Ce are în plus un mall cu H&M?
Toate centrele comerciale în care suedezii de la H&M au deschis sau urmează să deschidă magazine în acest an au cel puţin un punct comun: găzduiesc şi magazine Zara ale grupului spaniol Inditex, principalul competitor al H&M pe piaţa europeană a retailului de îmbrăcăminte, cele două companii având vânzări anuale de 11 mld. euro fiecare.
În ţară, viitoarele magazine anunţate vor fi în centrele comerciale ale omului de afaceri Iulian Dascălu - Iulius Mall Cluj şi Timişoara, dar şi în proiectul Palas Iaşi, aflat în construcţie -, precum şi Polus Cluj, respectiv Unirea Braşov.
"H&M şi-a propus să intre în proiectele dominante din oraşele cu peste 300.000 de locuitori, în prima fază, urmând ca începând cu primăvara lui 2012 să deschidă şi în oraşe mai mici", declară Răzvan Sin, directorul departamentului de retail al firmei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, care a asistat la negocierile prin care H&M a închiriat spaţiile din mallurile grupului Anchor - Bucureşti Mall şi Plaza România.
Deschiderea magazinelor din Bucureşti a provocat un entuziasm puternic în rândul consumatorilor, în condiţiile în care suedezii sunt recunoscuţi drept un retailer de îmbrăcăminte care practică preţuri mici şi medii, fiind foarte popular în rândul tinerilor. Tot atât de mare ar fi entuziasmul şi într-un oraş ceva mai mic, precum Bacău sau Piteşti, spre care Zara a făcut deja pasul? Deocamdată suedezii mai au programate trei inaugurări în malluri din Bucureşti.
"Este clar că în primul rând au fost selectate pentru intrarea pe piaţă centrele comerciale cele mai importante din Bucureşti la sfârşitul anului 2009, când s-a finalizat etapa lor de analiză. Vorbesc aici despre AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City şi Bucureşti Mall. (...) Proiectul Unirea este evident că a fost selectat atât pentru traficul de fashion generat în zonă de Zara, Bershka şi New Yorker, dar şi pentru vizibilitatea stradală incontestabilă", spune Roxana Stănciulescu, head of retail în cadrul firmei Jones Lang LaSalle, care a asistat la negocierile pentru spaţiul din Cotroceni Park.
Consultantul apreciază că mallul Plaza România a fost cel mai probabil ca parte dintr-un pachet împreună cu Bucureşti Mall, unde proprietarul face o investiţie destul de mare pentru contrucţia magazinului H&M. De altfel, Anchor nu avea spaţii disponibile în Bucureşti Mall pentru a face loc unui magazin H&M, astfel că turcii au fost nevoiţi să construiască un corp suplimentar doar pentru a nu rata ocazia de a completa mixul de magazine din cadrul primului mall construit în România, în 1999.
Ce elemente au mai urmărit suedezii pentru alegerea viitoarelor magazine?
"Principalele criterii se referă la concept - doar centre comerciale, nu retail park-uri - trafic, catchment area şi succesul chriaşilor existenţi. Spaţiile alese în interiorul proiectelor sunt în zonele cu trafic, dar şi în spaţii aflate la intrarea în mall, cu bună vizibilitate din exterior", explică reprezentantul DTZ Echinox.
Suedezii au ales poate cel mai bun moment pentru a intra pe piaţa locală. Listele de aşteptare pe care se înscriau acum câţiva ani retailerii care doreau să deschidă magazine în Unirea sau în Bucureşti Mall nu mai există, astfel că H&M a putut să aleagă dintre cele mai bune spaţii pentru magazine, chiar dacă asta a însemnat deseori mutarea mai multor chiriaşi.
"Cât despre locaţiile din interiorul centrelor comerciale, pot spune că nu au fost probleme pentru AFI, dar nici pentru Băneasa. Ambele centre aveau la acel moment suficiente spaţii vacante încât să îşi permită mutarea unor chiriaşi şi crearea unui viitor magazin H&M. H&M a indicat zona în care şi-a dorit să i se creeze magazinul. Proprietarii au mai avut şi avantajul faptului că retailerul suedez a acceptat varianta de magazin pe două etaje şi, în acelaşi timp, au fost ajutaţi şi de perioada de timp destul de mare pe care au avut-o la dispoziţie", explică Stănciulescu de la Jones Lang LaSalle. Mallurile din Băneasa şi Cotroceni au probabil cele mai mari vânzări de pe piaţa locală, dar retailerii de la etaj din ambele proiecte nu beneficiază de acelaşi trafic cu cei de la parter, astfel că preluarea de către H&M a unui spaţiu pe două etaje îi avantajează.
Sun Plaza din Bucureşti, un mall din Constanţa (City Park, Maritimo sau Corall) sau altul din Craiova (Electroputere sau Adora) reprezintă trei dintre posibilele ţinte pentru H&M în următoarea perioadă. Odată veniţi, retailul de îmbrăcăminte local este mai "colorat", iar competiţia pentru cele mai bune spaţii din malluri, dar şi pentru clienţi, este mai acerbă.