Western Union a încercat ieri să explice cum a avut loc frauda de 100.000$

Autor: Liviu Chiru 19.04.2011

Filmul unei fraude de 100.000 de dolari care ar fi fost realizată de un grup de români din conturile companiei de transfer rapid de fonduri Western Union, care a debutat abrupt la jumătatea săptămânii trecute, pe 13 aprilie, cu un val de percheziţii şi reţineri operate de Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) Ploieşti, a ajuns ieri la episodul explicaţiilor.

Şeful de la Bucureşti al Western Union şi procurorul-şef al DIICOT au ieşit ieri într-o conferinţă de presă comună pentru a oferi detalii privind ancheta acestei fraude, care s-a întins pe o perioadă de 18 luni, până acum. Ancheta este în curs, iar dosarul urmează să fie trimis în instanţă. Pe 13 aprilie au fost reţinute 16 persoane din Bucureşti, Târgovişte şi Ploieşti.

Reprezentanţii Western Union au afirmat că totul a început în Spania în anul 2009, când membrii unei grupări infracţionale ar fi reuşit să acceseze mai multe calculatoare ale unui partener al Western Union din Spania şi să iniţieze mai multe tranzacţii frauduloase. Wester Union lucrează într-un sistem de franciză, în care vinde francizele unor parteneri locali. Nu a fost precizat numele partenerului din Spania, de unde ar fi pornit fraudele şi nici dacă persoane angajate acolo sunt sub anchetă.

Astfel, ar fi fost introduse în sistem date despre trimiteri de fonduri care de fapt nu avuseseră loc, iar pe baza elementelor de siguranţă generate, membrii grupării infracţionale au retras bani de la alte puncte de lucru ale Western Union. Cei care vor să trimită bani dintr-un loc în altul se prezintă la un ghişeu al Wester Union cu suma de bani şi buletinul şi completează un formular în care indică numele beneficiarului. Expeditorul primeşte o parolă pe care o transmite beneficiarului, urmând ca acesta să se prezinte la orice punct de lucru pentru a ridica banii. Beneficiarul trebuie să cunoască parola, numele expeditorului, suma şi locul de plecare al banilor.

"Frauda a fost detectată relativ rapid, pentru că în general agenţii noştri fac a doua zi reconcilierea şi decontarea (când datele din conturi sunt confruntate cu numerarul din casierie - n. red.). Marea majoritate a fraudelor se detectează a doua zi, dacă nu chiar în timp real, de către filtrele noastre de securitate", spune Alexandru Bădulescu, director pentru România şi Bulgaria în cadrul Western Union. El a subliniat ieri că tranzacţiile frauduloase nu au fost iniţiate prin accesarea neautorizată a bazei de date a Western Union, aşa cum raportase iniţial presa locală citându-l pe procurorul-şef al

DIICOT Ploieşti, ci prin accesarea calculatoarelor agentului din Spania. Niciun client al Western Union nu a fost păgubit, iar suma fraudată va fi acoperită de agentul de la calculatoarele căruia au fost introduse în sistem tranzacţiile frauduloase.

Reţinerea celor 16 persoane, urmată de încuviinţarea măsurii de arestare pentru cinci dintre suspecţi joia trecută (14 aprilie) de către Tribunalul Prahova reprezintă unul dintre paşii finali ai instrumentării acestui dosar, în care au colaborat serviciul de securitate intern al Western Union, serviciul secret american (US Secret Service), Poliţia Română, poliţia spaniolă şi DIICOT.

Patru din cele cinci persoane pentru care Tribunalul Prahova a încuviinţat măsura se află în arest, iar a cincea a fost dată în urmărire generală. Cei cinci sunt acuzaţi de săvârşirea infracţiunilor de acces ilegal la sisteme informatice, transfer ilegal de date şi efectuarea de operaţiuni frauduloase prin intermediul sistemelor informatice. Acum dosarul se află în lucru la DIICOT, urmând a fi trimis în instanţă, însă nu există un orizont clar pentru acest pas.