Compania de autostrăzi îşi schimbă şeful după doar jumătate de an

Autor: Andreea Mioara Neferu 15.03.2011

Demisia intempestivă a directo­rului general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Dru­muri Naţionale din Ro­mânia (CNADNR) Liviu Costache a scos în faţă, încă o dată, inconsecvenţa şi problemele cu care se confruntă instituţia care are pe mână circa 1,5-2 miliarde de euro anual pentru construcţia de autostrăzi şi drumuri naţionale, care întârzie însă să apară pe harta infrastructurii rutiere din România.



Deşi a preluat funcţia de numai jumătate de an, Costache a demisionat de la şefia CNADNR "invocând motive personale, de sănătate", au declarat reprezentanţi ai com­paniei de autostrăzi.
Costache a fost numit în fruntea CNADNR în septembrie anul trecut, imediat după ce Anca Boagiu a preluat funcţia de ministru al transporturilor şi infrastructurii. El a înlocuit-o pe Dorina Tiron, care a fost demisă de Boagiu după un control care a demonstrat că managementul în cadrul CNADNR a fost unul defectuos atât la nivelul actului admi­nistrativ, cât şi în relaţia cu firmele de construcţii şi cu cele de consultanţă. Anterior, Costache ocupase funcţia de director coordo­nator proiecte autostrăzi în cadrul CNADNR, post pe care îl va păstra şi de acum înainte, potrivit reprezentanţilor instituţiei.
Interimatul în fruntea companiei de autostrăzi va fi asigurat de Daniela Drăghia, care ocupă în prezent funcţia de director general adjunct proiecte cu finanţare externă în cadrul instituţiei.
Liviu Costache nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei pentru a comenta asupra deciziei sale de a rămâne în continuare în CNADNR, dar la un nivel mai mic.
Cum explică Ministerul Transporturilor şi Infra­structurii schimbările atât de dese din managementul CNADNR, în condiţiile în care în prezent instituţia are în derulare o serie de proiecte, în special pentru construcţia de autostrăzi, şi are nevoie de continuitate? "Pro­iectele sunt aceleaşi, indiferent dacă avem un director sau altul. Daniela Drăghia, cea care îl va înlocui pe Liviu Costache, este un om din interiorul CNADNR, deci cunoaşte situaţia proiectelor", au declarat reprezentanţi ai MTI, care nu au dorit însă să comenteze asupra modului în care sunt aleşi şefii cei mari de la CNADNR sau dacă se vor organiza concursuri pentru acest post. În toamna anului trecut, Mar­kus Wirth, directorul general al pro­du­că­torului de ciment Holcim România, declara pentru ZF că pentru ca proiectele de infra­struc­tură care există în România să fie finalizate este nevoie de o companie care să fie deţinută de stat, respectiv de Ministerul Transporturilor, dar care să fie organizată la fel ca o companie privată: conducerea să fie aleasă prin concurs şi să nu fie schimbată pe criterii politice.
Reprezentanţii mediului privat s-au ferit ieri să comenteze prea mult cu privire la demisia lui Costache sau la efectele pe care schimbarea de şefi de la CNADNR le vor avea asupra continuităţii proiectelor instituţiei. Cristian Erbaşu, preşedintele Patronatului Societăţilor din Construcţii, a declarat doar că "instituţiile de stat nu trebuie să meargă după o persoană, ci după un sistem, nu este ca în mediul privat".
Venirea la Transporturi a Ancăi Boagiu în toamna anului trecut a adus şi demisia lui Adrian Ionescu, absolvent de agronomie, care a fost responsabil cu autostrăzile în CNANDR după ce a fost responsabil de comunicare al ministrului Radu Berceanu. S-a ocupat de autostrăzi în ciuda faptului că pregătirea sa este cea de agronom. Ionescu deţine o licenţă în agronomie, fiind specialist în combaterea gândacului de colorado la cultura de cartof, conform lucrării sale de diplomă intrată în posesia presei.
"Nu poţi face drumuri cu agronomi", susţinea Anca Boagiu într-un interviu acordat ZF în urmă cu o lună.