Şoc în telecom: Orange ar putea renunţa la operaţiunile din România pentru că reprezintă numai 2% din totalul veniturilor globale

Autor: Adrian Seceleanu 03.05.2011

France Telecom, una dintre cele mai mari companii de comunicaţii din Europa, ar putea decide să-şi vândă operaţiunile mai "mici" din România, Austria şi Belgia pentru a se concentra pe pieţe cu potenţial ridicat de creştere din Orientul Mijlociu şi Africa, a declarat Gervais Pellissier, directorul financiar al companiei, citat de Bloomberg.

"Cu excepţia Franţei, Poloniei şi Spaniei, toate celelalte operaţiuni europene sunt implicate în această evaluare", a declarat Gervais Pellissier, directorul financiar al companiei, citat de Bloomberg. France Telecom va evalua opţiuni de a consolidare, dar şi de vindere a operaţiunilor, a adăugat el, fără a oferi detalii în legătură cu durata evaluării şi a criteriilor care vor fi luate în calcul.

France Telecom a anunţat că veniturile sale de pe pieţele mai mici din Europa au crescut cu 1,2%, în timp ce încasările din Africa şi Orientul Mijlociu au urcat cu aproape 6%. Atât în România, cât şi în Belgia veniturile Orange au scăzut.

Orange este în România liderul pieţei de comu­nicaţii, indiferent de indicatorul care ar putea fi luat în calcul: venituri, profit sau numărul de clienţi. Orange a avut în 2010 venituri de 973 mil. euro, mai mari decât Vodafone, şi 10,4 milioane de clienţi, peste ceilalţi jucători din piaţă. În 2009 Orange a făcut un profit net de 270 mil. euro, faţă de cel de 245 mil. euro al Vodafone.

De ce ar vrea atunci liderul pieţei din România să plece de pe această piaţă şi care este semnalul pe care îl transmite compania prin această posibilitate şoc? "Nu este nicio surpriză", comentează însă o sursă apropiată companiei. "Asemenea decizii se iau înainte de a deveni urgente. O evaluare a perspectivelor este ceva obişnuit", adaugă sursa.

"E o vorbă: e bine să îţi iei la revedere când eşti pe val. Faptul că Orange este lider în România poate fi un atu important în negocieri şi compania ar putea fi vândută mai bine decât, să spunem, Vodafone", spune Adrian Ciobanu, fost om de vânzări la Vodafone, acum managing partner al Reimens Group, o companie care oferă consultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii. "Există o serie de probleme, într-adevăr: România are unele dintre cele mai mici preţuri din Europa (…). Există argumente în favoarea unei asemenea mişcări."

"Se dovedeşte că şi prea multă competiţie poate fi rea, la fel ca atunci când nu există concurenţă. Un swap de operaţiuni cu Austria ar putea fi luat în calcul. Ambele grupuri se plâng de condiţiile de pe cele două pieţe", spune un manager din telecom, care aduce în discuţie legăturile tot mai strânse dintre cele două grupuri (fuziunea din Marea Britanie şi discuţiile privind unificarea reţelelor din ţări ca România).

"Faptul că Orange este numărul unu pe o piaţă care scade şi care le erodează veniturile şi marja de profit nu este suficient. Viitorul este cel mai îngrijorător pentru France Telecom în România, pentru că ei nu le pot prezenta acţionarilor un business case pentru a continua investiţiile masive pe această piaţă", a comentat pentru ZF un top manager din telecom.

"Mă îndoiesc că France Telecom va cumpăra ceva în România. Teoretic, un schimb de operaţiuni cu Deutsche Telekom este fezabil, s-ar putea lua o asemenea decizie, ca nemţii să renunţe la o altă piaţă pentru a prelua România sau invers. Austria e o posibilitate", adaugă managerul.