Ce se poate face în 90 de secunde cu 33.000 de angajaţi şi o echipă de oameni cu un nas fin într-un mic orăşel german? Un Audi. Vezi galerie FOTO

Autor: Roxana Petrescu 10.03.2011

Ingolstadt este casa producătorului german de automobile, locul în care se găsesc cea mai mare fabrică a grupului, muzeul Audi şi un showroom uriaş



La Ingolstadt, un orăşel german cu circa 120.000 de locuitori, poate cel mai interesant lucru pe care îl observă un trecător neavizat este faptul că se poate ajunge repede în München. Indiciile că ar fi şi altceva în oraş apar însă când pe străzile curate, cu trafic nemţesc şi cuminte, privirea se întoarce după bestiile pe patru roţi care au cucerit potolita aşe­za­re: un Audi, două Audi, multe Audi.

Nu este un asediu propriu-zis al cailor putere şi nici ceva ieşit din comun pentru că Ingolstadt este casa producătorului german de automobile, locul în care se găsesc cea mai mare fabrică a grupului, muzeul Audi şi un showroom uriaş. Este de la sine înţeles că aproape toată lumea din Ingolstadt este legată într-un fel sau altul de Audi, compania fiind de alfel cel mai mare angajator local.

"Oraşul are cam 120.000 de locuitori, iar Audi este cel mai mare angajator. Nici nu ştiu sincer care este cel de-al doilea angajator. Dincolo de oamenii care locuiesc şi trăiesc aici sunt mulţi care fac naveta, aşa cum sunt şi eu", ne-a explicat o angajată a Audi, care ne-a arătat pe scurt ce înseamnă fabrica.

În linii mari, Audi în Ingolstadt reprezintă 33.000 de locuri de muncă, dintre care 6.000 sunt doar ingineri, 2.500 de maşini pe zi, patru modele, toate răspândite pe 2,2 milioane de metri pătraţi. "În fiecare săptămână distrugem aici o maşină Audi pentru teste. Pentru a crea un model durează în medie 2-3 ani", ne-a mai explicat reprezentanta Audi.


Picanteriile meseriei de producător auto

Înainte de a vizita fabrica şi de a vedea, fără posibilitatea de a fotografia, cum anume se face un Audi, cu o seară înainte de turul oficial şi de anunţarea rezultatelor, nemţii au organizat un eveniment cu presa, relaxat, într-un muzeu modern, cu mâncare sofisticată şi decorată cu stele Michelin. Totul era gândit pentru a delecta simţurile oricui şi nimic nu era la întâmplare pentru că tocmai despre simţuri era vorba. Deşi spiritul organizatoric nu mai este o noutate pentru nimeni, ceea ce poate surprinde este emoţia pe care un popor atât de riguros ca cel german o poate transmite chiar şi când este vorba de maşini.

"Audi are o Nose Team (echipa de mirosit - n.red.) care miroase pur şi simplu 500 de materiale care vor intra în compoziţia unui autoturism. Ne interesează să vedem cum se simte această interacţiune a mirosurilor, cum miroase un volan încălzit, o maşină când este încălzită. Mirosul este la baza piramidei când vine vorba de impresia pe care ţi-o creează o maşină. Dacă nu miroase bine, este puţin probabil să fie cumpărată", a spus Heiko Lussmann-Geiger, omul care conduce Nose Team-ul. Geiger a mai spus că din echipa lui fac parte 8 oameni, dar sunt necesari numai 5, ceilal­ţi fiind de rezervă în cazul în care se îmbolnăveşte cineva.

"Nu este o descriere a jobului. Trebuie să fii interesat de miros şi să ai un nas bun şi mai sunt necesare două luni de training."

Dar mirosul nu este singurul lucru. Auzul este un alt simţ care trebuie avut în vedere, mai ales ţinând cont de faptul că mulţi dintre posesorii maşinilor puternice sunt înnebuniţi după modul în care motorul toarce sub capotă.

"Sunetul a devenit un instrument de mar­keting", a spus Ralf Kungel, directorul departa­men­tului de acustică din cadrul Audi. Văzul este un alt simţ pe care Audi îl ex­ploatează, sistemul de iluminat folosind LED-urile, un pas important pentru imaginea com­paniei.


Dominaţia roboţilor

Dincolo de aceste detalii care ţin de simţuri, adevărata demonstraţie de forţă este cea din uzina de la Ingolstadt, acolo unde la fiecare 90 de secunde un Audi nou pleacă de pe liniile de asamblare. În interiorul fabricii totul te face să te gândeşti la mobilitate: maşini care circulă, biciclete, camioane.

"Se fac 2.500 de maşini pe zi. Se lucrează 24 de ore din 24, în trei schimburi, cinci zile pe săptămână", ne-a spus Nadia Seller, ghida noastră prin fabrica Audi.

Tot oţelul care este în plus se reciclează. Odată "decupate", părţile de oţel care vor realiza un nou Audi intră la presat pentru a căpăta forma dorită. "Dacă un fir de păr pică în presă, unde activează o forţă de 3.700 de tone, vă puteţi imagina că acest lucru va strica piesa", explică Seller, înţelegând la rândul nostru de ce acest procedeu are loc în medii închise. Caroseria unui Audi este formată din circa 300 de piese din diferite tipuri de oţel. De exemplu, părţile care compun structura de rezistenţă a maşinii sunt mai dure, dintr-un oţel bine prelucrat. În această parte, mai toată munca este robotizată. "Durează circa 270 de minute pentru a realiza o caroserie în întregime. Munca este robotizată şi fiecare robot ştie cum trebuie să arate fiecare piesă. În fabrică sunt circa 1.600 de roboţi, fiecare având un preţ de circa 25.000-75.000 de euro. Sunt mai buni decât oamenii. Nu obosesc, nu au sindicate şi muncesc câte 14 ani fără oprire", a explicat scurt Seller.

După ce caroseria este realizată urmează vopsitul care nu este chiar clasicul vopsit pe care îl facem cu toţii acasă. În primul rând aproape totul este robotizat. În al doilea rând este vorba despre patru straturi, care nu sunt mai groase ca un fir de păr, dar care totuşi consumă 30 de kilograme de vopsea. După fiecare strat aplicat, maşinile se bagă în nişte cuptoare mari timp de câteva minute pentru a se usca. Modul în care este aplicată vopseaua este la rândul lui destul de spectaculos. Astfel caroseriile fac nişte rotiri la 360 de grade în nişte piscine pline cu vopsea astfel încât să existe certitudinea că lichidul a ajuns în toate locurile.

Înainte de a fi aplicat unul dintre straturile de vopsea, maşinile sunt curăţate cu role mari făcute din pene de emu (a doua cea mai mare pasăre din lume care trăieşte în Australia).

"Este o explicaţie. Penele de emu nu se încarcă electrostatic. Pe sub liniile de vopsire curge apă de ploaie pentru a prelua excesul de vopsea, apă pe care noi o colectăm. Tot procesul de aplicare a vopselei pentru un Audi durează în medie 8-10 ore", a explicat o altă reprezentantă a Audi în timpul turului din vopsitorie. Toate cele 4 straturi de vopsea fac ca maşina să reziste 12 ani fără a rugini, aceasta fiind de altfel şi perioada de timp pentru care Audi acordă garanţia.


6.513 euro, bonusul record

După vopsitorie, caroseriile revin pe liniile de asamblare, unde muncitori cu salopete fără nasturi şi fermoare, tocmai pentru a nu zgâria vopseaua, încep să pună toate cele necesare pentru ca la final să rezulte un Audi.

"Fiecare persoană nu trebuie să stea mai mult de 87,5 secunde pe o maşină. Dacă în celelalte linii cea mai mare parte a muncii era făcută de roboţi, aici 85% din muncă este realizată manual. În această parte a fabricii lucrează circa 600 de oameni pe tură", a mai precizat Seller. Practic, după ce caroseria este vopsită, mai sunt necesare încă patru ore şi jumătate pentru asamblarea finală. În total, sunt necesare cam 30 de ore pentru a realiza o maşină. În nicio parte a procesului de producţie nu este permisă fotografierea.

Deşi munca pe liniile de asamblare nu pare a fi tocmai visul unui tânăr, recompensa te poate face să te răzgândeşti. Anul trecut bonusurile plătite de Audi pentru muncitorii din centrele de producţie din Germania, Belgia şi Ungaria au ajuns la 6.513 euro.

Această sumă este echivalentul unui salariu mediu şi jumătate pe cap de muncitor la Audi. Numai pentru o comparaţie, la Dacia lucrează 15.000 de oameni cu un salariu mediu brut de 2.500 de lei (595 euro pe lună) pentru 1.400 de maşini pe zi. Astfel, numai bonusul pe care îl primeşte un angajat Audi echivalează cu salariul mediu pe un an primit de un angajat de la Mioveni.


Rezultate record

Bonusurile au fost mai mari ca niciodată pentru că şi vânzările producătorului german de maşini au sfidat criza şi au ajuns la un nivel record în toată istoria Audi. "A fost un an neobişnuit de care ne vom aminti", a spus Rupert Stadler, şeful Audi. În alte cuvinte, Audi a vândut anul trecut peste un milion de maşini, a ajuns la venituri de peste 35 de miliarde de euro, iar compania este dispusă să investească în mărirea unităţilor de producţie şi a numărului de angajaţi, în contextul în care se aşteaptă la creşteri mari pe pieţe cum este China.

Maşinile electrice sunt un alt segment aflat în atenţia producătorului german, deşi impresia jurnaliştilor de specialitate prezenţi la conferinţă a fost aceea că Audi a pierdut puţin startul în acest domeniu. "Ceea ce contează este să ai tehnologia potrivită la momentul potrivit", a răspuns Stadler unei întrebări.

Aparent însă, în viziunea constructorului de maşini, etapa automobilului electric este doar un pas în evoluţia autoturismului. "O super maşină va fi aceea care va putea să-şi producă singură energia necesară şi care pe deasupra va putea să-ţi facă şi un espresso bun", au mai precizat reprezentanţii concer­nului german.

Audi la Ingolstadt