Romtelecom trece pe locul 2 pe TV

Autor: Adrian Seceleanu 29.03.2011

Romtelecom a trecut pe locul doi pe piaţa locală de servicii TV, devansându-i pe americanii de la UPC, după ce fostul monopol din telefonia fixă a cumpărat cei aproape 80.000 de clienţi pe televiziune prin satelit ai companiei Digital Cable Systems (AKTA).

Cu cei 80.000 de clienţi ai AKTA, operator controlat de fondul american AIG, Romtelecom ajunge la aproximativ 1,22 milioane de clienţi pe TV, faţă de cei aproximativ 1,15 milioane cât are UPC. Americanii de la UPC pierd astfel în România şi locul doi pe piaţa TV, după ce în vara lui 2008 cedaseră în faţa RCS şi poziţia de lider pe cablu TV.

Companiile nu au precizat valoarea tranzacţiei, însă - la un preţ pe abonat de 80 de euro, acceptat de Romtelecom la începutul acestei luni pentru preluarea altui operator - Boom TV, AIG ar încasa 6,4 mil. euro.

Romtelecom a revenit pe piaţa TV în noiembrie 2006, prin platforma de televiziune prin satelit Dolce, însă pasul decisiv în depăşirea UPC a fost lansarea în 2008 a propriei companii de cablu (NextGen) şi cele peste 12 achiziţii din ultimii doi ani, conduse din umbră de fostul director comercial al RCS&RDS Ovidiu Ghiman, în prezent unul dintre strategii companiei de telefonie fixă.

Romtelecom, companie controlată de grupurile OTE (Grecia) şi Deutsche Telekom (Germania), rămâne însă la o mare distanţă pe piaţa TV de compania locală RCS&RDS, care, potrivit estimărilor de pe piaţă, are în prezent cel puţin 3 milioane de clienţi pe piaţa serviciiilor TV cu plată.

RCS&RDS, companie de­ţi­nută de omul de afaceri Zoltan Teszari din Oradea, este în negocieri şi pentru achiziţia companiei rivale UPC.

La jumătatea anului trecut, românii plăteau 5,7 milioane de abonamente pentru servicii TV, dintre care 3,37 milioane la operatori de cablu şi 2,26 milioane la operatori de televiziune prin satelit. Companiile Ines, Romtelecom şi RCS&RDS furnizează şi servicii TV prin internet (IPTV) însă numărul clienţilor este momentan de ordinul zecilor de mii. Românii plătesc anual aproximativ 400 de milioane de euro pe servicii TV.

Odată cu cea de-a doua achiziţie făcută de Romtelecom, piaţa de televiziune prin satelit din România rămâne polarizată între trei mari companii: RCS&RDS, Romtelecom şi UPC. Cei aproximativ 170.000 de clienţi pe televiziune prin satelit achiziţionaţi de Romtelecom ar putea produce o altă surpriză, respectiv clasarea companiei de telefonie fixă pe primul loc pe acest segment de piaţă, în faţa RCS&RDS.

Potrivit estimărilor ZF, Romtelecom are în prezent aproximativ 1,11 milioane de clienţi pe satelit, faţă de cei 1,10 milioane raportaţi de RCS&RDS în decembrie 2009. RCS nu a mai comunicat date în legătură cu numărul de clienţi pe satelit, însă un raport din ianuarie 2011 al agenţiei de rating Moody's preciza că în primele 9 luni din 2010 firma deţinută de Zoltan Teszari a înregistrat o scădere de 3% a numărului de abonaţi la satelit.

Trecerea pe locul doi pe piaţa TV şi eventuala accedere pe fotoliul de lider pe televiziunea prin satelit vor putea fi marcate însă oficial de Romtelecom doar după ce compania va primi de la Consiliul Concurenţei acordul pentru preluarea Boom şi Akta satelit.

După vânzarea diviziei de televiziune prin satelit, compania Digital Cable Systems rămâne unul dintre jucătorii mari de pe piaţa locală telecom, cu 180.000 de abonaţi la servicii de cablu analogic şi digital şi 50.000 de abonaţi la telefonie fixă şi internet - distribuiţi în special în mediul rural şi localităţile mai mici. Compania estimează că încă are potenţial de creştere în aceste zone. AIG a plătit 45 mil. euro în 2007 pentru a prelua Digital Cable Systems, astfel că fondul va porni, cel mai probabil, de la un tarif ridicat pe abonat orice eventuală discuţie pentru un exit. În perioada de boom a economiei şi a industriei locale de cablu în unele tranzacţii s-au plătit şi preţuri de 250 de euro pe abonat.

Digital Cable Systems şi divizia de business Dial Telecom estimau afaceri de 34 mil. euro în 2010. În 2009, DCS a avut afaceri de 23,9 mil. euro şi pierderi nete de 1,5 mil. euro, iar Dial Telecom un profit net de 130.000 de euro la afaceri de 5,2 mil. euro.

Şef pe strategie

Ovidiu Ghiman, 34 de ani, directorul executiv pentru strategie şi dezvoltare al Romtelecom, a preluat luna trecută şi atribuţiile de director comercial pe segmentul rezidenţial al companiei, şi este şi managerul care coordonează achiziţiile făcute de companie prin firma de cablu NextGen. El este astfel unul dintre managerii cheie pentru compania cu afaceri anuale de peste 700 mil. euro. El a absolvit Facultatea de ştiinţe economice din cadrul Universităţii Babeş- Bolyai din Cluj-Napoca şi a lucrat la RCS&RDS până în martie 2009.