Cum s-a transat lupta de un miliard de euro pentru 183 de kilometri de autostrada
Intr-adevar, peste 100 de companii au depus, pe cont propriu sau
in consortii, 64 de oferte pentru cele noua loturi de autostrazi de
pe ruta Nadlac-Sibiu. Mai mult, numarul de intentii de participare
la licitatii a fost de patru ori mai mare decat la alte proiecte,
spuneau in februarie reprezentantii CNADNR.
Doar 17 companii au fost insa norocoase, printre care Romstrade,
controlata de Nelu Iordache, Spedition UMB si Tehnostrade (ambele
controlate de Dorinel Umbrarescu), Euroconstruct Trading '98 (Dan
Besciu si Sorin Vulpescu), Astaldi (Italia) sau Tirrena Scavi
(Italia). Foarte putine companii au participat singure si nu in
consortii la aceste licitatii si in niciunul dintre cazuri nu a
fost vorba de constructori romani. Unele au si castigat, precum
austriecii de la Alpine si de la Strabag, care au concurat si pe
cont propriu si si-au adjudecat fiecare cate un contract de 93
milioane de euro, respectiv 134 milioane de euro fara TVA.
Sa nu ne bucuram insa ca am scapat mai ieftin. Lucrarile nu au inceput, iar in Romania cultura suplimentarii lucrarilor este puternic inradacinata. "Trebuie sa avem in vedere ca acestea sunt costurile cu care s-au castigat licitatiile si nu acelea cu care se vor finaliza lucrarile. Din experienta anilor trecuti, se poate observa ca de obicei exista destul de multe acte aditionale", explica Florin Popa.
Pentru a mentine o diferenta cat mai mica intre valorile licitate si valorile finale, este nevoie de urmarirea adecvata a proiectarii, a consultantei, a managementului de proiect, a perioadei de executie, a calitatii, dar si a altor elemente, mai spune reprezentantul Vitalis Consulting. CitiĊ£i mai mult despre cum s-a transat lupta de un miliard de euro pentru 183 de kilometri de autostrada pe www.businessmagazin.ro