Mărţişoare din istoria artei/ de Remus Andrei Ion

Autor: Remus Andrei Ion 24.02.2011

În prag de Mărţişor s-a mai destrămat o colecţie, cea a medicului militar ieşean Petre Buzatov, cu lucrări importante de Ioan Gânju, Dimitrie Gavrilean şi Dan Hatmanu. A plecat şi o piesă din colecţia criticului Dan Hăulică, "Sat de munte", de Michaela Eleutheriade. Schimbări de primăvară...

În colecţia Buzatov şi-a făcut loc şi o mică lucrare a lui Corneliu Baba, schiţa unei case din Veneţia, meşterită în câteva pensule cu acuarelă pe un petec de hârtie de 10 x 12 cm. La început, mica piesă a putut fi văzută doar pe internet, la un loc cu lucrări de dimensiuni mult mai mari, picturi pe pânză întinse pe rame de zeci de centimetri. Schiţa lui Baba părea la fel, mare, proporţiile de pe monitoarele computerelor sunt aceleaşi mereu.

Nici informaţiile tehnice despre acuarelă nu shimbau radical perspectiva. Dar, în expoziţie, imaginea era cu totul alta. "Casa din Veneţia", acuarela, îşi impunea expresivitatea tocmai prin dimensiuni. O casă cu trei caturi a fost încadrată perfect în 12 centimetri... Mâna maestrului a ştiut cum să aşeze impecabil umbrele şi lumina, roşul veneţian şi câteva accente de verde. Un desen mic, de peste 1.000 de euro acum, dar care printre multele schiţe şi caiete ale lui Baba era doar o mică mărturie artistică, un mic impuls care a aprins imaginaţia artistului pentru o pictură importantă apoi...

În preajma acestei schiţe au fost expuse spre licitare şi trei caiete cu notaţii, crochiuri firave, accente de inspiraţie ale lui Nicolae Vermont. Trei caiete care nu au nicio legătură cu caietele pe care le folosim azi: sunt cât jumătate dintr-un vocabular, prinse în coperţi din piele sau carton. Fiecare linie este aici o miniatură, iar Vermont a făcut tot felul de notaţii, legate de clienţi şi vânzări, schiţe aiurea, imagini de care dorea să îşi amintească, crochiuri, tuşe de moment... Cele trei carneţele sunt documente, mărturii artistice, piese de muzeu. Au fost estimate sub 250 de euro.

Din aceeaşi zonă, documentară, la început de februarie a fost licitat şi un catalog istoric pentru Samuel Mutzner, cel al expoziţiei din februarie1909 de la Ateneul Român. Erau atunci expuse 53 de tablouri din Normandia, printre care şi o serie de lucrări cu biserica din Givenchy. Acestă raritate bibliofilă a fost evaluată la 2.000 de lei şi a rămas neadjudeată.

Simbolul mărţişorului, preluat de piaţa de artă, a prilejuit pentru al doilea an consecutiv gruparea într-o singură ofertă a unor piese mici, miniaturi uneori, desene, picturi schiţă, dar şi creaţii pe care chiar autorii lor le-au dorit pe suprafeţe de dimensiuni mai mici. Şi au ajuns alături Ion Andreescu şi Nicolae Grigorescu, Pallady şi Şirato, Petraşcu şi Baba, Vermont şi Cumpăna, Ion Mirea şi Gheorghe Vânătoru. Poate că ideea ar merita preluată de marile muzee unde există colecţii impresionante de miniaturi, gravuri, desene, sculpturi sau obiecte artistice care pot fi expuse sub semnul generos al primăverii.

Grădinile suspendate ale lui Alin Gheorghiu au pornit şi ele uneori de la schiţe, acuarele sau desene, marea operă picturală a lui Pallady a avut la bază desene de câţiva centimetri pătraţi. Licitaţia de mărţişor a propus colecţionarilor desene de Pallady care au lipsit din licitaţia alb-negru dedicată cu precădere chiar acestui gen. Recent, dintre contemporani, Mircea Roman, a expus la Simeza o sculptură în lemn care a fost construită de la o schiţă de 10 x 6 centimetri care poate fi încă văzută la expoziţia de desene de la Recycle Nest.

În imagini: 1. Nicolae Vermont - 3 carneţele de schiţe în tuşşi creion şi însemnări cu privire la opere, preţuri şi clienţi. Valoare estimativă: € 150-250; 2. Corneliu Baba - Veneţia (schiţă), acuarelă pe hârtie, 12 x 10 cm, semnat dreapta jos, cu negru, Baba. Valoar estimativă: € 900-1.600; 3. Alin Gheorghiu - Grădină suspendată, acuarelă, 12 x 20 cm; 4. Theodor Pallady - Femeie pe canapea, creion, ceracolor şi acuarelă pe hârtie lipită pe carton subţire, 16 x 20 cm, semnat dreapta jos, în creion, TP. Valoare estimativă: € 900-1.600; 5-6. Mircea Roman - schiţa unei sculpturi şi lucrarea de aproape doi metri înălţime