Deutsche Telekom şi Orange discută unificarea reţelelor
Giganţii telecom Deutsche Telekom (Germania) şi France Telecom (Franţa), care deţin cele mai mari două grupuri de comunicaţii din România, cu afaceri anuale cumulate de peste 2,2 mld. euro, iau în calcul dezvoltarea în comun a reţelelor locale de comunicaţii, miza discuţiilor fiind reducerea cheltuielilor cu câteva zeci de milioane de euro. Discuţiile vizează şi pieţe ca Slovacia şi Austria şi au fost demarate în februarie.
Orange, Cosmote şi Romtelecom, companiile controlate de cei doi
giganţi telecom, investesc anual în România, împreună, circa 200
mil. euro, iar o mare parte din sumă, aproximativ 50% din total,
este direcţionată către reţele. Este greu de spus exact cât ar
putea economisi operatorii fără a şti exact aria de acoperire a
reţelei sau tipul şi starea echipamentelor din teren, însă este
clar că reducerea ar fi substanţială, spune Michelle Gressani, CEO
al filialei locale a producătorului de echipamente telecom
Ericsson.
"Utilizarea în comun a reţelei le oferă operatorilor posibilitatea
de a reduce substanţial cheltuielile de tip CAPEX sau OPEX.
Utilizarea în comun a reţelei de către doi operatori se traduce, de
asemenea, prin împărţirea riscurilor asociate implementării şi
întreţinerii reţelelor, ducând astfel la diminuarea riscurilor
generale", a spus Gressani. Ericsson, cel mai mare producător de
echipamente telecom din lume, lucrează şi cu Orange, şi cu Cosmote
şi Romtelecom. "Pe lângă posibilitatea de a reduce costurile de
operare şi întreţinere a reţelei, utilizarea în comun a reţelei le
asigură clienţilor (…) o acoperire mai bună sau posibilitatea de a
mări viteza cu care se implementează reţeaua sau cu care se pot
lansa servicii noi", mai spune Gressani.
Nivelul economiilor depinde însă foarte mult de cât de apropiată
va fi colaborarea dintre cele două grupuri şi dacă operatorii vor
fi dispuşi să lucreze împreună la proiecte mari.
Orange, spre exemplu, a anunţat anul trecut că va investi în acest
an în construirea unei reţele 3G în frecvenţa de 900 MHz pentru a
oferi internet de mare viteză şi în mediul rural. Compania nu a
oferit alte detalii, însă o asemenea investiţie poate ajunge la
câteva zeci de milioane de euro, aşa cum a fost şi cazul Vodafone,
care a făcut deja acest pas. Întrebarea care se pune este dacă
Orange şi Cosmote vor accepta să împartă costurile şi, ulterior,
reţeaua pierzând însă concomitent şi avantajul competitiv dat de o
investiţie realizată prin forţe proprii. Discuţia este cu atât mai
sensibilă cu cât acoperirea reţelelor de comunicaţii mobile este
cel mai important criteriu al românilor în alegerea furnizorului de
telefonie, potrivit unei cercetări de piaţă a Gallup din anul
2010.
Reacţiile iniţiale ale Deutsche Telekom şi France Telecom arată că
ambele părţi sunt tentate de un asemenea pas pe o piaţă dificilă
precum România - cu tarife mici şi necesităţi ridicate de
investiţii, însă discuţiile sunt delicate şi încă în stadii
exploratorii. "Deutsche Telekom evaluează în general toate
oportunităţile care ar putea duce la creşterea calităţii
serviciilor în paralel cu reducerea costurilor", au spus pentru ZF
oficialii grupului german. "Calitatea reţelei este în mod special
un diferenţiator important în faţa competiţiei; astfel,
circumstanţele particulare din fiecare ţară şi soluţiile posibile
trebuie să fie studiate foarte atent."
France Telecom şi Deutsche Telekom discută un "parteneriat tehnic"
care ar putea avea implicaţii şi în România, în acest moment
discuţiile fiind axate pe "oportunitatea şi tipul sinergiilor
viitoare", a declarat pentru ZF şi Mădălina Suceveanu, directorul
tehnic al Orange România, precizând însă că nicio decizie nu a fost
luată.
"Ca parte integrantă a strategiei de dezvoltare a reţelei şi
serviciilor oferite clienţilor săi, Orange România va continua
dezvoltarea de parteneriate pe zona tehnică cu ceilalţi operatori
de telecom din România. Gradul de maturitate al pieţei de telecom
şi provocările legate de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a
eficienţei operaţionale, implicit a calităţii serviciilor percepute
de clienţi sunt argumentele ce stau la baza acestui tip de
colaborări", a declarat Mădălina Suceveanu. "În actualul context
Orange România va beneficia în mod direct de parteneriatele
strategice agreate la nivelul companiilor-mamă şi în mod particular
de colaborarea între France Telecom şi Deutsche Telekom. În acest
moment părţile implicate examinează subiectul legat de
oportunitatea şi tipul sinergiilor viitoare".
O asemenea operaţiune de unificare a reţelelor nu este atât de
simplă precum pare, spune şi Michele Gressani, care are în spate
experienţa Ericsson în proiecte asemănătoare. "Adevărata
provocare este de a reuşi să faci două companii rivale să
colaboreze eficient", spune el, adăugând: "Utilizarea în comun a
unei reţele nu este, cu siguranţă, o sarcină simplă, ci ea
reprezintă, mai degrabă, un proces complex ce depăşeşte strict
aspectele tehnice şi presupune alinierea culturilor organizaţioanle
ale celor doi operatori. Fiecare dintre părţile implicate trebuie
să analizeze nu doar efectele pe care o astfel de colaborare le va
avea asupra reţelei ei, ci şi efectele ei la nivel de business.
Cheia unui acord de succes este ca operatorii să se concentreze pe
aspectele ce ţin de business şi să aibă o abordare structurată, ce
ia în calcul fiecare element din organizaţia fiecăruia".
Prezenţa celor doi giganţi din
telecom în România
Deutsche Telekom
-
Deţine, indirect - prin intermediul grupului elen OTE, controlul companiilor Romtelecom, Cosmote, Zapp şi Germanos. DT are 30% din OTE.
-
Nemţii sunt prezenţi direct în România şi prin alte companii pe care le deţin direct: T-Systems ICT România (servicii IT) şi Combridge (furnizor de servicii de comunicaţii către companii şi consumatori).
-
În anul 2010, rulajul total al firmelor controlate direct şi indirect de Deutsche Telekom în România a fost de aproximativ 1,2 mld. euro. Romtelecom a închis 2010 cu un profit operaţional (EBITDA) de 154,7 mil. euro, în timp ce la Cosmote profitul operaţional a fost de 73,7 mil. euro.
-
Romtelecom are peste 4,6 milioane de abonamente la servicii de telefonie fixă (2,6 mil.), internet (1 mil.) şi televiziune (1 mil.). Compania este numărul unu pe telefonie fixă, numărul doi pe net fix şi al treilea jucător pe TV.
-
Cosmote, numărul trei pe piaţa de telefonie mobilă după veniturile (468,8 mil. euro) şi numărul de clienţi (6,8 milioane) din 2010, coordonează şi compania de comunicaţii mobile Zapp şi retailerul telecom Germanos.
France Telecom
-
Grupul francez deţine în România companiile Orange, numărul unu pe piaţa locală de telefonie mobilă, şi Equant - un furnizor de servicii pentru clienţii business.
-
Orange este cel mai mare operator de telefonie mobilă din România, după veniturile (973 mil. euro) şi numărul de clienţi (10,4 milioane) din 2010. Conform datelor de la Ministerul de Finanţe, Orange a fost în 2009 şi operatorul telecom cu cel mai mare profit net (270,7 mil. euro).
-
Equant a avut în anul 2009 o cifră de afaceri de 17,5 mil. euro şi pierderi de 1,1 mil. euro, conform datelor de la Ministerul Finanţelor. Compania nu a anunţat cifra de afaceri şi profitul pentru anul 2010.
-
Cel mai bun an al Orange în România a fost 2008, când compania a avut venituri de 1,311 miliarde de euro şi un profit net de 438 mil. euro, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.