Orange evocă posibilitatea fuziunii cu un rival în România

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 04.05.2011
Grupul francez spune că evaluarea operaţiunilor din Austria, Belgia şi România va avea loc în următoarele luni. O vânzare a operaţiunilor va fi decisă doar "în cel mai rău caz". Alte opţiuni sunt fuziunea cu un rival sau combinarea reţelelor.


France Telecom, una dintre cele mai mari companii de telecom din Europa, va decide în următoarele luni care va fi soarta subsidiarei sale din România, indicatorii care urmează să fie luaţi în calcul pentru evaluare fiind "potenţialul real de a crea valoare sau de creştere pentru aceste active".

Acuzând "lipsa de acurateţe" a relatărilor din presa din România în ceea ce priveşte intenţiile grupului, France Telecom a transmis în după-amiaza zilei de miercuri o poziţie oficială, în limba română, în care explică ce variante are în vedere grupul.

"În momentul de faţă grupul France Telecom-Orange nu plănuieşte să îşi vândă operaţiunile din România", potrivit punctului de vedere oficial al Orange. Grupul France Telecom susţine că, după evaluare, "în cel mai rău caz", compania are diferite opţiuni în faţă, care nu se limitează la vânzarea completă a companiei. De remarcat este totuşi că francezii admit în premieră că România ar putea fi o nouă piaţă unde şi-ar putea combina operaţiunile cu un rival, la fel ca în Marea Britanie.

"În cel mai rău caz, în urma acestei evaluări s-ar putea lua decizia de a vinde ope­raţiuni, însă, în acelaşi timp, evaluarea ar putea sta la baza unor proiecte de consolidare (cum ar fi, de exemplu, joint-venture-ul în Marea Britanie, propunerea de fuziune din Elveţia sau proiectele de folosire în comun a reţelei în Polonia/Austria). Cu toate acestea, în momentul de faţă nu s-a luat nicio decizie de a vinde sau de a ne consolida operaţiunile de pe nicio piaţă europeană şi nici nu avem un astfel de proiect în curs de implementare."

Deutsche Telekom e prezent în România prin grupul elen OTE, care controlează companiile Romtelecom, Cosmote, Zapp şi Germanos, care au împreună 4,6 milioane abonaţi la televiziune, telefonie fixă şi net fix şi aproape 7 milioane de clienţi pe telefonie mobilă. Cumulate, afacerile companiilor OTE sunt mai mari decât cele ale francezilor, dar statul român mai are 46% din acţiunile Romtelecom.

În ceea ce priveşte poziţia oficială a France Telecom în legătură cu evaluarea operaţiunilor din Europa, este totuşi demn de remarcat faptul că grupul nu a prezentat detalii de ce intră şi România în acest proces. Însă o studiere a portofoliului Orange din România - ţară aflată în "evaluare", faţă de cel din Spania şi Polonia - ţări "scutite" de acest proces, arată că francezii nici nu se gândesc să plece de pe pieţe unde au o puternică bază de clienţi pe servicii precum internet fix şi televiziune.

În România, Orange nu are operaţiuni pe piaţa TV şi nici nu oferă internet prin linii fixe. În Spania şi Polonia însă Orange are câteva milioane de clienţi pe net fix şi oferă şi servicii TV (prin satelit şi internet). De asemenea, în cele două ţări compania are 12, respectiv 14 milioane de clienţi pe telefonie mobilă, iar venitul mediu pe utilizator este de 263, respectiv 129 de euro. În România, unde Orange are 10,2 milioane de clienţi pe telefonie mobilă, venitul mediu pe utilizator este de 83 de euro.

Analişti: Restricţiile din Franţa obligă Orange să caute noi pieţe

France Telecom este forţată să caute noi pieţe cu rate mari de creştere a veniturilor şi profitului pentru că gigantul telecom este blocat de guvernul Franţei să-şi diminueze costurile cu forţa de muncă, cred analişti citaţi de agenţia Bloomberg. "France Telecom este în mod esenţial blocată să-şi taie costurile cu personalul în Franţa de către guvern. Dacă operezi pe o piaţă unde marjele tale de profit sunt limitate în acest mod, singurul lucru pe care poţi să îl faci pentru a avea o creştere mai mare este să forţezi extinderea pe pieţele emergente", a declarat Bruno Lippens, administratorul unui fond de

11 mld. dolari la Pictet Asset Management din Geneva. De când a preluat conducerea grupului în martie 2010, noul CEO Stephane Richard a făcut mai multe achiziţii în Maroc şi Irak, pe lângă businessul deja existent în Iordan, Egipt, Senegal şi Coasta de Fildeş. El a declarat că France Telecom ar putea cheltui alte 7 miliarde de euro pe achiziţii în regiune.

Cum a fost reflectat declinul afacerilor din România În rapoartele France Telecom
Creşterea bazei de clienţi a fost în mod particular puternică în Egipt şi România. Piaţa din România este unul dintre principalele motoare de creştere a bazei de clienţi.
Creşterea bazei de clienţi a fost în mod particular puternică în România, Egipt şi Mali. Am înregistrat o creştere susţinută a veniturilor în special în România şi Egipt, care sunt principalele motoare de creştere. Venitul mediu lunar pe utilizator a crescut cu 4,9% în 2007, la 10,7 euro, în ciuda scăderii tarifelor de interconectare. Vânzările de servicii de date mobile au crescut puternic.
Operaţiunile noastre au avut în continuare rezultate foarte bune în particular în Franţa şi pe pieţele emergente (cu excepţia României, unde competiţia s-a intensificat puternic în trimestrul patru). România este una dintre ţările cu un potenţial ridicat de creştere. Creşterea numărului de clienţi în trimestrul trei a fost în particular puternică în România (…).
În operaţiunile din alte ţări decât cele din vestul Europei veniturile au fost afectate de deteriorarea climatului economic, în mod special România, unde veniturile au scăzut cu 16,7%. În Europa Centrală, declinul este legat în principal de rezultatele din România. Scăderea profitului operaţional a fost provocată în special de operaţiunile din Europa (în particular de România şi Belgia). Profitabilitatea a fost afectată de dificultăţile economice din ţări ca România. Marja EBITDA a scăzut cu 2,5 puncte procentuale, în principal datorită regresului din România (minus 185 mil. euro).
În Europa veniturile au crescut cu 0,9%, excluzând impactul reglementărilor. Creşterea puternică din Belgia, Luxemburg şi Moldova a fost pusă parţial în umbră de declinul din România, din cauza situaţiei economice dificile. În Europa, nivelul profitului operaţional a scăzut în România şi a rămas stabil în celelalte ţări. Profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 55 mil. euro.

Notă: Datele privind venitul, cota de piaţă şi numărul de clienţi au drept sursă Orange. Datele privind profitul brut pentru anii 2006-2009, şi evoluţia acestuia, au ca sursă datele raportate de companie la Ministerul de finanţe, care au fost transformate din lei în euro la cursurile medii anuale leu/euro anunţate de BNR. Profitul brut pe anul 2010 a fost estimat de ZF pe baza anunţului Orange că profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 55 mil. euro.