Şeful Turkish Airlines îi îndeamnă pe români să călătorească

Autor: Mirabela Tiron 27.02.2011

Temel Kotil, CEO al Turkish Airlines, a şasea cea mai profitabilă companie aeriană din lume cu un profit operaţional de 390 de milioane de euro şi venituri de 3 miliarde de euro în 2009, susţine că cererea pentru biletele de avion pe ruta Bucureşti - Istanbul nu a permis creşterea frecvenţei de operare de la două zboruri pe zi la trei şi nici extinderea operaţiunilor pe un alt aeroport, precum cel din Constanţa.

"Plănuiam să ajungem la trei zboruri pe zi pe piaţa românească, însă este nevoie ca românii să călătorească mai mult spre Istanbul. Tocmai pentru a creşte traficul pe ruta Bucureşti - Istanbul am introdus preţuri promoţionale pe această rută (205 euro pentru o călătorie dus-întors - n.red.)", a declarat Temel Kotil cu ocazia unei conferinţe în Istanbul legată de anunţarea lansării pe 18 martie a festivalului de shopping din oraşul turcesc. Pregătit cu o prezentare a companiei aeriene de aproape 30 de slide-uri în power point, Kotil a răspuns întrebărilor adresate de ziarişti din toată lumea, cunoscând în detaliu informaţii despre strategia de dezvoltare, dar şi despre rezultatele companiei aeriene pe fiecare piaţă.

Kotil, 52 de ani, ocupă poziţia de CEO al Turkish Airlines încă din 2005, alăturându-se companiei în 2003. El a absolvit Facultatea de inginerie aeronautică din Istanbul şi mai multe programe de masterat în aviaţie la Universitatea din Michigan.

Turkish Airlines, care a transportat 25 de milioane de pasageri la nivel mondial, operează două curse zilnice, de luni până duminică, de pe aeroportul din Otopeni. Avioanele au operat anul trecut la un grad mediu de încărcare de 75-80%, potrivit oficialilor companiei.

Şi compania aeriană de stat Tarom are două zboruri directe pe zi spre Istanbul, cu plecare din Bucureşti, la preţuri similare cu cele ale companiei turceşti. Spre Istanbul ar putea să introducă anul acesta zboruri din Bucureşti şi compania aeriană turcească low-cost Pegasus, potrivit unor declaraţii anterioare ale oficialilor Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti, ce administrează cele două aero­por­turi din Capitală.

"Pentru a creşte cota de piaţă a Turkish Airlines vizăm să atragem cât mai mulţi pasageri care să folosească aeroportul din Istanbul ca hub şi punct de tranzit pentru zborurile spre destinaţii din America, Asia şi Africa", a declarat Temel Kotil. Deşi a fost luată în considerare introducerea de zboruri de pe aeroportul din Constanţa de către Turkish Airlines, acest plan nu s-a mai realizat din cauză că românii care călătoresc de pe acest aeroport aleg destinaţii europene şi nu pe cele asiatice, potrivit oficialilor companiei.

O parte din românii care ajung pe aeroportul din Istanbul îşi continuă călătoria spre Hong Kong, Beijing, Dubai, Bangkok şi alte oraşe. Mai mult, din aprilie anul acesta românii îşi vor putea continua călătoria de pe aeroportul din Istanbul spre cel din New York, având în vedere că va fi introdus un zbor suplimentar care să permită transferul în câteva ore către această destinaţie.

Kotil susţine că deşi pe piaţa românească se vând bilete promoţionale, businessul Turkish Airlines este pe profit datorită strategiei folosite.

Datele legate de valoarea businessului companiei turceşti în România sau de numărul de pasageri transportaţi pe ruta Bucureşti - Istanbul nu au fost făcute publice. Turkish Airlines, care operează pe 130 de rute internaţionale, a fost înfiinţată în 1933 drept companie aeriană a Turciei, în prezent statul deţinând 49,1% din acţiunile companiei.