Isărescu le dă un bonus de 8 mil. euro lunar celor cu credite în valută
Românii plătesc lunar rate de 233 de milioane de euro la creditele în valută, care la cursul actual de 4,14 lei/euro înseamnă cu 33 de milioane de lei (8 mil. euro) mai puţin decât în decembrie, când cursul era 4,28 lei/euro.
Aprecierea leului faţă de euro cu peste 3% de la începutul anului, până la un curs de 4,14 lei/euro, indusă de Banca Naţională condusă de guvernatorul Mugur Isărescu pentru a tempera scumpirea produselor importate, le dă o gură de oxigen şi celor care au de plătit rate la credite în valută, efortul total fiind acum mai mic cu circa opt milioane de euro într-o singură lună, potrivit calculelor ZF.
Dincolo de câştigul celor care s-au împrumutat în valută, analiştii consideră că pariul BNR de a tempera inflaţia prin curs are şanse să funcţioneze, dar acum totul depinde de cât de repede se vor replia comercianţii cu preţurile. Impactul scăderii cursului se vede aproape instantaneu la bunurile şi serviciile ale căror preţuri sunt exprimate în euro - la telefonie, dar şi la auto. "Conform estimărilor noastre, o apreciere a leului cu 10% la început de an ar determina scăderea inflaţiei la final de an cu 1-1,5 puncte procentuale, exceptând impactul direct care se manifestă în cazul produselor ale căror preţuri sunt exprimate în euro. Mare parte a efectului indirect al aprecierii leului faţă de euro se manifestă foarte rapid asupra preţurilor de consum, între două şi patru luni", estimează Nicolaie-Alexandru Chideşciuc, economistul-şef al ING Bank.
Adăugând şi efectul direct asupra preţurilor exprimate în euro, impactul asupra inflaţiei anuale ar putea ajunge la 2 puncte procentuale.
"La începutul anului am calculat bugetul pe anul acesta la un curs de 4,5 lei pentru un euro. Nu am luat în calcul o apreciere a monedei naţionale, ci din contră, ne aşteptam să se devalorizeze. În ceea ce priveşte preţurile maşinilor, acestea s-au redus atunci când se calculează în lei, în condiţiile în care acestea se vând la cursul din ziua achiziţiei", a spus Nicolae Sorescu, directorul general al diviziei auto a grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki şi Citroën.
Clienţii nu beneficiază însă chiar de cursul publicat de BNR, în condiţiile în care majoritatea comercianţilor folosesc în tranzacţii cotaţiile băncii cu care lucrează. Chiar şi unele bănci folosesc în relaţia cu clienţii un curs calculat pe baza cursului BNR, dar la care adaugă o anumită marjă.
Dealerii au suspectat din februarie că BNR vinde euro pe piaţa interbancară pentru a forţa o scădere a cursului, interpretând că încearcă astfel să micşoreze presiunea de scumpire a bunurilor importate. Mişcarea a venit după ce inflaţia anuală a accelerat peste aşteptări în februarie, la 7,6%, fiind foarte departe de prognoza BNR pentru decembrie, de 3,7%. Şocul a fost indus de scumpirea alimentelor şi carburanţilor, ca efect la creşterile cotaţiilor de pe pieţele internaţionale. De altfel, tot mai mulţi analişti consideră că inflaţia ar putea să rămână peste 4% sau chiar 5% la sfârşitul anului, ceea ce ar însemna că BNR ratează pentru a cincea oară la rând ţinta de inflaţie.
Încurajaţi de trendul de scădere a cursului dictat de BNR în
ultima lună, şi investitorii străini au început să cumpere lei, iar
dealerii şi analiştii văd tot mai probabil o revenire a euro spre
pragul de 4 lei în următoarele luni. BNR a calculat ieri un curs de
4,1439 lei pentru un euro, în scădere cu 2,46 bani faţă de ziua
precedentă, stabilind astfel un nou minim al ultimelor zece luni.
Vestea bună este că şi dolarul se află la minimul ultimului an, iar
ieri a pierdut încă 3,35 bani la cursul oficial, coborând la 2,9093
lei. "Momentan aprecierea leului nu ne-a adus mai mulţi
clienţi.
Cumpărătorul va realiza avantajul de preţ doar dacă leul va
continua tendinţa de apreciere pentru câteva luni consecutive.
Clientul român este obişnuit doar cu o devalorizare a leului, o
schimbare pozitivă pentru client are nevoie de timp pentru a-şi
arăta efectul", comentează Alin Tapalagă, directorul general al
Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche România, cel
mai mare importator de pe piaţa locală. Rămâne însă riscul ca
aprecierea cursului să fie la un moment dat inversată, ceea ce va
trimite preţurile înapoi în sus şi chiar cu o viteză mai mare. În
paralel, un leu mai puternic ameninţă să lovească în creşterea
exporturilor, singurul motor care a tras economia în sus în ultimul
an.
"Aprecierea cursului poate fi o pârghie pentru a tempera inflaţia, este un canal important de influenţare a preţurilor, însă riscul este ca, în cazul în care aprecierea este bruscă, nesustenabilă, să fie urmată de o corecţie la fel de rapidă, ceea ce se traduce într-o volatilitate crescută, care este în detrimentul mediului economic", subliniază Rozalia Pal, economistul-şef al UniCredit Ţiriac Bank. Ea spune că efectul asupra exporturilor este limitat, întrucât competitivitatea lor depinde probabil mai mult de factori legaţi de apartenenţa la lanţul de producţie european.
Nicolaie Chideşciuc de la ING Bank spune însă că un curs de sub 4 lei/euro ar încetini vizibil creşterea exporturilor, mai ales că şi cererea pe pieţele externe dă semne de slăbiciune.