Unu din patru contracte aduce pierderi firmelor de leasing şi credite de consum

Autor: Ciprian Botea 23.03.2011

Creditele neperformante reprezentau un sfert din portofoliul insti­tuţiilor financiare nebancare la sfâr­şitul anului trecut, fiind în scădere de la aproape 30% în iunie 2010, potrivit datelor ALB România, asociaţia care reprezintă interesele industriei de leasing şi credite de consum.

Ponderea creditelor neperformante este însă de două ori mai mare faţă de acum trei ani.

Nu există date privind volumul total al creditelor acordate de IFN-uri, dar instituţiile înscrise în registrul special de la BNR aveau la sfârşitul lui ianuarie un portofoliu de finanţări de 36 mld. lei (8,5 mld. euro), ceea ce înseamnă o valoare a creditelor neperformante de peste 9 mld. lei. În registrul special sunt înscrise companiile care au finanţări de cel puţin 25 mil. lei şi capitaluri proprii şi sume împrumutate de minimum 50 mil. lei.

"Aproximativ 10% din numărul total de clienţi înregistrează întârzieri la plată peste 90 de zile, dar acest lucru nu înseamnă neapărat default. Avem discuţii cu aceşti clienţi pentru a găsi soluţii de restructurare", a declarat Antoaneta Curteanu, CEO al UniCredit Leasing, votată ieri preşedinte al ALB România. UniCredit Leasing este cea mai mare companie din piaţa leasingului financiar, cu finanţări noi de 225 mil. euro anul trecut.

Companiile de leasing au acordat anul trecut finanţări noi de 1,1 mld. euro, cu 14% sub nivelul din 2009. Ritmul de scădere al pieţei de leasing s-a redus considerabil în 2010, după ce în anul anterior declinul fusese de peste 70%. Scăderea finanţărilor s-a datorat pe lângă reducerea cererii şi creşterii ponderii bunurilor second-hand finanţate, de la 5% în 2008 la 20% anul trecut.

"Creşterea ponderii echipamentelor şi vehiculelor second-hand se datorează în bună măsură finanţărilor acordate pentru bunurile reposedate de la clienţii rău-platnici şi repuse în circulaţie", a explicat Bas Hoekstra, directorul general al ING Lease, fost preşedinte al ALB.

Finanţările noi acordate de companiile de credite de consum din ALB au crescut cu 10% anul trecut, la 406 mil. euro. Aproximativ o treime au fost finanţări acordate direct în magazin, iar 21% pe cardurile de credit. Creditele de consum noi au atins un vârf de 122 mil. euro în trimestrul al doilea, după care finanţările s-au diminuat.