Compania de autostrăzi îşi schimbă şeful după doar jumătate de an
Autor:
Andreea Mioara Neferu
15.03.2011
Demisia intempestivă a directorului general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) Liviu Costache a scos în faţă, încă o dată, inconsecvenţa şi problemele cu care se confruntă instituţia care are pe mână circa 1,5-2 miliarde de euro anual pentru construcţia de autostrăzi şi drumuri naţionale, care întârzie însă să apară pe harta infrastructurii rutiere din România.
Deşi a preluat funcţia de numai jumătate de an, Costache a
demisionat de la şefia CNADNR "invocând motive personale, de
sănătate", au declarat reprezentanţi ai companiei de
autostrăzi.
Costache a fost numit în fruntea CNADNR în septembrie anul
trecut, imediat după ce Anca Boagiu a preluat funcţia de ministru
al transporturilor şi infrastructurii. El a înlocuit-o pe Dorina
Tiron, care a fost demisă de Boagiu după un control care a
demonstrat că managementul în cadrul CNADNR a fost unul defectuos
atât la nivelul actului administrativ, cât şi în relaţia cu
firmele de construcţii şi cu cele de consultanţă. Anterior,
Costache ocupase funcţia de director coordonator proiecte
autostrăzi în cadrul CNADNR, post pe care îl va păstra şi de acum
înainte, potrivit reprezentanţilor instituţiei.
Interimatul în fruntea companiei de autostrăzi va fi asigurat
de Daniela Drăghia, care ocupă în prezent funcţia de director
general adjunct proiecte cu finanţare externă în cadrul
instituţiei.
Liviu Costache nu a putut fi contactat până la închiderea
ediţiei pentru a comenta asupra deciziei sale de a rămâne în
continuare în CNADNR, dar la un nivel mai mic.
Cum explică Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
schimbările atât de dese din managementul CNADNR, în condiţiile în
care în prezent instituţia are în derulare o serie de proiecte, în
special pentru construcţia de autostrăzi, şi are nevoie de
continuitate? "Proiectele sunt aceleaşi, indiferent dacă avem un
director sau altul. Daniela Drăghia, cea care îl va înlocui pe
Liviu Costache, este un om din interiorul CNADNR, deci cunoaşte
situaţia proiectelor", au declarat reprezentanţi ai MTI, care nu au
dorit însă să comenteze asupra modului în care sunt aleşi şefii cei
mari de la CNADNR sau dacă se vor organiza concursuri pentru acest
post. În toamna anului trecut, Markus Wirth, directorul general al
producătorului de ciment Holcim România, declara pentru ZF că
pentru ca proiectele de infrastructură care există în România să
fie finalizate este nevoie de o companie care să fie deţinută de
stat, respectiv de Ministerul Transporturilor, dar care să fie
organizată la fel ca o companie privată: conducerea să fie aleasă
prin concurs şi să nu fie schimbată pe criterii politice.
Reprezentanţii mediului privat s-au ferit ieri să comenteze
prea mult cu privire la demisia lui Costache sau la efectele pe
care schimbarea de şefi de la CNADNR le vor avea asupra
continuităţii proiectelor instituţiei. Cristian Erbaşu,
preşedintele Patronatului Societăţilor din Construcţii, a declarat
doar că "instituţiile de stat nu trebuie să meargă după o persoană,
ci după un sistem, nu este ca în mediul privat".
Venirea la Transporturi a Ancăi Boagiu în toamna anului trecut
a adus şi demisia lui Adrian Ionescu, absolvent de agronomie, care
a fost responsabil cu autostrăzile în CNANDR după ce a fost
responsabil de comunicare al ministrului Radu Berceanu. S-a ocupat
de autostrăzi în ciuda faptului că pregătirea sa este cea de
agronom. Ionescu deţine o licenţă în agronomie, fiind specialist în
combaterea gândacului de colorado la cultura de cartof, conform
lucrării sale de diplomă intrată în posesia presei.
"Nu poţi face drumuri cu agronomi", susţinea Anca Boagiu
într-un interviu acordat ZF în urmă cu o lună.