Petroliştii au scumpit din nou carburanţii. Analiştii spun că aprecierea ţiţeiului nu putea veni într-un moment mai prost

Autor: Roxana Petrescu 27.02.2011

Cele mai mari companii petroliere au scumpit în lanţ benzina şi motorina cu 6-9 bani pe litru la sfârşitul săptămânii trecute. Barilul de petrol a ajuns la maximul ultimilor doi ani şi jumătate. Oficial, conform preţurilor de referinţă anunţate de Petrom şi Rompetrol, motorina a depăşit şi ea pragul de 5 lei pe litru, după ce benzina a făcut acest salt încă de la începutul anului.

De la 1 ianuarie şi până în prezent, Petrom a anunţat cinci modificări ale preţurilor la pompă, patru dintre acestea aducând scumpirea carburanţilor. Ultima aplicată de companie a fost şi cea mai mare din 2011, benzina şi motorina scumpindu-se fiecare cu câte 9 bani pe litru.

Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, a scumpit tot vineri motorina cu 9 bani pe litru, iar benzina cu 6 bani.

După toate aceste scumpiri, în România nu se mai comercializează niciun tip de carburant sub pragul de cinci lei pe litru, acest nivel de preţ fiind chiar mai mare decât cel atins în 2008, când barilul de petrol ajungea la pragul de 147 de dolari pe baril.

De exemplu, din februarie 2008 şi până în iulie 2008, când barilul de petrol a crescut cu 60%, de la circa 90 de dolari la 147 de dolari, în România, în acelaşi interval, preţurile la benzină şi motorină au crescut cu circa 15%, respectiv 19,5%. Pornind de la această evoluţie, ar rezulta că acum, în cazul în care petrolul ar ajunge la recordul de 147 de dolari, benzina şi motorina ar putea ajunge la circa 6 lei pe litru.

4% la motorină în două luni

Practic, în nici măcar două luni de zile, motorina s-a scumpit cu 4%, iar benzina cu circa 1%, într-o piaţă în care, potrivit celor mai recente informaţii, cererea de carburanţi a scăzut cu 5% anul trecut şi va înregistra o stagnare, în cel mai bun caz, anul acesta.

Creşterile de preţ au fost dictate de situaţia din Africa de Nord şi mai ales de escaladarea violenţelor din Libia, ţară care ocupă al 18-lea loc în topul celor mai mari producători mondiali de petrol, conform datelor cuprinse în Statistica Energiei Globale pe 2010 publicată de BP şi preluată de analiştii de la HSBC.

"În 2008, preţul petrolului a ajuns la 150 de dolari pe baril. Imediat după aceasta, economia globală a intrat în colaps. Erau bineînţeles alte probleme în acea perioadă, dar evenimentele de acum trei ani aduc suficiente dovezi că modificările substanţiale în preţul petrolului sunt de o importanţă majoră pentru economia globală", arată analiştii de la HSBC.

Dacă robinetele Libiei se închid, preţul petrolului sare în aer

Temerile analiştilor vin ca o completare la cele mai recente declaraţii venite din partea oamenilor importanţi din industria petrolieră locală. Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, spunea recent că orice şoc poate arunca din nou economia în recesiune, iar Constantin Tampiza, fostul director general al Lukoil România, afirma că nu este exclus ca maxime ale barilului, aşa cum au fost cele din 2008, să se repete anul acesta din cauza incidentelor din Africa de Nord.

"În timp ce Tunisia şi Egiptul au puţină importanţă în piaţa globală a petrolului, cu Libia lucrurile stau diferit. Ţara nu este în niciun caz printre cei mai mari producători de petrol ai lumii, dar totuşi deţine circa 2% din producţia totală. Dacă robinetele libiene se închid, şi în cazul în care acestea rămân închise în contextul unui război civil devastator pentru o perioadă nelimitată, ori producţia de petrol ar trebui să vină din altă parte, ori în lipsa acestei alternative, preţurile ar trebui să crească", mai explică analiştii de la HSBC.

Potrivit acestora, preţurile mari la petrol pot afecta încrederea mediului de afaceri şi a consumatorilor prin impactul pe care îl vor avea asupra veniturilor reale şi a incertitudinilor privind viitoarele venituri reale.