Deutsche Telekom şi Orange discută unificarea reţelelor

Autor: Adrian Seceleanu 28.03.2011

Giganţii telecom Deutsche Telekom (Germania) şi France Telecom (Franţa), care deţin cele mai mari două grupuri de comunicaţii din România, cu afaceri anuale cumulate de peste 2,2 mld. euro, iau în calcul dezvoltarea în comun a reţelelor locale de comunicaţii, miza discuţiilor fiind reducerea cheltuielilor cu câteva zeci de milioane de euro. Discuţiile vizează şi pieţe ca Slovacia şi Austria şi au fost demarate în februarie.


Orange, Cosmote şi Romtelecom, companiile controlate de cei doi giganţi telecom, investesc anual în România, împreună, circa 200 mil. euro, iar o mare parte din sumă, aproximativ 50% din total, este direcţionată către reţele. Este greu de spus exact cât ar putea economisi operatorii fără a şti exact aria de acoperire a reţelei sau tipul şi starea echipamentelor din teren, însă este clar că reducerea ar fi substanţială, spune Michelle Gressani, CEO al filialei locale a producătorului de echipamente telecom Ericsson.
"Utilizarea în comun a reţelei le oferă operatorilor posibilitatea de a reduce substanţial cheltuielile de tip CAPEX sau OPEX. Utilizarea în comun a reţelei de către doi operatori se traduce, de asemenea, prin împărţirea riscurilor asociate implementării şi întreţinerii reţelelor, ducând astfel la diminuarea riscurilor generale", a spus Gressani. Ericsson, cel mai mare producător de echipamente telecom din lume, lucrează şi cu Orange, şi cu Cosmote şi Romtelecom. "Pe lângă posibilitatea de a reduce costurile de operare şi întreţinere a reţelei, utilizarea în comun a reţelei le asigură clienţilor (…) o acoperire mai bună sau posibilitatea de a mări viteza cu care se implementează reţeaua sau cu care se pot lansa servicii noi", mai spune Gressani.


Nivelul economiilor depinde însă foarte mult de cât de apro­piată va fi colaborarea dintre cele două grupuri şi dacă operatorii vor fi dispuşi să lucreze împreună la proiecte mari.
Orange, spre exemplu, a anunţat anul trecut că va investi în acest an în construirea unei reţele 3G în frecvenţa de 900 MHz pentru a oferi internet de mare viteză şi în mediul rural. Compania nu a oferit alte detalii, însă o asemenea investiţie poate ajunge la câteva zeci de milioane de euro, aşa cum a fost şi cazul Vodafone, care a făcut deja acest pas. Întrebarea care se pune este dacă Orange şi Cosmote vor accepta să împartă costurile şi, ulterior, reţeaua pierzând însă concomitent şi avantajul competitiv dat de o investiţie realizată prin forţe proprii. Discuţia este cu atât mai sensibilă cu cât acoperirea reţelelor de comunicaţii mobile este cel mai important criteriu al românilor în alegerea furnizorului de telefonie, potrivit unei cercetări de piaţă a Gallup din anul 2010.


Reacţiile iniţiale ale Deutsche Telekom şi France Telecom arată că ambele părţi sunt tentate de un asemenea pas pe o piaţă dificilă precum România - cu tarife mici şi necesităţi ridicate de investiţii, însă discuţiile sunt delicate şi încă în stadii exploratorii. "Deutsche Telekom evaluează în general toate oportunităţile care ar putea duce la creşterea calităţii serviciilor în paralel cu reducerea costurilor", au spus pentru ZF oficialii grupului german. "Calitatea reţelei este în mod special un diferenţiator important în faţa competiţiei; astfel, circumstanţele particulare din fiecare ţară şi soluţiile posibile trebuie să fie studiate foarte atent."


France Telecom şi Deutsche Telekom discută un "parteneriat tehnic" care ar putea avea implicaţii şi în România, în acest moment discuţiile fiind axate pe "oportunitatea şi tipul sinergiilor viitoare", a declarat pentru ZF şi Mădălina Suceveanu, directorul tehnic al Orange România, precizând însă că nicio decizie nu a fost luată.
"Ca parte integrantă a strategiei de dezvoltare a reţelei şi serviciilor oferite clienţilor săi, Orange România va continua dezvoltarea de parteneriate pe zona tehnică cu ceilalţi operatori de telecom din România. Gradul de maturitate al pieţei de telecom şi provocările legate de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a eficienţei operaţionale, implicit a calităţii serviciilor percepute de clienţi sunt argumentele ce stau la baza acestui tip de colaborări", a declarat Mădălina Suceveanu. "În actualul context Orange România va beneficia în mod direct de parteneriatele strategice agreate la nivelul companiilor-mamă şi în mod particular de colaborarea între France Telecom şi Deutsche Telekom. În acest moment părţile implicate examinează subiectul legat de oportunitatea şi tipul sinergiilor viitoare".


O asemenea operaţiune de unificare a reţelelor nu este atât de simplă precum pare, spune şi Michele Gressani, care are în spate experienţa Ericsson în proiecte ase­mă­nătoare. "Adevărata provocare este de a reuşi să faci două companii rivale să colaboreze eficient", spune el, adăugând: "Utilizarea în comun a unei reţele nu este, cu siguranţă, o sarcină simplă, ci ea reprezintă, mai degrabă, un proces complex ce depăşeşte strict aspectele tehnice şi presupune alinierea culturilor organizaţioanle ale celor doi operatori. Fiecare dintre părţile implicate trebuie să analizeze nu doar efectele pe care o astfel de colaborare le va avea asupra reţelei ei, ci şi efectele ei la nivel de business. Cheia unui acord de succes este ca operatorii să se concentreze pe aspectele ce ţin de business şi să aibă o abordare structurată, ce ia în calcul fiecare element din organizaţia fiecăruia".


Prezenţa celor doi giganţi din telecom în România

Deutsche Telekom

France Telecom