O olimpiadă şi două campionate de fotbal revitalizează construcţiile în Est

Autor: Ciprian Botea 27.04.2011

Producătorii de materiale de construcţii şi constructorii din Europa Centrală şi de Est încep să vadă primele semne ale revenirii, după ce în ultimii doi ani multe pieţe din regiune s-au confruntat cu scăderi anuale de două cifre. Speranţele acestora se îndreapta spre proiectele de infrastructură anunţate de autorităţi, având în vedere că investiţiile private se redresează lent.



Guvernele central şi est-europene au anunţat investiţii de zeci de miliarde de euro în următorii ani în autostrăzi, căi ferate sau aeroporturi, astfel că producătorii de materiale de construcţii se pregătesc deja să-şi majoreze capacităţile de producţie pe baza aşteptărilor privind creşterea cererii.

Cel mai mare potenţial de creştere se înregistrează în Rusia, Polonia şi Ucraina, ţări care se pre­gătesc pentru o serie de competiţii sportive majore - Campionatul European de Fotbal din 2012 (găzduit de Polonia şi Ucraina), Jocurile Olimpice din 2014 şi Campionatul Mondial de Fotbal din 2018 (ambele evenimente urmând să se desfăşoare în Rusia).

lnvestiţii majore în infrastructură sunt aşteptate însă şi în Cehia, Slovacia sau Ungaria, unde urmează să fie reluate programele îngheţate în 2009 şi 2010 pe fondul crizei economice mondiale şi al problemelor cu deficitele publice înregistrate de aceste state.

Un impuls major pentru dezvoltarea infrastructurii din regiune îl reprezintă fondurile europene de care statele membre ale UE încearcă să beneficieze, având în vedere că actualul exerciţiu de alocare se încheie în 2013. Parteneriatele public-private (PPP) încheiate în ultima perioadă reprezintă, de asemenea, un indiciu că proiectele de investiţii anunţate în ultima perioadă nu vor rămâne doar pe hârtie.

Rusia, potenţial uriaş. Guvernul federal de la Moscova a anunţat pentru următorii trei-patru ani cel mai ambiţios plan de investiţii în infrastructură din regiune, după ce în 2010 bugetul alocat pentru astfel de proiecte a fost redus cu 60% faţă de planul iniţial, pe fondul scăderii veniturilor la bugetul de stat.

Cea mai agresivă ajustare s-a produs în cazul infrastructurii de transport feroviar. Autorităţile ruseşti vor să recupereze însă decalajul creat de lipsa de lichidităţi din ultimii doi ani prin alocarea de fonduri suplimentare odată cu exerciţiile bugetare viitoare.

Valoarea cumulată a investiţiilor în infrastructură anunţate de oficialii ruşi se ridică la circa 450 de miliarde de dolari (330 mld. euro) până în 2015, potrivit calculelor efectuate de analiştii Polish Market Research (PMR). Aproape 80% din această sumă va fi alocată pentru extinderea reţelei de autostrăzi şi a celei de căi ferate, în timp ce peste 40 de miliarde de dolari sunt destinaţi construirii şi modernizării mai multor aeroporturi.

Încă 20 de miliarde de dolari vor fi alocaţi pentru infrastructura portuară. Puţin peste o treime din sumă va fi alocată de la bugetul federal şi din bugetele regionale, aproximativ 60% reprezentând finanţare de la bănci şi de la investitorii privaţi.

În ciuda problemelor financiare din ultima perioadă, Guvernul rus susţine că programul de investiţii în infrastructură va fi realizat în totalitate, principalul motiv al optimismului afişat de autorităţi fiind reprezentat de o serie de măsuri adoptate în ultima perioadă.

De exemplu, ruşii au creat în 2009 o companie de stat, Avtodor, care se ocupă de dezvoltarea infrastructurii rutiere a ţării. Avtodor, care intenţionează să construiască 530 de kilometri de autostradă până în 2015, va finanţa din fonduri proprii o parte din proiectele de infrastructură, banii urmând să fie strânşi din taxele de drum şi emisiuni de obligaţiuni.

O altă măsură adoptată de autorităţile ruseşti a fost crearea unui fond pentru infrastructură, alimentat din două surse majore de finanţare: bugetul public şi accizele la carburanţi.

Impulsul principal pentru dezvoltarea infrastructurii îl reprezintă Summit-ul APEC de anul viitor şi Jocurile Olimpice de la Soci din 2014, dincolo de acest interval de timp urmând să apară alte proiecte, care fac parte din pregătirile pentru Campionatul Mondial de Fotbal din 2018. Estimările arată că vor fi cheltuiţi cel puţin 35 miliarde de dolari pentru infrastructura de transport (drumuri, căi ferate, aeroporturi) din oraşele gazdă ale competiţiei sportive.

Polonia, spre Euro 2012. Piaţa construcţiilor din Polonia a crescut peste media europeană în ultimii doi ani, susţinută de pregătirile pentru Campionatul European de Fotbal din 2012, de proiectele de infrastructură cofinanţate din fonduri europene şi de o economie care a continuat să crească în ciuda recesiunii globale.

Piaţa poloneză de profil a crescut în medie cu 8,9% pe an din 2005 şi până în 2009, peste avansul mediu de 3,8% pe an înregistrat în Europa, potrivit unei analize a Business Monitor International. Anul trecut, sectorul construcţiilor a avansat cu aproape 10%, în ciuda unei încetiniri a ritmului de creştere în ultimele luni.

Pregătirile pentru Euro 2012 au generat investiţii în aeroporturi, drumuri şi căi ferate, dar în paralel sectorul construcţiilor a fost impulsionat de investiţi­ile în stadioane, hoteluri şi infrastructură de turism. Doar pentru programul de dezvoltare a infrastructurii rutiere au fost alocate 60 de miliarde de dolari până în 2015, potrivit Business Monitor International.

Investiţiile în infrastructură au fost bine-venite pentru constructori precum Strabag, Hochtief şi Bouy­gues sau producători de materiale de con­struc­ţii, precum Lafarge. Pe măsură ce competiţia sportivă din vara lui 2012 se apropie, constructorii au însă tot mai puţin de lucru de pe urma evenimentului, astfel că ritmul de creştere a pieţei a încetinit din toamna lui 2010.

Piaţa poloneză oferă însă în continuare oportunităţi pentru constructori, în condiţiile în care planul de dezvoltare a infrastructurii este construit până în 2015, iar autorităţile intenţionează să demareze noi investiţii în sectoare precum cel energetic. Totodată, analiştii spun că există nişe de piaţă care încep să crească abia în acest moment, odată cu revenirea investiţiilor pe piaţa imobiliară. De exemplu, un studiu al Polish Market Publications arată că piaţa de învelitori pentru acoperiş va creşte cu circa 10% anul acesta după ce a stagnat în 2009 şi 2010. Această piaţă este estimată la circa 530 de milioane de euro anual.


Cine mai creşte în Est?
După o scădere consistentă în ultimii doi ani, piaţa construcţiilor din Ungaria a revenit "pe val", pentru 2011 fiind estimată o creştere de 14%, ceea ce înseamnă că piaţa va ajunge la 5,3 miliarde de dolari.

Ungaria este într-o poziţie mai bună decât alte ţări din regiune datorită aşteptărilor ca avansul pieţei construcţiilor să fie generat de investiţiile private şi nu publice, potrivit unui raport al Business Monitor International. De exemplu, compania petrolieră MOL a primit recent 150 de milioane de euro pentru cofinanţarea construiriii unui gazoduct cu o lungime totală de 205 kilometri, care se întinde între oraşul Varosfold şi graniţa croato-ungară.

În Cehia, industria construcţiilor s-a contractat cu aproape 10% anul trecut, iar estimările pentru 2011 indică o reluare a creşterii pieţei. Avansul de anul acesta va fi mai mic de 10%, consideră analiştii. Multe proiecte de infrastructură au fost îngheţate sau decalate anul trecut din cauza problemelor financiare, iar reducerile de fonduri vor continua şi în 2011.

Şi piaţa construcţiilor din Slovacia s-a confruntat cu probleme uriaşe în ultimii doi ani, dar estimările indică o revenire a acestui segment în 2011, datorită proiectelor publice de infrastructură şi în condiţiile în care există o listă suficient de lungă de proiecte pe piaţa imobiliară rezidenţială şi non-rezidenţială, potrivit analiştilor PMR.

Tot proiectele de infrastructură, susţinute de fondurile europene şi parteneriate public-private, ar putea susţine piaţa construcţiilor din Slovacia.

Datorită aşteptărilor că cererea de materiale de construcţie va creşte în perioada următoare, produ­cătorii anunţă tot mai multe investiţii în extinderea capacităţilor de producţie din regiune.

După ce în toamna anului trecut producătorii de ciment din Rusia şi Ucraina anunţau creşterea capaci­tă­ţilor de producţie, în prezent a venit rândul companiilor de adezivi sau polistiren să facă astfel de anun­ţuri, iar acestea s-au propagat şi până în România, deşi jucătorii de pe piaţa locală sunt deocamdată reticenţi cu privire la perspectivele construcţiilor în 2011.


Estul în cifre

Valoarea cumulată a investiţiilor în infrastructură anunţate de autorităţile ruse pentru intervalul 2010-2015 ajunge la 330 miliarde de euro;

Piaţa poloneză a construcţiilor a avansat cu aproximativ 10% anul trecut datorită pregătirilor pentru Euro 2012 şi proiectelor de infrastructură cofinanţate din fonduri europene;

Creşterea estimată pentru piaţa de construcţii din Ungaria este de 14% anul acesta, urmând să ajungă la 5,3 miliarde de dolari;

În Cehia, multe proiecte de infrastructură au fost îngheţate anul trecut, dar pentru anul 2011 se estimează o creştere a pieţei cu cel mult 10%.