Managerii români au ieşit la „vânătoare“ de burse pentru MBA

Autor: Livadariu Andreea 13.03.2011

Peste 900 de manageri români s-au înscris pe listele de participanţi la un târg de programe de doctorat şi MBA organizat la sfârşitul săptămânii trecute în Capitală, însă principala întrebare pe care aceştia au adresat-o reprezentanţilor şcolilor de afaceri a fost : "Cum pot obţine o bursă?".

"Românii nu par foarte hotărâţi să plece. În general, ei rămân la întrebări superficiale, de genul cât costă taxele de studii, cât reprezintă bursele, informaţii pe care le poţi afla şi de pe site", spune Tudor Măldărescu, student în cadrul programului de masterat cu specializare în arhitectură la Universitatea Lugano din Elveţia şi reprezentant al instituţiei în cadrul târgului educaţional QS World Grad School Tour din Bucureşti, unde 17 universităţi străine şi-au prezentat programele de studii postuniversitare. În cadrul târgului, organizat în mai multe ţări, valoarea burselor s-a ridicat la 1,2 milioane de dolari în acest an.

Dacă în anii trecuţi managerii care voiau să obţină o promovare cu ajutorul unei diplome de MBA îşi susţineau singuri - din economii şi bonusurile anuale- costurile parţiale sau totale ale unui astfel de program, situaţia s-a mai schimbat. Angajatorii (care au finanţat în ultimii ani măcar parţial programele educaţionale pentru manageri) ezită să mai investească în educaţia executivilor din nevoia de reducere de costuri, ceea ce i-a determinat pe manageri să încerce să obţină finanţare alternativă.

Cosmin Călina, 30 de ani, este unul din românii care au vorbit cu reprezentanţi ai unor şcoli din Marea Britanie, Franţa, Belgia, Danemarca, Germania, Grecia sau Elveţia în căutarea unui MBA care să se potrivească cu profilul său de însoţitor de bord. Din start, el ia în calcul să îşi finanţeze o parte din program printr-o bursă, dacă găseşte studii în "industria ospitalităţii".

"Eu sunt însoţitor de bord, iar după ani de zile în care am vizitat 120 de ţări, pasul următor pentru mine este o şcoală de management superior pentru a rămâne în domeniu. Mai exact, mă interesează sectorul «hospitality industry»", spune Călina, povestind că după ce a terminat studii de contabilitate informatică şi gestiune în cadrul ASE, a lucrat un an şi jumătate ca economist, apoi şi-a schimbat complet aria de activitate, intrând în industria turismului.

Costul unui MBA în Elveţia este de aproximativ 45.000 de euro, pe când în Belgia este de 28.500 de euro, iar în Spania 30.000 de euro, însă costul unui MBA în marketing şi management poate ajunge şi la 60.000 de euro pe an.