Un tânăr de 26 de ani şi-a făcut agenţie de turism cu bani de la stat - VIDEO

Autor: Mirabela Tiron 26.04.2011

Silviu Andrei Petran, un tânăr de 26 de ani, absolvent al unei facultăţi de turism şi angajat în vânzări al unei multinaţionale din telecom, este unul dintre tinerii care vor primi 10.000 de euro finanţare nerambursabilă de la stat pentru a dezvolta un business de nişă în turism. Urmăriţi pe www.zf.ro cum evoluează businessul său.



Suma nu acoperă însă decât 15% din valoarea investiţiei într-o agenţie de turism, astfel că tânărul speră să mai obţină un împrumut de 40.000 de euro de la UniCre­dit Ţiriac Bank, care alături de economiile sale de 20.000 de euro să fie punctul de plecare şi dez­vol­ta­re într-o afacere care se adresează ce­lor cu venituri de peste 1.000 de euro lunar şi cu spirit de aventură.

Statul a alocat 21 de milioane de lei (5 mil. euro) programului pentru sti­mu­larea înfiinţării şi dezvoltării micro­în­tre­prinderilor de către întreprin­zătorii tineri, prin care antreprenorii cu vârstă de până la 35 de ani pot primi finanţare de până la 10.000 de euro pentru des­chiderea unei afaceri.

"Timpul pe care l-am alocat proiec­tului a fost de şase, şapte luni. Am lucrat la identitatea vizuală a firmei, la partea de strategie, dar şi la cea de marketing şi ne-am găsit parteneri locali în al căror me­diu ne vom promova nişat", a de­clarat Silviu Andrei Petran, căruia i-a venit ideea să înfi­­inţeze o agenţie de tu­rism anul tre­cut. După ce a aflat despre pro­gramul pentru tineri întreprinzători, imple­mentat de stat în februarie, el a început să lucreze la proiectul pentru fon­durile nerambursabile.

"Documentaţia a fost foarte stu­foa­să, nu este foarte accesibilă persoa­nelor care nu au avut niciodată de-a face cu a scrie proiecte într-un anumit limbaj. Eu am avut un consultant pe partea de scri­e­re a proiectului." Petran spune că fără ajutorul unui con­sultant nu ar fi pu­tut interpreta datele în mod corect şi nici să depună un plan de afaceri care să aibă o anumită structură şi să urmeze anu­mite criterii.

Experienţa l-a ajutat cel mai mult

Tânărul întreprinzător susţine că după ce a decis că vrea să îşi înfiinţeze o agenţie de turism a apelat la sfaturile unor prieteni cu experienţă în sector.

"Facultatea (de turism - n.red.) te ajută la nivel de cunoştinţe elementare, importantă este însă experienţa acumu­lată, în cazul meu experienţa în vân­zări". El lucrează din 2007 la o com­pa­nie multinaţională de telefonie mo­bilă. Încă din anul doi de facultate, Andrei Petran s-a angajat la un call-center unde tre­buia să vândă produse în SUA prin telefon.

"Acum sunt capabil să vând orice, de la un simplu pix la servicii foarte complexe datorită trainingurilor şi cursu­rilor la care am participat în cadrul com­paniei în care lucrez. Am parcurs nişte paşi pe care alţi tineri de vârsta mea încă nu i-au parcurs."

Ideea de business a apărut dintr-o nevoie

"Ideea de-a face o agenţie de turism mi-a venit dintr-o pură nevoie. În urmă cu doi ani am decis să merg în vacanţă pentru scuba diving în Egipt. Voiam să stau la un hotel doar cu mic dejun inclus în centrul Sharm el Sheik şi nu voiam un pachet all inclusive. Trei săptămâni am căutat o ofertă la agenţiile de turism însă nu am găsit niciuna pe placul meu."

Această experienţă l-a determinat să se documenteze cu privire la agenţiile de turism existente pe piaţă. El susţine că a realizat că nişa de vacanţe de aventură nu era bine reprezentată.

"Am adunat oameni cu experienţă în marketing, turism şi am pus bazele con­ceptului agenţiei de turism Explo­ra­tist, pe care am deschis-o în Bucureşti. Valoarea totală a investiţiei se va ridica la aproximativ 70.000 de euro, din care 15% reprezintă fondurile nerambur­sa­bile de la stat." Aproape 20.000 de euro sunt fonduri proprii ale antreprenorului.

Petran mai spune că pentru a sus­ţi­ne businessul pe termen lung va con­tracta un credit de 40.000 de euro de la Unicredit, ce va fi în proporţie de 80% garantat de fondul de garantare pentru în­treprinderi mici şi mijlocii. În cadrul pro­gramului pentru tineri între­prin­ză­tori se acordă garanţii de stat până la cel mult 80% din valoarea cre­di­tului soli­ci­tat, pentru creditele con­trac­ta­te de be­neficiari în vederea reali­zării planurilor de afaceri, dar nu mai mult de echi­va­lentul a 80.000 euro, prin intermediul Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM.

Primii doi angajaţi

În agenţia de turism pe care a des­chis-o Petran a angajat doi oameni. Prin programul pentru stimularea mi­cro­întreprinderilor tinerii antre­prenori sunt scutiţi de plata contribuţiilor angajaţilor. "Am închiriat un spaţiu în World Trade Center pe care plătim 800 de euro lunar. Diferenţa pe care încerc să o fac pe piaţa de turism este prin abordarea consul­ta­tivă faţă de client, dar şi prin partenerii externi, touroperatori străini."

Pentru a-şi găsi partenerii de afaceri, tânărul a mers la târgul de turism de la Londra, iar în România spune că va începe să-şi promoveze vacanţele în rân­dul clienţilor World Class, dar nu nu­mai, publicul targetat fiind repre­zentat de români are un anumit statut fi­nanciar, pentru a-şi permite vacanţe al căror preţ începe de la 1.000 de euro.

Agenţia de turism Exploratist pro­mo­vează pachete turistice de aven­tură, com­binate cu practicarea diferitelor spor­turi. De asemenea, vacanţele pro­puse de această agenţie implică abor­darea unor activităţi precum degustări de vin, artă culinară, meşteşuguri şi obi­ceiuri locale. "Ceea ce o să facem noi diferit faţă de competitorii noştri este alocarea de consultanţă fiecărui client."

Tânărul antreprenor susţine că pentru început se va concentra pe segmentul de outgoing (trimiterea ro­mânilor în străinătate), spre destinaţii din Africa, Alaska, Groenlana, Islanda, Antarctica, Indo-China, America Cen­tra­lă şi de Sud.

Despre afacere

Cine este Silviu Andrei Petran?

Vârsta: 26 de ani

Locul naşterii: Sighetu Marmaţiei

Studii: Facultatea de turism din cadrul Universităţii Româno-Americane

Experienţă profesională: National Account Manager la o companie de telefonie mobilă (prezent)

Account Manager la o companie de telefonie mobilă (2008-2009)

Account Executive la o companie de telefonie mobilă (2007-2008)

Junior Account Manager la UTI Group (2006-2007)
Senior Sales Specialist la Nobel România (2005-2006)

Junior Sales Specialist la Nobel România (2004-2005)

Programul zilnic: se trezeşte la şase dimineaţa şi de cele mai multe ori începe ziua cu un antrenament la sala de fitness, după care se dedică job-ului din cadrul multinaţionalei în care este angajat. El nu stă opt ore la birou în faţa calculatorului, ci participă în special la diferite întâlniri cu clienţii, având în vedere că lucrează ca account manager pe conturi globale. Ziua lui de muncă nu se încheie fără să ajungă şi în biroul propriei agenţii de turism.