S-au dus vremurile de gratuităţi la televiziune prin satelit

Autor: Adrian Seceleanu 02.05.2011

Operatorii telecom au devenit mult mai atenţi cu costurile şi au început să nu mai subvenţioneze achiziţia echipamentelor pentru televiziunea prin satelit.



Niciunul dintre cei trei mari jucători rămaşi pe piaţa telecom nu mai încheie un contract nou de TV prin satelit dacă utilizatorul nu face în avans şi o plată care porneşte de la aproximativ 100 - 120 de lei, reprezentând diferite taxe, arată ofertele RCS&RDS, Romtelecom şi UPC.

În urmă cu doi sau trei ani tot ceea ce îi trebuia unui client care voia să cumpere un serviciu de televiziune prin satelit era un set minim de documente şi un pix cu care să semneze contractul.

La RCS&RDS, numărul unu pe piaţă, cu peste 1,1 milioane clienţi, un utilizator nou trebuie să achite minimum 106 lei, fară a include şi abonamentul TV, pentru a deveni abonat.

La Romtelecom (Dolce), numărul doi pe piaţă cu aproximativ 900.000 de utilizatori, un client nou trebuie să achite o garanţie de 120 de lei (care îi va fi returnată după 6 luni) şi să opteze dacă închiriază (2 euro pe lună) sau cumpără receptorul.

La Focus Sat, divizia de satelit a UPC, clientul trebuie să achite 119 lei, contravaloarea serviciilor TV pe 6 luni dacă vrea echipamentele în custodie.

Cum arătau ofertele în urmă cu doi ani? Pe o piaţă cu cinci jucători, pe care Boom TV şi AKTA Satelit (în prezent cumpăraţi de Romtelecom) încă erau în creştere, atât RCS& RDS, cât şi Dolce ofereau gratuit în custodie echipamentele necesare recepţiei şi între 3 şi 6 luni de gratuitate la abonament.

De ce au încetat RCS&RDS şi Romtelecom, cei mai mari jucători de pe piaţă, să mai subvenţioneze echipamentele de recepţie sau să ceară garanţii sau taxe de activare a serviciului? Potrivit datelor neoficiale existente pe piaţă, unul dintre motivele care au dus la această schimbare a fost creşterea numărului de clienţi care nu şi-au mai plătit abonamentele după expirarea perioadelor de gratuitate.

Contactaţi de ZF, oficialii RCS&RDS au precizat că operatorul nu şi-a schimbat oferta din mai 2010, moment din care clienţii nu au mai putut prelua gratuit în custodie receptorul, fără a face alte comentarii.

Oficialii Romtelecom au precizat pentru ZF că garanţia de 120 de lei este solicitată "numai clienţilor cu care Romtelecom nu a mai avut o relaţie contractuală şi este justificată de nevoia oricărei companii de a-şi proteja investiţiile", fără a oferi alte detalii, dar sugerând practic existenţa unor fraude în trecut. În ceea ce priveşte introducerea plăţii integrale, în rate sau a chiriei pentru echipamentele de recepţie, oficialii Romtelecom au precizat că aceste schimbări sunt în avantajul unora dintre clienţi: "Oferim clienţilor posibilitatea să închirieze până la 4 echipamente de recepţie, spre deosebire de oferta anterioară când acestea trebuiau plătite".

Comparaţia privind ofertele celor trei jucători rămaşi pe piaţa de televiziune prin satelit oferă un posibil răspuns şi pentru accelerarea creşterii UPC pe acest segment: e singurul operator care nu percepe în prezent costuri de instalare şi oferă gratuit în custodie toate echipamentele de recepţie, iar plata percepută clientului la semnarea contractului reprezintă contravaloarea serviciilor TV pe şase luni, UPC subvenţionând integral costul echipamentelor şi al instalării.

Creşterea numărului de clienţi, de la 187.400 în iunie 2010 la aproape 230.000 în decembrie, este determinată şi de numărul mare de posturi TV incluse şi de sistemul de plată, spune Cătălin Iţu, directorul Focus Sat. "Investiţia în subvenţionarea echipamentelor este justificată de momentul propice din piaţă pentru creştere şi adiţii de noi clienţi", a spus Iţu.