Cel mai mare profit din istoria Petrom: 520 de milioane de euro în plină criză

Autor: Roxana Petrescu 23.02.2011

Cea mai mare companie locală a avut în cel de-al doilea an de recesiune un profit net de peste 2,5 ori mai mare decât în 2009.


OMV Petrom (SNP), singurul producător local de petrol şi gaze controlat de grupul petrolier austriac OMV, a raportat anul trecut vânzări de 18,6 miliarde de lei (4,4 miliarde de euro), în creştere cu 16% comparativ cu 2009, cel mai important salt fiind însă înregistrat de profitul net al companiei, care a ajuns la circa 2,2 miliarde de lei (521 mil. euro), cu 163% mai mare comparativ cu rezultatul înregistrat anul anterior.

Rezultatele Petrom vin în contextul în care România a încheiat al doilea an consecutiv de recesiune. Mai mult, cererea internă de carburanţi a scăzut cu 5% pe fondul scăderii puterii de cumpărare din cauza tăierilor de salarii şi a concedierilor, iar producţia de hidrocarburi a companiei a scăzut cu 2%. Diferenţa însă a fost făcută de scumpirea carburanţilor, pe fondul creşterii cotaţiilor internaţionale, şi de măsurile de tăiere a costurilor luate de companie, cea mai importantă dintre acestea fiind închiderea rafinăriei Arpechim.

Petrom susţine că anul trecut preţul carburanţilor a crescut cu 20% în cazul benzinei şi cu 24% în cazul motorinei.

"Rezultatele companiei au fost determinate de două elemente principale. În primul rând de datele fundamentale ale pieţei caracterizată printr-un preţ mai mare al petrolului şi de capacitatea companiei de a răspunde unor provocări maxime. Anul acesta putem spune că am capitalizat cinci ani de modernizare. Răspunsul la cri­ză cu măsuri dure a dus la aceste rezultate bune", a spus Mariana Gheorghe, directorul general executiv (CEO) al companiei.

În ciuda valului de proteste pe care politica de preţuri la pompă a companiei l-a generat, Mariana Gheorghe a mai precizat că scumpirile vor continua mai ales ca urmare a evoluţiei ascendente a barilului de petrol ca urmare a conflictelor care au loc în Africa de Nord. "Noi capturăm trendul în politica noastră de preţuri şi nu vârfurile cotaţiilor internaţionale. Începând de zilele urmă­toare vom mai asista la anumite ajustări", a mai precizat directorul Petrom.

Potrivit datelor companiei, Petrom a vândut anul trecut 3 milioane de tone de carburanţi, ceea ce reprezintă circa 42% din cererea României, estimând în 2011 o cerere stabilă. Pe fondul rezultatelor pozitive, compania ia în calcul distribuirea de dividende pentru exerciţiul financiar încheiat, ţinând cont de faptul că nici în 2008 şi nici în 2009 Petrom nu a acordat dividende acţionarilor săi.