Berarii au renunţat la 2.000 de angajaţi în numai un an

Autor: Ioana David 22.03.2011

Companiile din industria berii grupate în Asociaţia Berarii României mai au doar 10 fabrici pe piaţa locală în prezent, cu trei mai puţin comparativ cu 2009, în care lucrează în jur de 4.100 de angajaţi faţă de 6.000 anul trecut.

Unităţile închise erau localizate la Cluj (fabrică operată de către Ursus), la Blaj (Bergenbier) şi la Haţeg (Heineken).

"Uitându-ne la trendul mondial, nu există o tendinţă de redeschidere a fabricilor, ci de a mări capacităţile deja operaţionale. Nu ne putem aştepta la noi deschideri în perioada următoare", a spus Jan Derck van Karnebeek, preşedintele Asociaţiei Berarii României şi directorul general al Heineken România.

Asociaţia Berarii României grupează firme precum Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, United Romania Breweries, Ursus, iar recent şi Soufflet Malţ România şi Asociaţia Producătorilor de Hamei din România.

Berarii din asociaţie grupează 90% din piaţă, iar lor li se adaugă micii producători independenţi, dar şi grupul European Food deţinut de fraţii Ioan şi Viorel Micula.


De la 125 de fabrici la mai puţin de 20

În ultimii ani numărul centrelor de producţie din România a scăzut semnificativ după ce în 1994 existau 125 de unităţi. Companiile au pus decizia de restrângere a activităţii de producţie pe seama faptului că piaţa a avut scăderi accentuate în ultimii ani.

Astfel, de la volume totale de 20,2 mil. hectolitri în 2008, vârful consumului în industria berii, anul trecut s-a ajuns la 17 mil. hectolitri. La acest nivel, consumul mediu anual pe cap de locuitor este de 78 de litri, comparabil cu media europeană. Potrivit datelor berarilor, numai trei ţări, Cehia, Germania şi Austria, au un consum ce trece pragul celor 100 de litri.

Preţul mediu în industria berii este de 0,9 eurocenţi pentru un litru, nivel la care piaţa s-ar situa la circa 1,5 mld. euro.

Piaţa de bere a scăzut anul trecut cu 3,4%, după ce în 2009 declinul a fost mult mai accentuat, de aproape 13%. "Evoluţia de anul trecut a fost în linie cu estimările iniţiale. Nu a fost o surpriză pentru nimeni", a mai spus Jan Derck van Karnebeek.

Totodată, la nivelul structurii consumului nu au existat schimbări semnificative, Van Karnebeek afir­mând că nu a observat o preferinţă pentru brandurile mai ieftine. "Românii nu cumpără o bere, cumpără un brand", a spus el.


Românii beau bere acasă

Pe de altă parte, Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei, a estimat că 70-75% din vân­zări sunt în retail, restul în HoReCa. Reprezentanţii Asociaţiei au evitat să facă estimări cu privire la evoluţia din acest an a pieţei de bere, comparând industria cu un meci de fotbal, în care după 10 minute nu se ştie care va fi scorul la final. "Suntem în primele zece minute şi este prea devreme să spunem cum se va termina meciul. Nici jucători precum Ronaldo sau antrenori precum Mourinho nu pot răspunde la această întrebare", a mai spus Jan Derck van Karnebeek.

Întrebat care dintre companii au crescut şi care au scăzut pe piaţa berii, el nu a dorit să comenteze. Dintre firmele care şi-au anunţat rezultatele până acum, Heineken România, producătorul brandurilor de bere Golden Brau şi Ciuc, a înregistrat o creştere de 6% a volumelor. United Romanian Breweries Bereprod (URBB), îmbuteliatorul Tuborg şi Carlsberg, a anunţat o creştere de 7% a volumelor în 2010 şi un plus de 3% al cifrei de afaceri.

Pe de altă parte, în cel mai recent raport al SABMiller, producătorul brandurilor Ursus şi Timişoreana, apar numai datele aferente perioadei octombrie-decembrie 2010, perioadă în care vânzările companiei au stagnat. Vânzările de bere ale Romaqua, care deţine brandurile Albacher şi Dorfer, s-au majorat cu aproape 10%.