România, raiul proprietarilor de magazine: mallurile sunt deschise anul acesta şi în prima zi de Paşte

Autor: Cristina Rosca 04.04.2011

România devine raiul reţelelor de magazine în condiţiile în care centrele comerciale sunt deschise şi în prima zi de Paşte pentru a-şi rotunji veniturile cu câteva sute de mii de euro. Mii de români sunt aşteptaţi în magazine pe 24 aprilie.



"Îmi place Bucureştiul pentru că există multe magazine şi restaurante care sunt deschise tot timpul. În Anglia, Germania, Austria şi alte ţări din Europa Centrală şi de Vest doar unele magazine sunt deschise duminica şi asta doar câteodată. În România magazinele sunt deschise duminica, fapt ce îmi dovedeşte că în această ţară există flexibilitate. Mai mult, aici sunt deschise şi de sărbătorile legale, ceea ce în străinătate nu se întâmplă", spune managerul britanic Stephen Stead, englezul care conduce afacerile producă­to­rului de medicamente Labormed.

De altfel, mulţi executivi străini care lucrează în România spun că existenţa magazinelor deschise non-stop şi a centrelor comerciale deschise duminica este unul dintre motivele pentru care le place să lucreze în Bucureşti. Românii nu fac nici ei excepţie, de aceea în prezent în România există circa 50 de centre comerciale şi alte opt deschideri sunt planificate pentru acest an.

"Merg la mall cam o dată pe săptă­mână, iar atunci când o fac merg şi la film, şi la restaurant şi dau şi o raită prin magazine", spune Mihai (24 de ani).

Închid la ei acasă, dar ţin deschise magazinele din România

În ţările dezvoltate din Vest precum Franţa şi Germania, de unde vin şi cei mai mari retaileri prezenţi în România (Carrefour, Auchan, Cora, Metro sau Real), dar şi în ţări mai puţin dezvoltate, precum Cipru magazinele sunt închise duminica, situaţie care nu se regăseşte însă pe piaţa locală, unde duminica este chiar una dintre zilele cu cele mai bune încasări pentru proprietarii de magazine.

Mai nou însă, confruntaţi cu o scădere a consumului de 5% anul trecut, care se menţine şi la începutul lui 2011, comercianţii au mai găsit o cale de a-şi majora încasările: să deschidă magazinele chiar din prima zi de Paşti. Geamurile magazinelor din centrul comercial AFI Palace Cotroceni sunt tapetate cu "ouă de Paşte" care anunţă faptul că magazinele vor fi deschise şi în ziua de Paşte.

"Înainte de ziua de Paşte, 23 aprilie, toate magazinele, dar şi zona de atracţii şi restaurante din AFI Palace Cotroceni vor fi deschise până la ora 21.00. În ziua de Paşte, 24 aprilie, magazinele vor fi deschise începând cu ora 14 şi se vor închide la ora 23.30, iar zona de fast-food şi de entertainment va avea un program prelungit, până la ora unu noaptea. În cazul în care brandurile centrului comercial doresc deschiderea sau închiderea magazinului mai devreme de programul stabilit au libertatea de a o face", explică Israel Vizel, managerul mallului AFI Palace Cotroceni.

Vizel spune că numărul de vizitatori aşteptaţi pe 24 aprilie este de peste 100.000, un număr similar celui din prima zi de Crăciun şi în prima zi a Anului Nou, dar nu dă detalii legate despre valoarea estimată a vânzărilor din acea zi.

Vânzări de sute de mii de euro

Centrul comercial AFI Palace Cotroceni ar putea să aibă vânzări în jurul a 800.000 de euro în prima zi de Paşte, potrivit estimărilor ZF care au la bază cifra de afaceri a companiei, numărul de vizitatori de anul trecut şi numărul de vizitatori aşteptaţi în ziua de Paşte.

Astfel, mallul ar obţine pe 24 aprilie vânzări de aproape două ori mai mari decât într-o zi obişnuită, potrivit calculelor ZF.

Vânzările zilnice la AFI pot fi estimate la circa 450.000 de euro pe zi, în condiţi­ile în care cifra de afaceri din 2010 a fost de 164 mil. euro, iar mallul a fost deschis 365 de zile pe an.

Anul trecut centrul comercial a avut 20 de milioane de vizitatori, ceea ce înseamnă o cheltuială de 8,2/vizitator, în condiţiile în care fiecare om care intră în mall cumpără măcar un produs.

Decizia aparţine acţionarilor

Decizia de a ţine sau nu magazinele deschise de sărbătorile legale ţine de managementul centrului comercial şi de conducerea magazinelor.

"Nu este prima dată când magazinele sunt deschise de sărbătorile de Paşte. Decizia de a ţine magazinele deschise vine la propunerea centrelor comerciale şi este o acţiune la care chiriaşii participă. Este o perioadă în care clienţii noştri au mai mult timp liber pentru cumpărături şi de aceea le oferim posibilitatea de a veni la cumpărături", explică Petru Chiriac, managing partner în cadrul Il Passo şi Tosca Blu, care deţine două magazine în AFI Palace Cotroceni. El mai spune că vor fi deschise toate magazinele Il Passo şi Tosca Blu care se află în centrele comerciale care vor opera de sărbători.

Şi centrele comerciale Plaza Mall şi Bucureşti Mall vor fi deschise în ziua de Paşte, pe când Băneasa Shopping City nu a stabilit încă programul pentru Paşte însă anul trecut, cu ocazia aceleiaşi sărbători, mallul a fost închis. La fel s-a întâmplat şi în prima zi de Crăciun.

"Credem că traficul va fi unul similar unei duminici obişnuite având în vedere vremea frumoasă şi ziua de sărbătoare. Din experienţa anilor trecuţi, nu ne aşteptăm la o creştere considerabilă a vânzărilor. De asemenea cred că o mare parte din traficul zilelor de sărbători este trafic pentru zonele de food&fun şi mai puţin pentru cumpă­rături", explică Chiriac. El mai spune că echipele ce vor lucra în timpul sărbătorilor vor primi zile libere ca bonus, în afara zilelor de concediu calculate.

În România, salariaţii care lucrează în zilele de sărbătoare legală, cum este prima sau a doua zi de Paşti, trebuie să beneficieze de o zi liberă plătită în următoarele 30 de zile. În caz contrar, angajatorul trebuie să plătească dublu munca angajatului din acea zi.

Ce spune inspecţia muncii

În prezent, angajaţii care lucrează duminica - zi de sărbătoare legală, dar şi de repaos săptămânal - trebuie să fie plătiţi dublu faţă de o zi normală şi să beneficieze de o zi liberă în următoarele 30 de zile, spun reprezentanţii Inspecţiei Muncii. "Activitatea desfăşurată în cadrul societăţii care se caracterizează prin funcţionare continuă (activităţi specifice) în zilele de sărbători legale trebuie stabilită în mod concret în regulamentul intern, contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate/contract individual de muncă şi trebuie adusă la cunoştinţa salariaţilor angajaţi în desfăşurarea acestor activităţi specifice", a spus Gabriela Radu, inspector general de stat în cadrul Inspecţiei Muncii. (Adelina Mihai)

România - Germania în comerţ

Legea românească

"Nu există în legislaţia în vigoare în prezent o prevedere care să impună magazinelor să închidă o zi pe săptămână sau în timpul sărbătorilor legale. În ceea ce priveşte timpul maxim de lucru al angajaţilor, potrivit Codului muncii în forma în vigoare în prezent durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână.

Durata maximă timpului de lucru permisă de lege este de 48 de ore pe săptămână, incluzând şi orele suplimentare. Această durată poate fi depăşită peste durata maximă de 48 ore/săptămână cu condiţia ca media orelor de muncă, calculată pe o perioadă de referinţă de 3 luni calendaristice, să nu depăşească 48 de ore", explică Raluca Andrei, partener al biroului de avocatură Portnoi & Associates.

Închis, "prin constituţie"

În Germania, magazinele sunt închise duminica, fapt prevăzut prin Constituţia statului, unde se arată că duminica este considerată o zi de sărbătoare publică, iar acesta este motivul pentru care magazinele sunt închise în această zi, a explicat pentru ZF Christian Westhoff, reprezentant al biroului de comunicare din ministerul muncii din Germania.

Westhoff a mai arătat că odată cu modificarea Constituţiei germane în 2006, programul magazinelor poate fi stabilit la nivel de land, nu la nivelul întregii ţări. Landurile, cu excepţia Bavariei unde legea federală este încă aplicabilă, au adoptat legi care stabilesc ca regulă generală că magazinele trebuie să fie închise duminica. Există însă şi excepţii de la această regulă. Încălcarea prevederilor legii însă este pedepsită cu amenzi. În 2009 s-a stabilit că este constituţional ca orice magazin să ţină deschis patru duminici într-un an calendaristic.