Un tânăr de 26 de ani şi-a făcut agenţie de turism cu bani de la stat - VIDEO
Silviu Andrei Petran, un tânăr de 26 de ani, absolvent al unei facultăţi de turism şi angajat în vânzări al unei multinaţionale din telecom, este unul dintre tinerii care vor primi 10.000 de euro finanţare nerambursabilă de la stat pentru a dezvolta un business de nişă în turism. Urmăriţi pe www.zf.ro cum evoluează businessul său.
Suma nu acoperă însă decât 15% din valoarea investiţiei într-o agenţie de turism, astfel că tânărul speră să mai obţină un împrumut de 40.000 de euro de la UniCredit Ţiriac Bank, care alături de economiile sale de 20.000 de euro să fie punctul de plecare şi dezvoltare într-o afacere care se adresează celor cu venituri de peste 1.000 de euro lunar şi cu spirit de aventură.
"Timpul pe care l-am alocat proiectului a fost de şase, şapte luni. Am lucrat la identitatea vizuală a firmei, la partea de strategie, dar şi la cea de marketing şi ne-am găsit parteneri locali în al căror mediu ne vom promova nişat", a declarat Silviu Andrei Petran, căruia i-a venit ideea să înfiinţeze o agenţie de turism anul trecut. După ce a aflat despre programul pentru tineri întreprinzători, implementat de stat în februarie, el a început să lucreze la proiectul pentru fondurile nerambursabile.
"Documentaţia a fost foarte stufoasă, nu este foarte accesibilă persoanelor care nu au avut niciodată de-a face cu a scrie proiecte într-un anumit limbaj. Eu am avut un consultant pe partea de scriere a proiectului." Petran spune că fără ajutorul unui consultant nu ar fi putut interpreta datele în mod corect şi nici să depună un plan de afaceri care să aibă o anumită structură şi să urmeze anumite criterii.
Experienţa l-a ajutat cel mai mult
Tânărul întreprinzător susţine că după ce a decis că vrea să îşi înfiinţeze o agenţie de turism a apelat la sfaturile unor prieteni cu experienţă în sector.
"Facultatea (de turism - n.red.) te ajută la nivel de cunoştinţe elementare, importantă este însă experienţa acumulată, în cazul meu experienţa în vânzări". El lucrează din 2007 la o companie multinaţională de telefonie mobilă. Încă din anul doi de facultate, Andrei Petran s-a angajat la un call-center unde trebuia să vândă produse în SUA prin telefon.
"Acum sunt capabil să vând orice, de la un simplu pix la servicii foarte complexe datorită trainingurilor şi cursurilor la care am participat în cadrul companiei în care lucrez. Am parcurs nişte paşi pe care alţi tineri de vârsta mea încă nu i-au parcurs."
Ideea de business a apărut dintr-o nevoie
"Ideea de-a face o agenţie de turism mi-a venit dintr-o pură nevoie. În urmă cu doi ani am decis să merg în vacanţă pentru scuba diving în Egipt. Voiam să stau la un hotel doar cu mic dejun inclus în centrul Sharm el Sheik şi nu voiam un pachet all inclusive. Trei săptămâni am căutat o ofertă la agenţiile de turism însă nu am găsit niciuna pe placul meu."
Această experienţă l-a determinat să se documenteze cu privire la agenţiile de turism existente pe piaţă. El susţine că a realizat că nişa de vacanţe de aventură nu era bine reprezentată.
"Am adunat oameni cu experienţă în marketing, turism şi am pus bazele conceptului agenţiei de turism Exploratist, pe care am deschis-o în Bucureşti. Valoarea totală a investiţiei se va ridica la aproximativ 70.000 de euro, din care 15% reprezintă fondurile nerambursabile de la stat." Aproape 20.000 de euro sunt fonduri proprii ale antreprenorului.
Petran mai spune că pentru a susţine businessul pe termen lung va contracta un credit de 40.000 de euro de la Unicredit, ce va fi în proporţie de 80% garantat de fondul de garantare pentru întreprinderi mici şi mijlocii. În cadrul programului pentru tineri întreprinzători se acordă garanţii de stat până la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri, dar nu mai mult de echivalentul a 80.000 euro, prin intermediul Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM.
Primii doi angajaţi
În agenţia de turism pe care a deschis-o Petran a angajat doi oameni. Prin programul pentru stimularea microîntreprinderilor tinerii antreprenori sunt scutiţi de plata contribuţiilor angajaţilor. "Am închiriat un spaţiu în World Trade Center pe care plătim 800 de euro lunar. Diferenţa pe care încerc să o fac pe piaţa de turism este prin abordarea consultativă faţă de client, dar şi prin partenerii externi, touroperatori străini."
Pentru a-şi găsi partenerii de afaceri, tânărul a mers la târgul de turism de la Londra, iar în România spune că va începe să-şi promoveze vacanţele în rândul clienţilor World Class, dar nu numai, publicul targetat fiind reprezentat de români are un anumit statut financiar, pentru a-şi permite vacanţe al căror preţ începe de la 1.000 de euro.
Agenţia de turism Exploratist promovează pachete turistice de aventură, combinate cu practicarea diferitelor sporturi. De asemenea, vacanţele propuse de această agenţie implică abordarea unor activităţi precum degustări de vin, artă culinară, meşteşuguri şi obiceiuri locale. "Ceea ce o să facem noi diferit faţă de competitorii noştri este alocarea de consultanţă fiecărui client."
Tânărul antreprenor susţine că pentru început se va concentra pe segmentul de outgoing (trimiterea românilor în străinătate), spre destinaţii din Africa, Alaska, Groenlana, Islanda, Antarctica, Indo-China, America Centrală şi de Sud.
Despre afacere
-
Proiectul afacerii a fost conceput în şase, şapte luni.
-
Documentaţia pentru a obţine bani de la stat a fost "foarte stufoasă, nu este foarte accesibilă persoanelor care nu au avut niciodată de-a face cu a scrie proiecte într-un anumit limbaj. Eu am avut un consultant".
-
"Facultatea te ajută la nivel de cunoştinţe elementare, importantă este însă experienţa acumulată."
-
Tânărul antreprenor a angajat deja doi oameni în agenţia de turism.
-
A închiriat un spaţiu în World Trade Center pe care plăteşte 800 de euro lunar.
-
A participat la un târg de turism la Londra pentru a cunoaşte mai bine piaţa.
Cine este Silviu Andrei Petran?
Vârsta: 26 de ani
Locul naşterii: Sighetu Marmaţiei
Studii: Facultatea de turism din cadrul Universităţii Româno-Americane
Experienţă profesională: National Account Manager la o companie de telefonie mobilă (prezent)
Account Manager la o companie de telefonie mobilă (2008-2009)
Account Executive la o companie de telefonie mobilă (2007-2008)
Junior Account Manager la UTI Group (2006-2007)
Senior Sales Specialist la Nobel România (2005-2006)
Junior Sales Specialist la Nobel România (2004-2005)
Programul zilnic: se trezeşte la şase dimineaţa şi de cele mai multe ori începe ziua cu un antrenament la sala de fitness, după care se dedică job-ului din cadrul multinaţionalei în care este angajat. El nu stă opt ore la birou în faţa calculatorului, ci participă în special la diferite întâlniri cu clienţii, având în vedere că lucrează ca account manager pe conturi globale. Ziua lui de muncă nu se încheie fără să ajungă şi în biroul propriei agenţii de turism.