Ce rost mai au standardele de cost? CNADNR vrea să consolideze drumuri la un preţ triplu faţă de reperele de cost

Autor: Andreea Neferu 27.02.2011

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi-a propus să consolideze circa 185 de kilometri de drumuri naţionale, valoarea cumulată a lucrărilor ridicându-se la 491 milioane de lei fără TVA (aproximativ 117 milioane de euro), potrivit anunţurilor de intenţie publicate la finalul săptămânii trecute pe e-licitatie.ro.

Cele cinci drumuri pentru care CNADNR are în plan să realizeze lucrări de consolidare şi refacere sunt DN 1 (km 111-138), DN 66 (km 47-66), DN 67D (km 79,8 - 108,4), DN 7C (km 117-140) şi DN 55 (km 4,4 - 71,1).

Cel mai scump contract va fi cel de consolidare şi execuţie a structurii rutiere a drumului naţional 66 Filiaşi - Simeria între kilometrii 47 şi 66, valoarea estimată a lucrărilor fiind de aproape 170 de milioane de lei (40,5 milioane de euro), adică un cost de 2,1 milioane de euro pe kilometru.

Standardele de cost publicate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii indică o valoare de aproape 750.000 de euro pentru reabilitarea unui kilometru de drum naţional şi de circa 1,3 milioane de euro pentru construcţia unui kilometru de drum naţional nou.

Astfel, valoarea estimată a lucrărilor de reabilitare la porţiunea de drum dintre Filiaşi şi Simeria este de aproape trei ori mai mare decât cel mai mic preţ publicat de Ministerul Transporturilor. În mai multe rânduri oficialii de la Transporturi au spus că în standardele de cost publicate de Minister nu sunt incluse lucrările de poduri, pasaje, viaducte, noduri rutiere, lucrări hidrotehnice, pentru care momentan nu au fost publicate încă costuri aproximative.

Reprezentanţii CNADNR nu au putut fi contactaţi ieri pentru mai multe detalii legate de anunţurile de intenţie publicate la finalul săptămânii trecute pe e-licitatie.ro.

Există, aşadar, standarde de cost pentru reabilitarea unui kilometru de drum naţional, dar nu există deocamdată un reper similar pentru poduri sau pasaje astfel încât costul total al unui tronson scos la licitaţie să poată fi raportat la nişte parametrii de cost.

Perioda prevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecare pentru cele cinci contracte este începutul lunii mai, potrivit anunţurilor de intenţie.

Anul acesta, CNADNR are la dispoziţie 1,42 miliarde de euro pentru investiţiile în infrastructură, atât în drumuri naţionale, cât şi în autostrăzi, în creştere nesemnificativă faţă de bugetul de anul trecut, conform proiectului de buget pe 2011.

În 2011 ar urma să mai apară pe harta infrastructurii rutiere din România încă 261 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, valoarea contractelor ridicându-se la circa 700 de milioane de lei (170 milioane de euro), a anunţat CNADNR la începutul anului. Cea mai importantă reabilitare ce se va încheia în 2011 va fi cea a tronsonului Petroşani-Simeria de pe DN 66, de aproape 80 de kilometri, lucrările fiind împărţite în trei subsectoare, potrivit CNADNR.