Grupul Metro rămâne sub vânzările din 2007, deşi a mai deschis de atunci 14 magazine

Autor: Cristina Rosca 22.03.2011

Grupul german Metro, prezent pe piaţa locală pe segmentul cash&carry cu Metro Cash&Carry şi pe segmentul hipermarketurilor cu real,- Hypermarchet, a avut anul trecut vânzări de 1,831 mld. euro, în scădere de la 1,897 mld. euro în anul anterior, potrivit raportului financiar al companiei.



Cu un total de 51 de magazine pe piaţa românească, cu 14 mai multe decât în 2007, germanii de la Metro nu au reuşit să egaleze performanţa din 2007, ultimul an în care vânzările celor două divizii erau simultan pe un trend ascendent, totalizând 1,957 mld. euro. Anul 2007 a fost unul dintre anii de boom, când economia creştea cu peste 6%, iar consumul avansa cu peste 10%.

În 2007, când Metro Cash&Carry deţinea 23 de magazine, iar real,- 14, grupul german reuşea să obţină, potrivit calculelor ZF, vânzări de peste 7.500 de euro pe metru pătrat, acesta fiind unul dintre cei mai buni indicatori din retail.

Anul trecut, deşi Metro a continuat să pompeze bani în extindere (2 noi magazine cash&carry şi un hipermarket Real), valoarea vânzărilor pe metru pătrat a scăzut cu peste 30% faţă de 2007, până aproape de 5.000 de euro, potrivit calculelor ZF care au la bază vânzările grupului în România, numărul de magazine şi o suprafaţă medie de 7.000 de metri pătraţi per magazin.

Se poate observa astfel că declinul vânzărilor per metru pătrat este mai pronunţat decât declinul cifrei de afaceri în aceeaşi perioadă, ceea ce indică faptul că afacerile au fost impulsionate de creşterea suprafeţei de vânzare.

În anii de boom, când apetitul pentru consum al românilor era foarte mare, acesta fiind principalul motor al economiei, retailerii s-au extins puternic, pentru ca odată cu izbucnirea crizei numărul de magazine nou deschise pe an să scadă.

Afacerile Metro, liderul din comerţul local, au scăzut astfel anul trecut cu 3,5% faţă de 2009, în pofida faptului că numărul de magazine al grupului a crescut cu trei, până la un total de 51. Raportul financiar al germanilor nu ia în calcul şi cele patru magazine Metro Punct, un concept lansat pe piaţă de Duşan Wilms, CEO al Metro Cash&Carry, magazine care au suprafeţe mai mici decât magazinele clasice, de circa 2.000 de metri pătraţi.

Reprezentanţii Metro Cash&Carry nu au răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF privind motivul pentru care magazinele Punct nu sunt incluse în raport.

Metro Cash&Carry, primul retailer modern intrat pe piaţa locală în 1996, a avut anul trecut vânzări 1,137 mld. euro, în scădere cu 7,3%. Afacerile companiei au intrat pe o pantă descendentă din 2008, după ce în 2007 a obţinut 1,59 mld. euro pe piaţa locală.

Declinul vânzărilor diviziei cash&carry a fost însă mai abrupt decât cel al consumului, care a scăzut cu 5,3% în 2010, potrivit datelor publicate de Institutul de Statistică.

La polul opus, vânzările real,- Hypermarket au fost în continuă creştere de la intrarea pe piaţă în 2006, ajungând la 694 de milioane de euro anul trecut, cu 3,4% în mai mult decât în anul anterior. Anul trecut real,- a deschis un singur magazin, frânând astfel procesul de expansiune, după ce în primii patru ani de la intrarea pe piaţă deschidea cel puţin patru magazine pe an.

Tot în condiţii de criză angajatorii au început să facă disponibilizări. În cazul grupului german, numărul de angajaţi a scăzut cu peste 1.200 de persoane, până la puţin peste 13.500 de oameni. Cea mai mare parte a disponibilizărilor au fost realizate de grupul real - un business condus în România de francezul Michel Lamoot - care a trimis acasă peste 1.200 de persoane. În cazul Metro Cash&Carry, numărul angajaţilor a scăzut cu 15, până la 5.716.

Reprezentanţii real,- nu au răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF privind departamentele de unde au fost făcute dispo­nibilizări.