Afacerea Colas: de ce nu a spus nimic supervizorul?

Autor: Andreea Neferu 26.04.2011

În cea mai fierbinte afacere de infrastructură a anului 2011, eşecul Colas pe tronsonul Cernavodă-Medgidia, nu a fost adus în discuţie rolul supervizorului construcţiei, adică firma plătită de la buget să controleze ritmul construcţiei şi să raporteze beneficiarului, adică statului, orice neregulă.

Supervizorul tronsonului este, din decembrie anul trecut, firma Search Corporation. Search a câştigat cu o ofertă de 7,2 mil. lei (1,7 mil. euro) supervizarea pe întreg tron­sonul Cernavodă - Constanţa, dar a realizat serviciile aferente doar pentru o perioadă de patru luni, răstimp în care şi contractul de construcţie pentru Cer­navodă - Medgidia a fost reziliat.

"Atât timp cât există un litigiu între constructorul Colas şi beneficiarul lucrării, în calitatea noastră de inginer independent, prin prisma clauzelor de confidenţialitate din contractul nostru, nu avem dreptul să ne exprimăm un punct de vedere public cu privire la aceste probleme", a spus ieri pentru ZF Mihaela Drăghici, director de relaţii publice al Search.

Anterior, timp de doi ani, supervizarea a fost făcută intern, de direcţia locală a CNADNR de la Constanţa, adică chiar de către beneficiar.

Supervizarea unor lucrări în construcţie constă atât în supravegherea lucrărilor propriu-zise, precum şi oferirea de asistenţă tehnică.

Daniela Drăghia, directorul general al CNADNR, susţine că DRDP Constanţa a semnalat neregulile apărute pe tronsonul Cernavodă-Medgidia şi a întreprins "nenumărate demersuri pentru determinarea antreprenorului să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale", motiv pentru care în aprilie statul a notificat compania franceză Colas cu privire la rezilierea contractului.

Până în prezent, CNADNR a plătit către Colas peste 97 milioane de lei (circa 23 milioane de euro), cu TVA, în condiţiile în care valoarea contractului iniţial, din noiembrie 2008, se ridica la 634 milioane de lei (172 milioane de euro), fără TVA.