacţii, a spus Guy Bisson. Una dintre cele mai mari tranzacţii au fost achiziţia companiei poloneze Aster de către UPC, dar foarte multe tranzacţii mici au avut loc în Europa de Est, în ţări ca România şi Ungaria. "Vorbim de achiziţii mici, pentru că în Europa de Est piaţa este încă în prima fază de consolidare, în care companiile de cablu îşi cumpără rivalii mai mici, pe pieţe ca Rusia, Ungaria şi România. Aceasta este o tendinţă-cheie care va continua în Est", a spus Bisson.

Companiile locale RCS&RDS şi Romtelecom, prin divizia NextGen, au fost cele mai active în achiziţia de firme mici de pe piaţă.