Cu toată criza şi scumpirea benzinei, cota de piaţă a SUV-urilor a crescut de la 6% la 7%, în timp ce clasa mică a scăzut de la 23% la 22%

Autor: Bogdan Alecu 06.03.2011

Vânzările de maşini (noi şi second-hand) au scăzut cu doar 30% în 2010 faţă de 2007, anul de "boom", al pieţei auto locale, maşinile ieftine importate la mâna a doua din străinătate balansând declinul de peste 70% al vânzărilor de maşini noi.

Astfel, în 2010 s-au înmatriculat în România aproape 310.000 de maşini noi şi second hand, faţă de 436.000 în 2007, structura pieţei fiind de 30% maşini noi şi 70% maşini la mâna a doua, exact opusul situaţiei din urmă cu trei ani, potrivit unei analize realizate de ZF.

Astfel, dacă în 2007 pentru fiecare trei maşini noi vândute de către dealerii auto, se importa una singură la mâna a doua, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi ale Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, anul trecut pentru fiecare maşină nouă se importau alte două second-hand.

"Potenţial în piaţă există în continuare, deoarece clienţi care vor să cumpere maşini sunt atât pentru cele noi, cât şi second-hand", a spus Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Citroën, Mazda şi Suzuki. În condiţiile în care înmatriculările au scăzut cu 30% în 2010 faţă de 2007, valoarea totală a pieţei a scăzut cu mai bine de 50% pe fondul dominaţiei maşinilor second-hand importate. Astfel, dacă în 2007 preţul mediu al unei maşini era de aproximativ 15.000 de euro, în 2010 acesta a scăzut la mai puţin de 8.000 de euro în 2010, pe măsură ce clienţii au preferat maşini mai mici şi mai vechi, acestea fiind avantajate de forma anterioară a taxei de poluare.

Cea de-a doua cea mai mare diferenţă între piaţa anului 2007 şi cea din 2010 o reprezintă reducerea ponderii automobilelor diesel în favoarea celor pe benzină. În anul în care piaţa autoturismelor ajungea la peste 315.000 de unităţi, motorizările diesel deţineau aproape 44% din vânzări, pe măsură ce clienţii îşi permiteau maşini din ce în ce mai scumpe - dieselurile fiind cu cel puţin 1.000 de euro mai scumpe decât motoarele pe benzină echivalente. Raportat la volumul total, vânzările de autoturisme diesel au scăzut cu aproape 75% în ultimii trei ani, de la 138.000 de unităţi în 2007 la mai puţin de 35.000 de maşini în 2010. "Mitul motorizărilor diesel s-a dus. Acum majoritatea clienţilor optează pentru motorizări pe benzină deoarece preţul de achiziţie este mai mic, iar ei nu parcurg anual suficienţi kilometri pentru a-şi amortiza investiţia în plus. Aceeaşi tendinţă o vom vedea şi anul acesta, în condiţiile în care toţi producătorii auto lansează motorizări pe benzină din ce în ce mai mici, mai puternice şi mai economice", a subliniat Sorescu.

Raportat la nivelul segmentelor din piaţă, cea mai puternică apreciere a fost înregistrată de Dacia, care şi-a majorat cota de piaţă de la 27% la aproape 31%, declinul vânzărilor sale fiind sub cel al pieţei totale, inclusiv pe fondul lansării în 2010 a SUV-ului Duster, devenit încă din prima lună de comercializare cel mai bine vândut automobil de teren de pe piaţa locală.

Singurul segment care a rămas constant ca pondere din piaţa totală a fost cel al limuzinelor de lux, având atât în 2007, cât şi în 2010 o cotă de 0,13%. Ceea ce s-a schimbat a fost liderul, anul trecut cea mai bine vândută limuzină fiind BMW Seria 7, care a depăşit pentru prima dată S-Klasse de la Mercedes-Benz. BMW a devenit lider şi în ceea ce priveşte vânzările modelelor de clasă mare, Seria 5 depăşind anul trecut atât Audi A6, best-sellerul din 2007, cât şi Mercedes-Benz E-Klasse, liderul din 2009.

"Diferenţe între segmentele pieţei nu pot fi prea mari deoarece toate au căzut constant în intervalul 2007-2010. Pe de altă parte, în 2009 a existat un fenomen de "upgrade", clienţii orientându-se cu precădere către segmentul imediat superior datorită discounturilor din piaţă", a mai spus Nicolae Sorescu.

Singurele segmente care au aceeaşi lideri de vânzări sunt clasele mini - cu Chevrolet Spark, mică cu Renault Clio - vânzări care includ şi sedanul Symbol şi Volkswagen Passat, în clasa medie. În acelaşi timp, Porsche România, importatorul mărcilor grupului VW pe piaţa locală, a mai "cucerit" alte două segmente anul trecut.

Cel mai bine vândut model compact a fost anul trecut Skoda Octavia, modelul ceh înlocuind astfel Renault Megane în fruntea segmentului, în timp ce pe segmentul SUV-urilor de import VW Tiguan a preluat conducerea de la Hyundai Tucson.

Dealerii au devenit exportatori auto

Piaţa auto în scădere cu peste 50%, creşterea stocurilor de maşini şi implicit "blocarea" banilor au determinat dealerii de maşini să apeleze şi la clienţi din afara ţării pentru a vinde maşinile - aşa a apărut fenomenul de maşini "reexportate", automobile vândute "en gros" către dealeri din Europa de Vest. La nivelul anului 2007, diferenţa între vânzările raportate de importatori către APIA şi înmatriculările înregistrate la Poliţie era de puţin peste 3.000 de unităţi, adică aproape 1% din vânzările în acel an. În 2008, primul an de recesiune pe piaţa auto tendinţa era una inversă - s-au înmatriculat aproape 18.000 de maşini în plus faţă de vânzări. La nivelul anului 2009, pentru a reduce stocurile, dealerii au vândut la export maşinile, în condiţiile în care piaţa locală scădea cu mai bine de jumătate. Atunci vânzările raportate depăşeau cu aproape 16.000 numărul celor înregistrate la Poliţie, adică 12% din piaţa totală. Pe fondul preţurilor mai mici la maşini în România, tendinţa a continuat şi anul trecut, când peste 10.000 de maşini apar în plus ca fiind vândute şi care nu se regăsesc şi în statisticile privind înmatriculările.