Test Auto ZF: Automobil electric. Ep.1: Mitsubishi i-MiEV

Autor: Bogdan Alecu 27.04.2011

La mai bine de 100 de ani de la prezentarea primului automobil electric, maşinile "pe baterii" propun acum o alternativă "verde" la cele cu motoare pe benzină său diesel.

Primii care au adus în România un automobil electric au fost cei de la Mitsubishi în 2010, la acea vreme fiind vorba de un i-MiEV cu volan pe partea dreaptă proiectat pentru piaţa japoneză. La un an de atunci, japonezii au venit cu varianta pentru Europa a lui i-MiEV - un automobil de aproape 2,5 metri lungime şi 1,5 m lăţime, patru locuri, motor electric de 67 CP (47 CP - putere maximă continuă) şi o autonomie de 150 km - care se obţine contra unui "plin" de curent în valoare de 7,9 lei. Spre comparaţie, în cazul unei maşini de dimensiuni similare 150 km ar costa in oraş aproximativ 50 de lei plus ar emite în atmosferă 20 de kilograme de dioxid de carbon la care s-ar adăuga şi alte gaze poluante.

Spre deosebire de Renault Fluence ZE care este recomandat să fie încărcat la o priză specială care costă câteva sute de euro şi ar putea implica un contract special cu furnizorul de energie electrică, i-MiEV se poate alimenta direct la o priză normală cu "încărcătorul" livrat odată cu maşina. Încărcarea durează aproximativ opt ore, adică exact cât timp maşina stă în parcare la serviciu sau acasă în garaj noaptea.

La exterior i-MiEV arată ca un automobil normal de oraş. Doar "desenele" exterioare trădează propulsia pe baterii. La interior, aproape acelaşi lucru. Desigur, planşa de bord este una special proiectată pentru maşinile electrice, având indicator pentru consum, autonomie şi dacă se rulează "Eco" sau "Power".

La interior i-MiEV nu vine cu materiale hi-tech sau premium, ci cu strictul necesar. Avem geamuri electrice faţă, climatizare automată, un radio-CD after-market şi câteva spaţii de depozitare. Scaunele nu sunt cele mai confortabile din segment, dar îşi îndeplinesc scopul şi nu-ţi dau dureri de spate după câteva drumuri prin oraş. Cu toate că dimensiunile încadrează i-MiEV în segmentul mini, în partea din spate este suficient loc pentru două persoane chiar şi la drumuri mai lungi.

Pentru a porni maşina electrică este aceeaşi procedură ca şi la un automobil obişnuit - se introduce cheia în contact, se roteşte şi se aşteaptă două secunde până apare semnul "Ready" numai că de această dată nu se mai aude niciun fel de zgomot. Cutia de viteze pare una automată obişnuită la prima vedere, dar de această dată nu mai există trepte de viteză ci doar "D" pentru utilizarea obşnuită, B pentru coborârea pantelor cu frână regenerativă mai puternică decât în cazul D şi poziţia C cu o frânare regenerativă mai slabă comparativ cu D.

Primul lucru care îl observi atunci când pleci de pe loc este puterea maşinii. Cu toate că în modul normal maşina nu are decât 47 CP, faptul că maşina oferă un cuplu motor de 180 Nm "de la zero", i-MiEV oferă impresia că te afli la volanul unei maşini pe benzină de cel puţin 120 CP.

Cu toate că pare puţin o autonomie de aproximativ 100 km, în traficul urban această distanţă este suficientă pentru două chiar trei zile. Mai mult, cu toate că discutăm de un vehicul "verde", acesta s-a dovedit chiar foarte plăcut la condus prin Bucureşti, dar şi în afara acestuia. Mai mult, promisiunea unui încărcător rapid va face şi mai atractiv i-MiEV pe termen lung.

Preţul de achiziţie al modelului testat este de 36.640 de euro cu TVA inclus, adică un preţ similar cu al unei limuzine BMW Seria 5, Audi A6 sau chiar un SUV premium compact.