Constanţa atrage încă giganţii din retail: Zara, C&A şi New Yorker au semnat pentru Maritimo

Autor: Cristi Moga 08.03.2011

Constanţa, cel mai vizitat oraş din România, cu aproximativ 500.000 de turişti în fiecare an, continuă să atragă retaileri internaţionali de îmbrăcăminte în mallurile aflate în construcţie, giganţii Inditex (Zara şi alte cinci ma­gazine), C&A şi New Yorker semnând contracte pentru închirierea unor spaţii de 7.500 de metri pătraţi în mallul Maritimo, aflat în construcţie.



Cei trei retaileri sunt printre cei mai mari ju­că­tori de pe piaţa de profil la nivel european, având cumulat peste 7.000 de magazine, dintre care 80 se află în România. Alături de aceste com­panii, şi operatorul de cinematografe Cinema City a închiriat un spaţiu pentru inaugurarea unui cinematograf cu opt săli în cadrul centrului co­mercial a cărui finalizare este programată pentru toamna acestui an, potrivit fondului austriac de investiţii Immofinanz, proprietarul proiectului.

Principala ancoră a Maritimo Constanţa va fi însă hipermarketul Auchan, care va deschide o unitate cu o suprafaţă de 16.000 de metri pătraţi, urmând să ocupe astfel aproape o treime din suprafaţa închiriabilă de 50.000 de metri pătraţi a proiectului - o investiţie de circa 140 de milioane de euro, potrivit celor mai recente esti­mări.

Constanţa este un oraş deja acoperit de centre comerciale, City Park, TOM, Tomis şi două galerii comerciale în cadrul hipermar­ke­tu­rilor Real fiind cele mai mari astfel de investiţii fina­lizate. Faptul că aceste proiecte au însă vân­zări peste media altor centre comerciale din ţară convinge retailerii să con­tinue expansiunea pe această piaţă.

Potrivit unui sondaj realizat de ZF în rândul consultanţilor din segmentul comercial la sfârşitul anului trecut, proiectele City Park şi TOM din Constanţa fac parte din grupul celor mai bune zece centre comerciale din afara Bucureştiului în funcţie de vânzări. Printre chiriaşii City Park se numără Inditex, De­benhams, Mango sau Domo, în timp ce ancorele proiectului TOM sunt Carrefour, Intersport, Media Galaxy şi Kiabi.

"În mod curent suntem în discuţii şi cu alţi retaileri foarte cunoscuţi la nivel internaţional care se arată şi ei interesaţi de acest proiect", spune Eduard Zehetner, CEO-ul grupului Immofinanz, investitorul imobiliar cu cea mai mare expunere pe piaţa imobiliară locală.

O "bătălie" importantă între dezvoltatorii de centre comerciale este atragerea suedezilor de la H&M şi a reţelei franceze de articole sportive Decathlon, doi dintre cei mai activi jucători în ultima perioadă privind expansiunea şi, totodată, printre retailerii care au potenţial de a atrage un număr ridicat de vizitatori. Potrivit infor­maţiilor din piaţă, cele două companii încă analizează variantele din Con­stan­ţa şi sunt la un pas de semnarea unor contracte pentru deschiderea de magazine.

Proiectul Maritimo Shopping a fost început de către compania de dezvoltare imobiliară TriGra­nit şi preluat anul trecut in­tegral de către Immofinanz, care va avea la Constanţa cel de-al cincilea mall din România, după proiectele Euro­mall Piteşti, Armonia Arad, Polus Cluj şi Gold Plaza Baia Mare.
Maritimo nu este însă ultimul mall anunţat la Constanţa. În urmă cu câteva săptămâni, francezii de la Cora au început să construiască pro­priul mall în acest oraş, denumit Corall, o investiţie de 100 de milioane de euro a cărei finalizare este programată pentru anul viitor.

În cazul finalizării acestui proiect, Constanţa va deveni oraşul din România cu cele mai mari investiţii în centre comerciale şi hipermarketuri, după Bucureşti, cu un buget total de aproximativ 500 de milioane de euro.
În prezent, oraşele de provincie cu cele mai mari investiţii finalizate în spaţii comerciale sunt Cluj, Timişoara, Constanţa, Suceava şi Iaşi, cu bugete între 200 şi 300 de milioane de euro fiecare, potrivit unei analize ZF.

Immofinanz are pe piaţa locală un portofoliu imobiliar de aproape 900 de milioane de euro, fiind unul dintre cei mai mari proprietari de centre comerciale, unde concurează doar cu omul de afaceri Iulian Dascălu, în timp ce în Bucureşti deţine cel mai mare portofoliu de birouri, cu o suprafaţă de circa 200.000 de metri pătraţi, adică aproximativ 10% din piaţă.