Economia începe să-şi revină, dar incertitudinile persistă

Autor: Mihaela Claudia Medrega 04.04.2011

O primă evaluare a trimestrului I din punct de vedere economic arată că incertitudinea persistă şi consumul populaţiei întârzie să-şi reia creşterea, dar investitorii imobiliari au început să prindă curaj, semn că au acces la finanţări şi pariază pe o revenire în a doua parte a anului.

În plus, producţia industrială îşi continuă creşterea determinată de cererea externă. Exporturile au crescut peste aşteptări, astfel că în ianuarie au ajuns să depăşească importurile, ceea ce s-a întâmplat foarte rar în ultimii 20 de ani. Creşterea exporturilor a fost de 47,8% faţă de aceeaşi lună din 2010.

Deşi au apărut uşoare semne pozitive în construcţii, semnalele nu sunt încă încurajatoare, iar problema principală rămâne consumul.

În ceea ce priveşte retailul, esti­mările jucătorilor sunt că va ieşi din recesiune în trimestrul trei. "Trimestrul unu a fost un trimestru de recesiune în comerţ. La fel va fi şi trimestrul al doilea. Abia apoi vom vedea o stabilizare a situaţiei. Pot spune însă că dacă facem comparaţie între primele trei luni ale acestui an şi perioada similară a anului trecut, se observă totuşi o stabilizare a situaţiei", explică Alexandrul Vlad, directorul general al Selgros Cash&Carry România.

Pentru piaţa închirierilor de birouri din Bucureşti, primul trimestru din 2011 a fost cel mai bun din ultimii trei ani, în condiţiile în care companiile au semnat contracte noi pentru spaţii cu o suprafaţă de circa 20.000 de metri pătraţi, respectiv 1% din stocul existent în oraş.

Piaţa auto a înregistrat o creştere de aproape 8% în primele două luni ale acestui an, la peste 8.600 de autoturisme potrivit statisticilor Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor de Automobile. Pe de altă parte, volumele de benzină şi motorină comercializate în primele două luni ale anului au fost cu până la 5% mai mici comparativ cu vânzările din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Scăderea pieţei în volume poate fi con­siderată destul de mică ţinând cont de creşterile de preţ de peste 20% din pe­rioada analizată, dar şi de multiplele pro­teste din benzinării sau de decla­ra­ţiile dure pornite din partea me­diului po­litic la adresa marilor com­panii petroliere.

Firmele se împrumută din nou, ceea ce arată că au afaceri în creştere şi ne­voie de finanţare. Pe de altă parte scă­de­rea continuă a împrumuturilor acor­date populaţiei afectează consumul şi lasă firmele locale fără piaţă de desfa­cere pentru produsele lor. Pe zona de retail, creditul de consum co­boară apa­rent fără frână, în timp ce ipo­­tecarul este an­grenat doar de pro­gramul "Prima casă". La com­panii ce­rerea de finanţări este mai mare, iar soldul creşte, cei mai opti­mişti dintre analişti văzând în această evoluţie un semn al reluării investiţiilor.


"Prima Casă"

Plafonul de garanţii de 200 mil. euro stabilit de Guvern pentru Prima casă 3 se consumă rapid, iar Guvernul lucrează deja la o nouă formă a programului. Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri a avut în martie în analiză 200 de dosare pe zi, ritmul accelerând vizibil de la 70-80 de dosare pe zi în toamna anului 2010. Programul a redevenit operaţional la începutul lunii februarie, când au fost realocate aceste garanţii din plafonul aprobat iniţial pentru 2010. BCR şi BRD, băncile cu cele mai mari alocări în cadrul programului, cumulau în februarie un plafon de garanţii de circa 100 de milioane de euro, adică jumătate din totalul disponibil.


Investiţiile publice

Bugetul statului a continuat în februarie să încaseze venituri mai mari datorită plusului consistent adus de TVA, însă autorităţile amână cheltuielile pentru investiţii care ar trebui să tragă economia din recesiune. Cheltuielile de investiţii făcute de stat au scăzut în primele două luni ale anului cu peste 17% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010, însumând numai 1,3 mld. lei. Guvernul se lăuda că a primit acceptul FMI pentru a da drumul cheltuielilor de investiţii încă de la începutul anului, însă cifrele nu arată un proces investiţional încurajator din partea statului. Potrivit MFP, cheltuielile totale pentru investiţii care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe au fost pe primele două luni în sumă de 3,7 mld. lei.


Creditul de retail

Creditul pentru populaţie - fie de consum, fie ipotecar - a avut încă un început de an slab, promoţiile aruncate pe piaţă de bancheri nereuşind să trezească interesul clienţilor. La fel ca în lunile precedente, creditul în lei a continuat să se contracte, în condiţiile în care cererea de finanţări a fost concentrată pe valută. Perspectivele pentru revenirea creditului de retail se amână din nou pentru a doua jumătate a anului, atunci când salariaţii ar trebui să simtă în buzunare revenirea afacerilor companiilor la care lucrează. După ce au ţinut creditarea aproape îngheţată timp de mai bine de doi ani, bancherii se văd presaţi să accelereze vânzările, pentru că un sold mai mic de împrumuturi înseamnă o bază mai mică de venituri.


Inflaţia

Inflaţia a răbufnit în februarie, rata anuală sărind brusc de la 6,9% la 7,6%. Chiar dacă era vizibilă atât pe bonurile emise în supermarketuri, cât şi la tarabele din piaţă, scumpirea alimentelor cu 1,8% lună la lună calculată de Statistică a reprezentat o mare surpriză şi pentru analişti, şi pentru BNR. Preţul cartofilor a sărit cu peste 10% în februarie, făina s-a scumpit cu 2%, uleiul cu 2,7%, iar pâinea cu 2,3%, în timp ce preţul laptelui a urcat cu 2,4%. Potrivit calculelor ZF pe baza preţurilor culese de la rafturile din hipermarketuri, făina, zahărul, uleiul şi cartofii s-au scumpit cu peste 30% în perioada iulie 2010 - februarie 2011. Producătorii de alimente au avertizat din toamna anului trecut că vine un val de scumpiri determinate în principal de majorarea preţurilor materiilor prime.


Exporturi

Exporturile au avut un început de an excepţional. Au crescut peste aşteptări, astfel că în ianuarie au ajuns să depăşească importurile, ceea ce s-a întâmplat foarte rar în ultimii 20 de ani. Exporturile au înregistrat în prima lună a anului o creştere de 47,8% faţă de aceeaşi lună din 2010, la 3,4 mld. euro.

La valorile exprimate în lei creşterea a fost de 51,8%. Valoarea importurilor a fost de 3,6 mld. euro, mai mult cu 29,4% faţă de aceeaşi lună de anul trecut. BNR a anunţat pentru luna ianuarie un excedent comercial de 91 de milioane de euro, acesta fiind primul excedent înregistrat de România în istoria recentă.


Comerţ

Comerţul nu a venit cu veşti bune nici la începutul lui 2011, după doi ani de scăderi aproape continue. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia celui cu autovehicule, a continuat să scadă în februarie comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 4,8%, respectiv 5,2%.

Evoluţia din februarie s-a îmbunătăţit însă faţă de ianuarie, cifra de afaceri crescând cu 5,4% ca serie brută şi cu 1,1% ca serie ajustată. În primele două luni, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a scăzut, faţă de aceeaşi perioadă din 2010, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată cu 6% şi respectiv 5,7%. Anul trecut, doar în iunie s-a înregistrat o uşoară creştere comparativ cu aceeaşi lună din 2009.


Producţia industrială

Producţia industrială, unul dintre cei mai importanţi indicatori din economie, a continuat ascensiunea în ianuarie, conform aşteptărilor. Creşterea a fost de 10,6% comparativ cu aceeaşi lună din 2010, ca urmare a creşterilor înregistrate în industria prelucrătoare de 12,9%, în producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică de 3,4% şi în industria extractivă de 0,6%.

Pe marile grupe industriale cele mai mari creşteri s-au înregistrat în industria bunurilor intermediare (15,3%), în industria bunurilor de folosinţă îndelungată (14,1%) şi în industria bunurilor de capital (10,3%). Notă discordantă a făcut industria energetică, care a scăzut cu 1,3%. La sfârşitul anului trecut, producţia industrială a adus o surpriză plăcută accelerând, după ce dăduse semne de oboseală. Menţinerea producţiei industriale pe creştere în termeni anuali s-a datorat în cea mai mare măsură cererii externe.


Retailul va ieşi din recesiune în trimestrul trei

În primul trimestru din acest an sectorul de retail a continuat să scadă, potrivit jucătorilor din domeniu şi datelor Institutului Naţional de Statistică.

"Trimestrul unu a fost un trimestru de recesiune în comerţ. La fel va fi şi trimestrul al doilea. Abia apoi vom vedea o stabilizare a situaţiei. Pot spune însă că dacă facem comparaţie între primele trei luni ale acestui an şi perioada similară a anului trecut, se observă totuşi o stabilizare a situaţiei", explică Alexandrul Vlad, directorul general al Selgros Cash&Carry România, cu afaceri de circa 720 mil. euro în 2009. Compania, care deţine 18 magazine la nivel naţional, nu a anunţat încă rezultatele pentru 2010.

Consumul a continuat să scadă şi în primele două luni ale anului cu peste 5%, menţinând astfel trendul negativ al ultimilor doi ani, potrivit INSSE.

O familie care deţine un chioşc în centrul Capitalei, în apropiere de Piaţa Romană, sintetizează situaţia din comerţul românesc în câteva cuvinte: "Mergem din rău în mai rău". "În fiecare lună observăm o scădere a vânzărilor. Am ajuns să cred că vom ieşi din criză peste trei ani. Am analizat chiar posibilitatea de a închide magazinul (care vinde în principal produse alimentare şi băuturi, n. red)."

Consumul de produse alimentare şi băuturi a scăzut cu aproape 10% în primele două luni ale anului. Printre produsele ale căror vânzări au scăzut se numără şi berea. În ianuarie, vânzările de bere au scăzut cu 2,2% potrivit calculelor ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică. Cristina Roşca


Farma, plus 10%

Printre domeniile care au fost pe creştere anul acesta se numără industria de medicamente, cu un plus de 10% în primele două luni ale anului, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă IMS Health.

Evoluţia din această perioadă este superioară estimării făcute de IMS pentru întregul an, de 6-7%, însă sub media anilor trecuţi, când piaţa de medicamente a crescut cu 16% în 2010 şi cu 18,5% în 2009. Industria a fost trasă în sus atât de medicamentele care se eliberează pe bază de reţetă (RX-uri), cât şi de produsele care nu necesită prescripţie (OTC-uri).

Cea mai bună evoluţie din piaţă au avut-o OTC-urile, medicamente care au preţul liber, nefiind îngrădit de reglementări în vigoare, aşa cum este cazul celorlalte produse.

Potrivit IMS Health, OTC-urile deţin peste un sfert din piaţă în unităţi şi 11% din valoare. Datele prezentate de IMS sunt calculate la intrarea în farmacii la nivelul de preţ la care distribuitorii îşi vând produsele în farmacii. Ioana David


Revine cererea pentru birouri

Primul trimestru din 2011 a fost cel mai bun din ultimii trei ani pentru piaţa închirierilor de birouri din Bucureşti, în condiţiile în care companiile au semnat contracte noi pentru spaţii cu o suprafaţă de circa 20.000 de metri pătraţi, respectiv 1% din stocul existent în oraş.

Cele mai importante contracte au fost semnate de către grupul austriac Volksbank şi germanii de la E.ON, care au închiriat 8.000 de metri pătraţi în Nusco Tower, respectiv 2.600 mp în City Gate, tranzacţii prin care cele două proiecte de birouri au ajuns la un grad de ocupare de peste 90%.

Aceste contracte arată faptul că firmele sunt în continuare interesate de birouri, dar în prezent pot obţine cu bani mai puţini spaţii în clădiri noi, cu o bună vizibilitate.

Astfel, proiectele secundare, fără acces facil, vor avea în continuare de suferit până la reluarea creşterii economice şi a angajărilor, în condiţiile în care corporaţiile cu sedii centrale în Capitală ar trebui să realizeze circa 20.000 de noi angajări pentru a reduce gradul de neocupare al birourilor de la 17% la 5-7%, considerată o marjă acceptabilă. Cristi Moga


Luna martie, decisivă pentru auto

Piaţa auto a înregistrat o creştere de aproape 8% în primele două luni ale acestui an, la peste 8.600 de autoturisme, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

În condiţiile în care începutul programului "Rabla" a fost amânat pentru data de 18 martie, şi luna trecută dealerii au înregistrat vânzări similare lunii februarie.

Având în vedere însă că anul trecut programul de casare a demarat la finele lunii februarie, iar în martie 2010 s-au vândut de două ori mai multe maşini decât în luna anterioară, anul acesta vânzările totale de maşini din primul trimestru ar putea fi readuse pe minus de situaţia din luna martie, despre care nu sunt deocamdată date disponibile. Bogdan Alecu


Cu 5% mai puţini carburanţi

Volumele de benzină şi motorină comercializate în primele două luni ale anului au fost cu până la 5% mai mici comparativ cu vânzările din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Scăderea pieţei în volume poate fi considerată destul de mică ţinând cont de creşterile de preţ de peste 20% din perioada analizată, dar şi de multiplele proteste din benzinării sau de declaraţiile dure pornite din partea mediului politic la adresa marilor companii petroliere.

Astfel, Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, spune că în primele două luni ale anului volumele vândute au fost cam la acelaşi nivel cu cel înregistrat în primele două luni ale anului trecut, în timp ce MOL România crede că piaţa de carburanţi a scăzut cu până la 5% în perioada ianuarie - februarie 2011 faţă de intervalul similar din 2010.

Evoluţia pieţei din primele două luni ale anului continuă tendinţa înregistrată pe parcursul ultimilor doi ani când volumele de carburanţi comercializaţi au scăzut cu cel puţin 5% anual. Roxana Petrescu

Pentru a vizualiza pagina click aici