Unul din zece şoferi câştigă procesele cu CNADNR pentru drumuri proaste

Autor: Andreea Mioara Neferu 21.03.2011

Doar 10% din procesele intentate în ultimii doi ani de şoferi sau de companiile lor de asigurări împotriva Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au fost câştigate de reclamanţi, potrivit informaţiilor puse la dispoziţie de instituţie, prin intermediul celor şapte direcţii regionale de drumuri şi poduri (DRDP) din ţară.

Astfel, dintre cele aproape 200 de plângeri formulate împotriva CNADNR, doar 21 au fost soluţionate în favoarea reclamanţilor.

DRDP Bucureşti conduce în topul pro­ceselor intentate de şoferi din cauza dru­murilor cu gropi, în condiţiile în care din 2009 până în prezent au fost formulate 52 de plângeri, dintre care 48 se află în acest moment pe rolul instanţelor judecătoreşti spre solu­ţionare. Cu toate acestea, niciun proces nu a fost soluţionat până acum în favoarea şoferilor sau a companiilor de asigurări. Pe de altă parte, DRDP Braşov a avut 30 de plângeri în ultimii doi ani, dintre care şapte au fost câştigate de reclamanţi.

Deşi mulţi şoferi se plâng că şi-au distrus roţile sau s-au accidentat din cauza condiţiilor precare de pe drumurile româneşti, puţini au avut curajul să dea în judecată CNADNR pe cont propriu, majoritatea fiind reprezentaţi de companiile de asigurări în astfel de procese. Doar două plângeri au fost formulate direct de către proprietarii de autovehicule la DRDP Braşov şi opt la DRDP Timişoara.

"Am asigurare CASCO, în momentul în care îmi distrug un cauciuc sau o jantă într-una din gropile de pe drumurile din România mă adresez companiei de asigurări. De altfel, am îndoit acum o lună o jantă într-una din gropile de pe autostrada Bucureşti-Piteşti, însă am apelat la asigurarea CASCO. Consider că a da statul în judecată pe cont propriu este un demers falimentar din start, o pierdere inutilă de bani. Balanţa dintre CASCO şi sălile de judecată înclină decisiv spre asigurare", spune Gabriel (26 de ani), economist din Bucureşti.

Şoferii nemulţumiţi se plâng şi de faptul că un astfel de proces are o durată mult prea mare şi că de obicei daunele sau pretenţiile sunt mult prea mici pentru a merita un astfel de efort. "N-am timp să mă duc să mă războiesc cu administratorii de drumuri, ar fi probabil un dosar cu bătaie lungă. Nu am degete la mână să număr de câte ori am avut probleme cu maşina din cauza gropilor sau a asfaltului nu numai în Bucureşti, dar şi în provincie. Am rezolvat pe CASCO însă, sumele erau mici, până în 2.000 de lei", explică şi Radu (28 de ani), contabil.

Companiile de asigurări au însă şi procese pentru care daunele solicitate se ridică la câ­teva zeci de mii de euro. Spre exemplu, Omniasig Vienna Insurance, a treia companie din piaţa asigurărilor, are în prezent aproximativ 150 de litigii cu administratorii dru­murilor la nivel naţional, însă dintre acestea, doar 8 sunt cu CNADNR, având ca obiect pretenţii cu valori cuprinse între 1.000 şi 75.000 de lei (240 - 17.800 de euro), potrivit reprezentanţilor companiei.

Deşi CNADNR a avut la dispoziţie între 1,5 şi 2 miliarde de euro anual pentru construcţia şi reabilitarea de autostrăzi şi drumuri naţioanale, infrastructura rutieră locală este încă deficitară. Spre exemplu, după Revoluţie s-au construit doar circa 200 de kilometri de autostrăzi dintr-un total de 314.