Grecii de la OTE: Consumul şi-ar putea reveni abia în 2012

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 08.05.2011

În ciuda unor semne de stabilizare macroeconomică înregistrate în primul trimestru, care sunt generate în special de exporturi şi de unele proiecte de infrastructură, cheltuielile făcute de consumatori rămân îngheţate în România, potrivit raportului financiar al grupului elen OTE, proprietarul companiilor locale Romtelecom şi Cosmote.

Atât Romtelecom, cât şi Cosmote au anunţat venituri în scădere pentru primul trimestru al anului, iar Michael Tsamaz, preşe­dinte şi CEO al OTE, estimează că situaţia va rămâne dificilă până la finele anului.

"Economia României se va întoarce la creştere în acest an, dar acest lucru ar putea să nu aibă impact asupra consumului decât mai târziu, adică la începutul anului viitor, adică din 2012. Sperăm că produsele noi şi o convergenţă mai ridicată între operaţiunile fixe şi mobile ne vor permite să controlăm scăderea veniturilor. În ciuda competiţiei agresive, ne aşteptăm ca subsidiara Cosmote din România să aibă rezultate mai bune decât cele înregistrate la nivelul pieţei", a declarat Tsamaz.

Veniturile Romtelecom, cea mai mare companie a OTE în România, au scăzut în primul trimestru cu 10,9%, la 166,3 milioane euro, iar profitul operaţional (EBITDA) s-a diminuat cu 62,6%, la 22,2 milioane euro, în condiţiile în care piaţa telecom locală a fost dominată de oferte "foarte agresive", iar consumul s-a menţinut la un nivel redus. Scăderea veniturilor reflectă reducerea cu 11,2% a venitului mediu pe utilizator (ARPU).

Excluzând impactul programului de restructurare, de aproape 21 mil. euro, profitul operaţional (EBITDA) al Romtelecom a fost de 42,9 mil. euro, în scădere cu 31%. Potrivit OTE, rezultatul net al exerciţiului Romtelecom este o pierdere de 13 mil. euro, faţă de un profit de 9 mil. euro anul trecut.

În primul trimestru grupul OTE a concediat în total 1.600 de oameni, dintre care 1.000 de la Romtelecom, care a făcut cea mai dură reducere a personalului. "De la Romtelecom 1.000 de oameni, 11% din oameni vor pleca, dar am tăiat pentru prima oară numărul de oameni şi din operaţiunile noastre de telefonie mobilă în Grecia şi în străinătate, implementând un plan care prevede 300 de concedieri", a spus Michael Tsamaz.

Romtelecom a continuat să piardă clienţi pe telefonia fixă şi să câştige pe internet şi televiziune.

Veniturile Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, au scăzut în primul trimestru cu 6,5%, la 107,3 milioane euro, din cauza condiţiilor economice dificile şi a ofertelor "foarte agresive" de pe segmentul prepaid. Este pentru prima oară când veniturile totale ale Cosmote România scad, de la relansarea operaţiunilor companiei în decembrie 2006. Veniturile Cosmote au revenit astfel aproape de nivelul înregistrat în anul 2009.

Pe de altă parte profitul operaţional (EBITDA - înainte de includerea dobânzilor, taxelor, deprecierii şi amortizării) a crescut de peste două ori, la 17,9 milioane euro, de la 6,6 milioane euro în primul trimestru al anului trecut, când veniturile au fost de 114,8 milioane euro. Marja de profit EBITDA a urcat astfel de circa trei ori, de la 5,7% la 16,7%.

"Compania şi-a crescut profitabilitatea EBITDA semnificativ, reuşind să menţină o performanţă constantă în ceea ce priveşte cota de piaţă din venituri. Creşterea de 10% pe segmentul corporate consolidează prezenţa companiei pe piaţă şi marchează o creştere importantă în cadrul unui segment foarte important pentru companie", a declarat directorul financiar executiv al companiei Konstantinos Apostolou.

Venitul mediu pe utilizator (ARPU) a crescut în perioada analizată cu 6%, la 4,78 euro, de la 4,51 euro în aceeaşi perioadă a lui 2010.