Ruşii de la Sberbank cumpără Volksbank, dar nu şi în România

Autor: Liviu Chiru 13.04.2011

O delegaţie a gigantului financiar rus Sberbank a fost recent la Bucureşti în cadrul negocierilor pentru preluarea operaţiunilor internaţionale ale austriecilor de la Volksbank, dar nu a transmis către Banca Naţională o notificare oficială în acest sens, spune Nicolae Cinteză, directorul Direcţei Supraveghere din BNR.

Surse bancare citate de cotidianul rus Vedomosti afirmă că Sberbank se află în negocieri avansate pentru preluarea unui pachet de 51% din Volksbank International, dar nu este interesată şi de preluarea operaţiunilor din România, unde austriecii deţin al optulea mare jucător după activele totale.
"În momentul de faţă nu avem informaţii, nu ne-a informat nimeni despre finalizarea negocierilor. Aprobarea ac­­ţionarului se face pe baza unei docu­men­taţii, este o analiză foarte complexă", a precizat pentru ZF Cinteză.
Orice investitor are nevoie de autorizarea BNR pentru a deveni acţionar semnificativ (cu peste 5%) la o bancă locală.
Volksbank România este cea mai mare subsidiară a Volks­bank International şi ar deveni centrul operaţiunilor Sberbank în Uniunea Europeană, ceea ce ar pune BNR în poziţia de principală autoritate de supraveghere a operaţiunilor ruşilor.
"În situaţia în care cel care preia - acţionarul direct - este un holding, atunci consolidarea supravegherii s-ar face la unitatea bancară cu cele mai mari active din cuprinsul holdingului. Sucursala din România ar avea cea mai mare pondere în active", explică Cinteză.
Sberbank, al cărei principal acţionar este Banca Centrală a Rusiei cu 60% din acţiuni, are active de 213 miliarde de euro, de aproape trei ori cât întregul sistem bancar local.
"În prezent Sberbank studiază achiziţia a 51% din Volksbank International, fiind interesată de toate subsidiarele în afară de cea românească", spune o sursă apropiată băncii, citată de cotidianul rus Vedomosti. Sberbank este cea mai mare bancă din Rusia, cu o cotă de piaţă de 27% pe active. Conducerea băncii este deţinută din noiembrie 2007 de Herman Gref, 47 de ani, fost ministru al comerţului şi dezvoltării economiei în perioada 2000-2007.
Volksbank România are active de 4,8 mld. euro, reprezentând mai bine de o treime din activele totale ale Volksbank International, de 13,7 miliarde de euro. Grupul austriac mai are operaţiuni în Slovacia, Cehia, Ungaria, Croaţia, Serbia, Bosnia-Herţegovina şi Ucraina.

Procesul de vânzare este coordonat direct de la Viena, iar reprezentanţii Volks­bank de la Bucureşti nu comen­tează aceste informaţii.

"Grupul Volksbank AG a iniţiat un proces pentru a vinde participaţia sa de 51% în Volksbank International AG, compania-mamă a Volksbank Româ­nia. Întrucât procesul este în desfă­şurare, nu putem să furnizăm la acest mo­ment informaţii despre părţile impli­cate şi punctele negociate", a spus Wal­ter Groblinger, purtătorul de cuvânt al Volksbank AG.

Reprezentanţii Sberbank nu au răspuns până la închiderea ediţei la solicitarea ZF de a oferi informaţii pe această temă.

Grupul Volksbank a decis în toamna lui 2009 să renunţe la opera­ţiu­nile internaţionale, punând în vânzare Volksbank International şi VB Leasing International, pentru a se concentra asupra afacerilor din segmentul cor­porate din Austria, după ce a fost lovit puternic de turbulenţele de pe pieţele financiare din timpul crizei. România este în prezent cea mai mare piaţă externă pentru austrieci, dar le-a adus şi cele mai mari bătăi de cap.

Anul trecut Volksbank România a înregistrat o pierdere de 36 de milioane de euro, trăgând pe minus rezultatul întregii divizii Volksbank International, deşi operaţiunile de pe celelalte pieţe au fost profitabile.

Modelul de business al austriecilor a fost concentrat în zona de real-estate, iar asta i-a făcut vulnerabili la căderea pieţelor externe.

Volksbank a adus anul trecut o nouă echipă de conducere la Bucureşti, care are mandat de a reaşeza operaţiunile băn­cii, în condiţiile în care în anii de boom ai economiei a crescut agresiv prin vânzarea de credite garantate cu ipo­tecă. Noul management încearcă acum să dezvolte segmentul de servicii tran­zacţionale, pentru a genera venituri suplimentare.