Industria ţine vopselele pe plus

Autor: Ioan Dornescu - Mediafax 27.04.2011
Consumul de vopsea a crescut uşor anul trecut, dar piaţa nu a fost susţinută de "pensule şi bidinele" din zona lacurilor şi vopselelor decorative, ci de utilajele speciale din zona industrială, potrivit firmelor de cercetare. Cifrele diferă de la o sursă la alta, dar concluzia este aceeaşi: piaţa a trecut prin doi ani dificili, iar pentru acest an principalii jucători nu au mari speranţe referitoare la revenirea cererii, în condiţiile în care principalul segment care susţine vânzările rămân renovările.


Piaţa vopselelor din România a crescut anul trecut cu 4%, până la aproape 300 de milioane de euro, iar în acest an s-ar putea majora cu 7%, potrivit companiei de cercetare InterBiz Research & Consulting.

Evoluţiile au fost diferite însă pentru principalele categorii ale pieţei, lacurile şi vopselele decorative, respectiv vopselele şi acoperirile industriale. Segmentul de lacuri şi vopsele decorative a scăzut cu aproximativ 5% anul trecut, la 160 de milioane euro, şi a avut o contracţie de 2-3% în volum.

Pe segmentul de vopsele şi acoperiri industriale, vân­zările au crescut cu 10%, la 140 milioane euro. Valorile pieţei totale reprezintă consumul intern, respectiv pro­ducţie şi importuri minus exporturi.

"Aşa cum am anticipat în august 2009, în anul 2010 piaţa lacurilor şi vopselelor decorative a fost susţinu­tă de lucrările de renovare. Alţi factori care au contribuit la susţinerea acestui segment au fost extinderea reţelelor de magazine mari, lărgirea ariei de dis­tri­buţie, extinderea gamei de produse în cazul firmelor existente pe piaţă, intrarea unor noi jucători şi locuinţele finalizate în anii anterior, dar parţial finisate", spun reprezentanţii companiei de cercetare. Pe de altă parte, segmentul vopselelor şi acoperirilor industriale a fost influenţat pozitiv de creşterea anumitor sectoare ale industriei prelucrătoare, precum auto, electrocasnice şi echipamente electrice sau metalurgie, care la rândul lor au fost susţinute de creşterea cererii la export. Pentru 2011, compania de cercetare estimează că vânzările de lacuri şi vopsele decorative vor stagna valoric şi vor consemna un nou regres uşor în volum. Pe segmentul produselor industriale, vân­zările ar putea consemna un avans de până la 10% în acest an.

În ceea ce priveşte producătorii, evaluările diferă atât la nivelul definirii pieţei, al valorii acesteia, cât şi al evoluţiei vânzărilor, companiile vorbind de o scădere mai mare la nivelul anului trecut, în vreme ce esti­mările pentru 2011 oscilează între scăderi şi stangnare.

Fabryo Corporation estimează, ţinând cont şi de unele rapoarte de piaţă, că segmentul produselor decorative, definit prin lacuri, vopsele şi tencuieli decorative, a scăzut cu 12,8% anul trecut, la 149 milioane euro, iar în 2011 va coborî cu circa 4%, până la 143 milioane euro. Compania, controlată de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, menţionează că a luat în calcul vânzările de pe piaţa internă, fără exporturi, şi a exclus produsele auto, vopsele industriale (pulberi), gleturi şi prafuri (adezivi).

Tot de scădere vorbeşte şi Aurel Köber, acţionarul majoritar al companiei Köber, care vede o uşoară revenire a pieţei de-abia în 2012.

"De la o valoare estimată de 215-230 milioane euro în 2008, piaţa de lacuri şi vopsele a înregistrat în ultimii doi ani scăderi semnificative, ajungând la 170-180 milioane de euro în 2009; în 2010, scăderea pieţei a continuat estimativ cu încă 15 - 20% faţă de 2009 şi se va menţine în 2011 la nivelul anului 2010, urmând să revină pe creştere modestă în 2012. Calculul are în vedere cifrele de afaceri ale principalilor jucători de pe acest segment, excluzând vânzările de materiale de construcţii, produse chimice sau alte game care nu intră în categoria de lacuri şi vopsele", spune Köber.

Nikos Kotzias, CFO şi manager general al Druckfarben România, parte a grupului elen Druckfarben, estimează că piaţa vopselelor a scăzut cu 20% anul trecut, la 140 milioane euro, şi ar putea înregistra un regres de 10% în acest an.

Posibile explicaţii pentru aprecierile diferite cu privire la această piaţă ţin de lipsa unor date certe, generate de numărul ridicat de jucători activi pe piaţă şi de faptul că unii dintre aceştia, fără brand, nu derulează activităţi de marketing şi acţionează exclusiv pe canale B2B, potrivit InterBiz. În plus, sunt companii pentru care producţia de vopsele nu este obiectul principal de activitate şi care nu comunică date privind aceste operaţiuni.

Mediul concurenţial este format din 270 de firme, din care 90 importatori. Piaţa este dominată de câţiva jucători, precum Fabryo, Policolor, Deutek, Köber, Daw Benţa, Atlas, Sarcom şi Druckfarben. De asemenea, multinaţionale precum Akzo Nobel, Sigma Kalon-PPG, Sto, DuPont, BASF, Sniezka sau Tikkurila sunt prezente pe piaţă prin intermediul importurilor, conform companiei de cercetare.

Piaţa scade, preţurile cresc. Printre problemele cu care s-au confruntat producătorii anul trecut se numără scăderea stocului de materii prime şi scumpirea acestora, elemente care au generat ma­jorări ale preţului la vopsele.

"Preţurile au crescut diferenţiat, în funcţie de furnizorul de vopsele, unele produse înregistrând şi creşteri de 15%. În 2010, firma Köber a susţinut pre­ţurile printr-o singură majorare în cursul lunii mai, de circa 5%. O influenţă puternică asupra preţurilor a avut-o anul trecut şi creşterea cotei de TVA de la 19% la 24%, majorare care s-a regăsit atât în preţul materiilor prime, cât şi în preţul final al vopselei. Modificarea cotei de TVA nu a condus, în cadrul gamei de produse Köber, la o nouă majorare, creşterile fiind suportate din marja de profit", a afirmat proprietarul Köber.

Aliz Kosza, CEO-ul Fabryo, susţine că majorarea preţurilor materiilor prime a fost una dintre marile provocări ale anului trecut pentru industria de profil, acestea explodând în trimestrul patru. "Creşterea medie a preţurilor de circa 8-10% (în funcţie de categoria de produs) la produsele finite nu acoperă în totalitate costurile suplimentare cu materiile prime, iar această tendinţă de creştere a preţurilor la nivel global continuă şi în 2011", a spus ea.

Pe de altă parte, Daniel Guzu, proprietarul Duraziv, spune că în 2010 nu au avut loc majorări semnificative de preţ. "Din cauza tensiunilor economice şi politice la nivel mondial, este greu de previzionat dacă şi în 2011 vom avea parte de o stabilitate a preţurilor la materiile prime", a spus omul de afaceri.

Asociaţia Industriei Vopselelor din România (AIVR) a anunţat la finele lunii martie că firmele de profil din România se confruntă cu un deficit de materii prime, ale căror preţuri s-au majorat şi nu vor putea fi absorbite de producători.

"AIVR constată cu îngrijorare că aprovizionarea cu materii prime şi intermediari în industria vopselelor continuă să facă subiectul deficitelor şi creşterilor de preţ. Deficitul de materii prime folosite în această industrie este rezultatul reducerilor de capacităţi şi stocuri la producători, combinate cu o creştere a cererii pentru materiale. Creşterea cererii provine însă de la alte industrii decât cea a vopselelor şi din pieţe în curs de dezvoltare din afara Europei", a anunţat AIVR. Materiile prime reprezintă cel puţin 50% din costurile finale, iar în condiţiile în care vor exista creşteri semnificative ale preţurilor, producătorii de vopsele nu le vor putea absorbi, cu atât mai mult cu cât nu se întrevede o relaxare pe termen scurt, potrivit aso­ciaţiei.

Alte probleme cu care se confruntă jucătorii din piaţă sunt accentuarea riscului la încasare, scăderea puterii de cumpărare sau creşterea preţului la combustibili şi energie. "Deşi nu sunt comparabile, nu este prima perioadă grea pe care o traversează firma. Strategia noastră o putem exprima simplu: încasări la termen, cheltuieli bine chibzuite", spune Köber. El a adăugat că principala măsură de restructurare a businessului a constat într-o analiză foarte atentă a structurii de costuri, până la nivel de detaliu, şi în optimizarea acesteia în sensul anulării sau reducerii tuturor costurilor colaterale, fără legătură cu afacerea firmei.

Compania a continuat în ultimii ani dezvoltarea capacităţii de producţie, creşterea productivităţii şi lansarea de produse noi. Afacerile Köber s-au men­ţinut anul trecut la circa 35,6 milioane de euro, nivel estimat şi pentru 2011.

Circa 30% din businessul Köber este reprezentat de vopselele industriale şi marine, vopsele auto şi vopsele pulberi (pentru industria electrocasnică). Cea mai mare parte a businessului, de 65%, este generată de vopselele decorative. Compania acţionează şi pe piaţa centralelor termice, care reprezintă circa 5-6% din cifra de afaceri. Reprezentantul Fabryo a afirmat că strategia companiei, nu doar în ultimii doi ani, ci pe termen lung, vizează investiţii în mărci şi inovaţie.

Compania nu a comunicat evoluţia vânzărilor în 2010. La jumătatea anului trecut, reprezentanţii companiei vizau pentru 2010 menţinerea cifrei de afaceri la nivelul din 2009, când rulajul a totalizat 151 mil. lei (35,7 mil. euro). Printre factorii care au sus­ţinut vân­zările anul trecut, reprezentantul Druckfarben a nominalizat crearea unor con­diţii mai bune pentru distribuitori şi majorarea echipei de vânzări.

Compania Druckfarben România, care cuprinde două divizii, de cerneluri tipografice şi vopsea, a realizat anul trecut venituri în stagnare, de aproximativ 13,5 mil. euro, conform informaţiilor furnizate la începutul lunii februarie. Kotzias a afirmat că vânzările diviziei de vopsea ar putea creşte în acest an cu 15-20%, de la 5 mil. euro anul trecut.

Un brand tânăr. Omul de afaceri Daniel Guzu, care a revenit anul trecut pe segmentul vopselelor, afirmă că principala problemă cu care s-a confruntat a fost reticenţa revânzătorilor, din toate categoriile de retail, faţă de promovarea unui "brand tânăr" în faţa unui client final cu resurse financiare diminuate.

"Pe de altă parte, riscul de nerecuperare a banilor de la revânzători a fost un alt factor care a frânat vânzările. Prudenţa a fost cuvântul de ordine în 2010 şi această atitudine încă se menţine", a spus omul de afaceri. El este fostul proprietar al producătorului de lacuri şi vopsele Fabryo, cedat integral Oresa. Duraziv mai produce adezi­vi, profiluri metalice, sisteme complete de termo şi hidroizolare, produse de finisare şi accesorii pentru sisteme de gips-carton şi îşi propune o majorare a cifrei de afaceri cu 25% în 2011, de la 13,5 mil.euro anul trecut.

Companiile cer autorităţilor un control mai strict pentru a impune implementarea şi respectarea legislaţiei europene, încurajarea investiţiilor în imobiliare noi, renovări şi modernizări, precum şi îmbunătăţirea unora dintre programele guvernamentale în derulare, precum cel de reabilitare termică a locuinţelor şi Prima casă.

Consumul, încă scăzut. Consumul de vopsea în România s-a menţinut anul trecut la 9 kg/locuitor, mult sub media europeană, potrivit InterBiz.

"În prima fază de la venirea crizei, consumatorul s-a orientat către produse mai ieftine, dar în prezent există tendinţa de a consuma vopsele de calitate mai ridicată şi cu un preţ mai mare, chiar dacă volumul este mai mic", au adăugat reprezentanţii companiei de cercetare. La rândul lor, reprezentanţii Fabryo şi Druckfarben susţin că, la achiziţie, consumatorul este focusat pe calitate.

Referindu-se la comportamentul consumatorului român după venirea crizei, Köber susţine că scăderile au variat în funcţie de segmentul utilizatorilor. Astfel, primul semnal de scădere a fost dat de industria acoperirilor industriale, care a dat ulterior, în 2010, startul revenirii. Pe de altă parte, produsele cu o evoluţie mai slabă în 2009 şi 2010 faţă de 2008 au fost cele utilizate în special de firmele de construcţii. Acest segment a avut cea mai puternică scădere din piaţa de lacuri şi vopsele, de circa 30%, potrivit estimărilor Köber.

"Criza a adus o serie de modificări în comportamentul consumatorului român, investiţiile în locuinţă fiind una dintre zonele care au rămas prioritar fără bugete. Micşorarea veniturilor - şi implicit a puterii de cumpărare - cu care s-a confruntat în 2010 o mare parte din populaţia ţării a determinat satisfacerea cu prioritate a nevoilor bazale - hrană, îmbrăcăminte şi încălţăminte. Astfel, decizia de renovare a locuinţei a fost amânată de cei mai mulţi români până la o dată la care veniturile să le permită realizarea acesteia. Aşa se şi explică faptul că în România consumul mediu de vopsele pe cap de locuitor se situează în jurul valorii de 9 kg, mult sub media de 15-16 kg înregistrată în alte ţări europene", a spus Guzu.

În condiţiile în care capacitatea de producţie de lacuri şi vopsele din România depăşeşte cu mult cererea, companiile interesate să intre sau să-şi dezvolte activităţile pe această piaţă vor apela cel mai probabil la achiziţii, nu la construcţia de fabrici.

"Cu certitudine vom asista la achiziţii în perioada 2011-2013. Dacă nu ar fi venit criza, acestea s-ar fi produs mai devreme", susţin reprezentanţii InterBiz.

Un exemplu în acest sens poate fi grupul olandez Akzo Nobel, cel mai mare producător de vopsele din lume, care a anunţat anul trecut că discută cu mai multe fonduri de investiţii achiziţia unei companii cu acelaşi obiect de activitate din România, tranzacţia urmând să aibă loc cel mai devreme în 2011.

Şi producătorul german de lacuri şi vopsele Meffert, revenit pe piaţa din România după o pauză de cinci ani, a anunţat că intenţionează să-şi extindă operaţiunile cel mai probabil prin achiziţii sau parteneriate cu producători locali.

Meffert şi doi investitori români au înfiinţat în anul 1998 compania düfa România, cedată în 2005 fondului de investiţii american Advent International. După achiziţie, Advent a avut dreptul de utilizare a mărcii Düfa pentru o perioadă de cinci ani şi a redenumit compania DEUTEK. Anul trecut, Meffert a înfiinţat împreună cu Liviu Stan şi Irinel Gheorghe firma Düfa Tec, care se aşteaptă la afaceri de 3,5 milioane euro în 2011.

Piaţa de vopsele este extrem de diluată în momentul de faţă, dar potenţialul de creştere poate fi observat la o simplă plimbare prin oraşele ţării.