Cezar Rapotan iese la cumpărături de companii pe pieţele externe

Autor: Ioan Dornescu - Mediafax 08.05.2011

Arabesque, cel mai mare distribuitor de materiale de construcţii din România, o afacere pornită în Galaţi de fa­milia Rapotan, vrea să-şi extindă operaţiunile externe şi studiază achiziţia unor jucători străini, după ce afacerile companiei au revenit pe creştere anul trecut.

"Pe plan extern vrem să dezvoltăm afacerile în ţările din jur, căutăm noi locaţii în care nu suntem deocamdată prezenţi şi studiem posibilitatea achiziţionării unor alţi jucători", a spus Cezar Rapotan, proprietarul grupului, fără să ofere alte detalii privind aceste proiecte.

Arabesque activează în prezent pe pieţele din România, Re­publica Moldova, Serbia, Bulgaria şi Ucraina. Din cele 38 de centre comerciale ale grupului, 18 sunt în România. Afa­cerile Arabesque, interne şi externe, au crescut cu 16% anul trecut, la aproximativ 415 milioane euro, şi ar putea stagna în acest an, potrivit sursei citate. În 2008 însă, cel mai bun an din istoria companiei raportat la vânzări, cifra de afaceri a Arabesque (internă şi externă) se apropia de 550 mil. euro, potrivit Anuarului ZF Cei mai mari jucători din economie. În 2009, distribuitorul din Galaţi a consemnat un declin de peste 150 mil. euro, potrivit aceleiaşi surse.

În România, cifra de afaceri a Arabesque, companie înre­gis­trată îm judeţul Galaţi, a fost de 1.304 mil. lei (308 mil. euro) în 2009, dar compania a fost pe pierderi (9 mil. lei), potrivit datelor de la Registrul Co­merţului, rezultat care plasează compania pe locul trei în topul firmelor controlate de antre­prenori români după RCS&RDS (1.658 mil. lei - Zoltan Teszari) şi Inter­agro (1.323 mil. lei - Ioan Niculae).

"Rezultatele primului trimestru din 2011 se situează aproximativ la nivelul celor de anul trecut pentru aceeaşi perioadă. Încă nu s-a depăşit situaţia eco­no­mică din 2009-2010 şi efectele crizei încă sunt prezente", a spus Rapotan. El a precizat că în România Arabesque are în lucru două noi centre de distribuţie, la Suceava şi Bacău.

Omul de afaceri a afirmat că piaţa materialelor de con­strucţii a continuat să scadă anul trecut, înregistrând un recul de 15-20%, iar în 2011 ar putea consemna un regres uşor.

"O piaţă în 2011 în stagnare faţă de 2010 ar constitui, în opinia mea, o veste bună".

Vânzările Arabesque sunt acoperite în proporţie de 80% de produse realizate în România, în condiţiile în care mulţi importanţi producători internaţionali au dezvoltat unităţi de producţie la nivel local.

Grupul Arabesque are în prezent aproximativ 4.200 de angajaţi, iar numărul acestora nu va fluctua semnificativ în 2011, potrivit sursei citate.

Rapotan controlează şi firma Brico Expert, operatorul magazinelor retailerului francez Mr. Bricolage din România.