Eşecul Boom TV: acţionarii au tăiat prea repede banii şi războiul RCS-Romtelecom-UPC a pus capac

Autor: Adrian Seceleanu 28.02.2011

Compania DTH Television Grup, operatorul platformei de televiziune prin satelit Boom TV, care a fost lansată în urmă cu cinci ani cu o investiţie de 15 milioane de dolari, a pierdut în medie câte 5.000 de clienţi pe lună de la intrarea în insolvenţă, în aprilie 2010, şi abia dacă mai valorează 10 milioane de euro.

Firma nu mai are nici jumătate din numărul de clienţi atins în perioada de glorie - 232.215 abonaţi în urmă cu exact doi ani, iar valoarea firmei scade de la zi la zi, pe măsură ce numărul de utilizatori continuă să scadă, scrie Casa de Insolvenţă Transilvania (CIT), administratorul judiciar al Boom TV, în planul de reorganizare publicat ieri şi care va fi supus aprobării creditorilor în data de 21 martie.

Eşecul proiectului Boom TV, lansat de mai multe companii israeliene în 2006, se traduce prin datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, către zeci de companii din România şi din străinătate, în general nume sonore din industria bancară şi media: de la UEFA, Disney, Discovery până la Deloitte România şi Unicredit Ţiriac.

Compania are două variante: fie intră în faliment, fie creditorii acceptă planul de reorganizare, al cărui element central îl reprezintă vânzarea bazei de abonaţi către Romtelecom, singurul operator care a depus o ofertă fermă de preluare, în valoare de 8 mil. euro, plus TVA.

Fie că va intra în faliment, fie că planul de reorganizare va fi acceptat, Boom TV va lăsa în urmă datorii semnificative, potrivit datelor din planul de reorganizare prezentate de CIT. Intrarea în faliment a societăţii ar duce la distribuirea către creditori a unei sume de 25,034 mil. lei, în timp ce aplicarea planului de reorganizare ar duce la plăţi de aproape 27 mil. lei, potrivit sursei citate. Totalul datoriilor este de peste 409 mil. lei, potrivit CIT.

În ambele scenarii Unicredit Ţiriac (care a acordat Boom TV un credit de 18,5 mil. euro în 2008) şi Romenergo (compania care deţine imobilul unde are sediul Boom TV) vor recupera cei mai mulţi bani.

Cum a ajuns Boom TV în această situaţie, în condiţiile în care în februarie 2009 compania era aproape de a fi vândută către Romtelecom cu 50 de milioane de euro? Boom TV a fost victima propriului acţionariat, care a tăiat prematur finanţarea, a crizei, care a topit baza de clienţi care îşi permiteau luxul de a plăti şi peste 10 euro pe lună pe abonamentul TV, dar şi a deciziilor greşite ale managementului, care nu a reacţionat potrivit în momentul în care condiţiile de pe piaţă s-au schimbat, scrie administratorul judiciar în planul de reorganizare.

"Proiectul propus de DTH, Boom TV, se adresa unui sector de elită, premium, dispus a achita abonamente lunare de 10 euro, mult peste media pieţei. În acest context, punctul de echilibru ar fi urmat să fie atins după 3 ani, când s-ar fi ajuns la un portofoliu de 300.000 de abonaţi. În aprilie 2008 acţionarii au oprit finanţarea societăţii. Planul de dezvoltare ar mai fi presupus investiţii de încă 25 mil. euro şi asigurarea finanţărilor curente. Anul 2009 a surprins societatea cu un portofoliu de 232.000 de abonaţi, însă sub nivelul necesar pentru acoperirea cheltuielilor".

Situaţia companiei ar fi fost poate alta, chiar şi în aceste condiţii, dacă Boom TV nu ar fi fost literalmente strivită în momentul în care giganţii RCS&RDS şi Romtelecom au intrat într-un război pe viaţă şi pe moarte pentru clienţi, în care s-a angrenat, de nevoie, şi numărul doi pe piaţa TV - UPC. "Marile companii deţin peste 70% din această piaţă, având marele avantaj de a oferi telefonie, internet, televiziune prin cablu, ceea ce asigură avantaje de fidelizare a clienţiilor şi de vânzare încrucişată."