Încasarea salariului prin bancă poate aduce credite mai ieftine
Clienţii care îşi aduc şi contul de salariu la bancă atunci când vor să împrumute bani pot obţine finanţare mai ieftină chiar şi cu două puncte procentuale faţă de oferta standard.
Cele mai mari reduceri de dobândă sunt la creditele de consum şi apar în ofertele unor bănci din eşalonul secund, care încearcă astfel să câştige cotă de piaţă într-un moment în care majoritatea jucătorilor sunt reticenţi vizavi de creditarea persoanelor fizice.
De exemplu, Citibank şi Emporiki au redus cu două puncte procentuale faţă de nivelul standard dobânda la creditele de consum fără garanţii în lei pentru clienţii cărora le administrează şi banii din salariu. Dobânda nominală la creditul de consum de la Citibank coboară de la 18% pe an la 16% pe an, ceea ce înseamnă că pentru un împrumut de 55.000 de lei pe o perioadă de şase ani, clientul plăteşte o rată lunară cu 60 de lei mai mică.
Scăderea dobânzilor vine în contextul în care, pe fondul scăderii veniturilor, clienţii au devenit tot mai atenţi la sumele pe care trebuie să le plătească la bancă.
"Sunt destul de mulţi clienţi care compară costul creditelor, dar cred că cel mai important pentru clienţi în această perioadă nu este nivelul dobânzii, ci dacă sunt sau nu acceptaţi de bănci", spune Cabat.
Jucătorii de talie mare au redus însă dobânzile la creditele de consum cu cel mult un punct procentual. De exemplu, BCR şi Raiffeisen îşi tentează clienţii cu dobânzi mai mici cu un punct procentual faţă de varianta standard, în timp ce la Banca Transilvania reducerea este de un sfert de punct procentual.
Contul curent a fost pentru multe bănci un cârlig prin care şi-au construit întreaga bază de clienţi de retail, lupta pentru administrarea veniturilor lunare ale clienţilor intensificându-se în ultimul an.
La creditele ipotecare, reducerile de dobândă se situează în jurul a 0,25-0,5 puncte procentuale, doar grecii de la Emporiki oferind clienţilor care îşi încasează salariul la bancă o dobândă cu 1,3 puncte procentuale mai mică decât în varianta standard.
Chiar dacă reducerea este mai mică în cazul creditelor ipotecare, clienţii ajung să obţină în final o economie semnificativă având în vedere perioada de rambursare mai lungă şi suma împrumutată mai mare.
Aplicând o reducere de dobândă de 0,5 puncte procentuale, de la 6,15% la 5,65% pe an, la un credit de 40.000 de euro pe o perioadă de 30 de ani suma achitată la final de client este cu 4.600 de euro mai mică, potrivit unui calcul prezentat de BCR pe site-ul propriu.
Toţi bancherii de retail vor cât mai multe conturi de salarii
În ultimii doi ani, mai ales de când criza a început să fie resimţită puternic şi de industria bancară, miza atragerii de clienţi cu conturi de salarii s-a multiplicat rapid.
Orice bancher de retail are acum în lista de priorităţi extinderea acestei categorii de clienţi. Fie că este vorba de bănci care au deja poziţii puternice pe piaţa de retail, fie despre jucători care doar o tatonează.
De pildă, băncile care au tradiţie pe corporate banking şi îşi doresc să dezvolte şi anumite afaceri în retail încearcă să folosească acest avantaj discutând cu companiile clienţi aranjamente mai ample care să includă plata salariilor pentru angajaţi.
În cazul băncilor care au deja portofolii mari de clienţi persoane fizice, atragerea salariilor reprezintă o ancoră de siguranţă foarte importantă pentru acoperirea riscului de credit.
În acelaşi timp, clientul se poate găsi astfel într-o situaţie mai bună în raport cu banca pentru că aceasta poate avea dovada clară a reducerii salariului, de exemplu, sau a pierderii locului de muncă - situaţii în care se impune restructurarea creditului.
Pe de altă parte, dacă o bancă îşi convinge un client corporate să îi atribuie plata salariilor, automat rezultă o creştere importantă a numărului de carduri emise - chiar dacă angajatorul nu îi poate obliga pe salariaţi să accepte un anumit card. Implicit, apare o sursă de comisioane pentru bancă.
Însă în contextul creşterii numărului de credite care înregistrează restanţe sau nu mai sunt achitate deloc, banca se simte mult mai confortabil să finanţeze un client căruia îi poate monitoriza direct veniturile salariale.
Cu cât perioada de monitorizare este mai lungă, cu atât banca poate avea o imagine mai corectă asupra clientului, poate vedea un comportament de cheltuire a banilor şi să-i evalueze profilul de risc. Până acum, astfel de abordări reprezentau mai degrabă declaraţii de intenţie din partea bancherilor sau erau parte din discursuri mai mult sau mai puţin sforăitoare despre grija faţă de client şi parteneriatul pe termen lung cu acesta.
Criza a pus însă presiune pe bancheri astfel încât asemenea declaraţii încep să îşi găsească şi corespondent în realitate.