Nicolae Grigorescu: colecţia de acasă/ de Remus Andrei Ion

Autor: Remus Andrei Ion 28.04.2011

Nicolae Grigorescu este, fie că ne place, fie că nu, cel mai curtat pictor român, cel care a iscat cele mai costisitoare pasiuni printre colecţionari, cel care poate oferi şi comercianţilor ambiţioşi creşteri de cotă de la o vânzare la alta. Nicolae Grigorescu ne demonstrează de un an încoace că operele lui importante nu sunt doar în muzee şi că, de multe ori, povestea picturilor care au "rămas acasă" este chiar importantă.

Colecţionarii au un patrimoniu Nicolae Grigorescu, despre care se pot spune multe, fiecare tablou are o mică istorie proprie, bazată pe iubirea celor care l-au cumpărat, păstrat, admirat. Şi, cu toate acestea, valoarea operei lui Grigorescu este greu de estimat de fapt, preţurile negustorilor trebuie să crească mereu, colecţionarii au dreptul să considere că au probabil cel mai "aparte" dintre tablourile lui Grigorescu, iar fiecare muzeograf îşi poate imagina că oricare dintre lucrările intrate în circuitul oficial poate fi preţuită peste oricare dintre tablourile care au dat vârfurile de cotă de pe piaţă pentru artist.

Şi uite-aşa, precum la Deva, 2-3 peisaje Grigorescu copiate şi înlocuite chiar de portar în casa memorială Petru Groza, sunt acum evaluate la sute de mii de euro, şi cota de piaţă a artistului are cinci recorduri consecutive în linie, de la 155.000 la 270.000 de euro. Fiecare casă de licitaţii cu istorie are în top picturi ale lui Grigorescu, iar o statistică realizată pe site-ul tudor-art.ro precizează că au fost adjudecate la licitaţii 73 de picturi şi 10 lucrări de grafică ale artistului numai după anul 1995. Au fost tablouri din colecţii mai mult sau mai puţin celebre, de la dr. Dona la Ion Dolănescu. Numărul lucrărilor lui Grigorescu care s-au tranzacţionat este însă ceva mai mare, printre ele şi o parte din falsurile cunoscute şi înregistrate de specialişti.

Cele mai importatne sunt compoziţiile cu personaje, peisaje ori scene idilice, carele cu boi, florile şi portretele. De la "Studiu de bou", o schiţă în ulei, imaginea umoristică a lui V.A. Urechea, ori frumoasele ţărăncuţe din celebrele tablouri "Fata culcată în iarbă", "Păstoriţa", "Ţărăncuţa odihnindu-se", personajele lui Girgorescu, anonime în marea lor majoritate, s-au impus în istoria artei locale, iar acum domină şi piaţa de artă...

În acest an s-au licitat puternic cinci picturi şi unul dintre desenele sale umoristice. În 2010, s-au adjudecat zece picturi, iar în 2009 doar şase.

Vedetele acestor tranzacţii sunt vârfurile de top de la Artmark, "Ţărăncuţă odihnindu-se", "Cârciumă la Rucăr", "La marginea pădurii", "Păstoriţa" şi "Car cu boi". Plus un portret, tot o ţărăncuţă, vândut prin serviciul de private selling şi portretul miniatură aliniat mărţişoarelor, "Visare". Un ghiveci cu "Panseluţe" concurat de "Macii" şi "Garoafele" lui Luchian. Topul de la Alis adaugă două lucrări importante "colecţiei de acasă": un "Nud" adjudecat în decembrie 2010 cu 75.000 de euro şi "Ciobănaş", vândut cu aproape 55.000 de euro, dar în august 2001! Alis are şi tabloul care a stat cel mai mult timp în fruntea vânzărilor, "Fata culcată în iarbă". Trei peisaje de atmosferă la Goldart, "În amurg" (55.000 euro), "Car cu boi" şi "Casa din Văleni" (9.000 euro) plus un portret excepţional, "Ţărăncuţă cu basma albă" şi minunatele "Flori de nalbă". "Florile de nalbă" apar şi în istoria mai veche a Monavissa, alături de peisajul "Luminiş".

Practic, piaţa de artă s-a reinventat pentru Nicolae Grigorescu după ce au început să se cumpere tablouri de Tonitza, Luchian, Pallady cu peste 100.000 de euro. Colecţionarii au acceptat să renunţe la lucrări din ce în ce mai importante pentru preţuri record. Pentru un colecţionar există şi un tablou unicat: "Portretul Emiliei Dona" (35.000 euro), mama marelui colecţionar, despre care, în epocă, se spunea că ar fi avut cea mai importantă colecţie Grigorescu. Este rândul altor coelcţionari să se impună... Să sperăm că vor fi la fel de inspiraţi precum doctorul Dona.

artalicitata.blogspot.com