Delta ACM face în Irak autostrăzi cu 2,3 mil. euro/km. În România costă 6 mil. euro

Autor: Andreea Neferu 06.03.2011

Constructorul român Delta ACM 93, controlat de omul de afaceri Florea Diaconu, va construi în Irak o autostradă al cărei cost pe kilometru este de de circa 2,3 milioane de euro, de trei - patru ori mai puţin decât în cazul autostrăzilor din vestul României, scoase la licitaţie la finalul lui 2010 de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).

Localităţile între care Delta ACM va construi autostrada, Erbil şi Koya, se află într-o regiune deluroasă din nord-estul Irakului, unde altitudinile încep de la circa 400-500 de metri.

În România, o autostradă în zona de deal ar trebui să coste aproape 5 milioane de euro pe kilometru, potrivit standardelor de cost publicate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Cu toate acestea, respectivele repere de cost nu includ şi lucrări adiacente pentru poduri, pasaje sau viaducte, astfel că în realitate un kilometru de autostradă costă mai mult.

Compania Delta ACM, cu o cifră de afaceri de 91 milioane de euro anul trecut, dar cu un maxim de 156 de milioane de euro atins în 2007, va construi un tronson de 20,6 kilometri din autostrada Erbil - Koya, cu o lungime totală de 58,3 kilometri, valoarea contractului câştigat de Delta ACM ridicându-se la 66,7 milioane de dolari (47,8 milioane de euro).

"Lucrarea se va desfăşura în Irak, regiunea Kurdistan, iar contractul a fost semnat în data de 21 februarie", a declarat Diaconu, un om de afaceri apropiat primarului sectorului 3 din Capitală Liviu Negoiţă, PDL.

La licitaţiile recent organizate de CNADNR în luna decembrie 2010, pentru care ofertele au fost deschise săptămâna trecută, costurile variază între 6 şi 9,7 milioane de euro pe kilometru.

Spre exemplu, primul lot al autostrăzii Lugoj - Deva (Lugoj - nod Dumbravă), situat tot într-o zonă de deal, va avea un cost de 9,7 milioane de euro pe kilometru, de patru ori mai mare decât cel al autostrăzii pe care Delta ACM o construieşte în Irak.

Reprezentanţii Delta ACM nu au putut fi contactaţi ieri pentru a oferi o explicaţie asupra costurilor mult mai mici cu care reuşesc să construiască autostrăzi în Irak.

Şi presa din Irak a semnalat faptul că autostrada va fi construită de o companie românească, agenţia de presă kurdă Ak News arătând că odată cu construcţia acestei autostrăzi, distanţa dintre cele două localităţi va fi redusă cu 10 kilometri.

Compania Delta ACM este considerată, potrivit informaţiilor apărute în presă, una dintre firmele apropiate Partidului Democrat Liberal (PDL), având în vedere că în urmă cu câţiva ani printre directorii companiei se număra şi Ionel Pirpiliu, fratele lui Ştefan Pirpiliu, actualul deputat din colegiul 13 al sectorului 3.

Astfel, Delta ACM a avut uşa deschisă pentru contractele de infrastructură din sectorul 3 al Capitalei, care i-a încredinţat, prin negociere fără anunţ de participare, 28% din contractele sale (echivalentul a 656 mil. lei) pentru reparaţii de străzi, trotuare sau parcări între anul 2007 şi jumătatea anului 2010, potrivit calculelor ZF.

Totodată, anul trecut Delta ACM a câştigat două dintre cele mai importante contracte atribuite de CNADNR. Astfel, în consorţiu cu austriecii de la Strabag şi cu C&I Euroconstruct, firmă controlată de omul de afaceri Ion Comuşi, Delta ACM a câştigat al doilea cel mai mare contract atribuit de CNADNR, pentru modernizarea DN 67B Scoarţa - Piteşti, între kilometrii 0 şi 188. Valoarea contractului se ridică la 86,5 milioane de euro, fără TVA.

De asemenea, Delta ACM şi-a adjudecat şi contractul de 23,6 milioane de euro fără TVA pentru întreţinerea autostrăzii Bucureşti - Piteşti şi a centurii Piteşti, alături de Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) şi Romstrade (Nelu Iordache).

"Pentru acest an estimăm o cifră de afaceri de 115 mil. euro. Creşterea o vom realiza în special prin lucrările executate în străinătate", a spus Diaconu de la Delta ACM.

Pentru marile licitaţii de anul acesta, Delta ACM a depus contracte în consorţiu doar pentru lotul 2 al autostrăzii Nădlac - Arad (16,6 km) şi pentru lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22,1 km).