FMI nu şi-a dat acceptul pentru scăderea CAS în 2011. Discuţiile se vor relua în toamnă
FMI şi Guvernul prezintă astăzi rezultatele primei evaluări a noului acord cu FMI (de tip "precauţie", cum l-a numit preşedintele Traian Băsescu), după ce săptămâna trecută cele două părţi întârziaseră să bată palma din cauza divergenţelor legate de privatizarea companiilor de stat şi de ipoteza reducerii, începând cu a doua jumătate a anului, a contribuţiilor la asigurările sociale (CAS).
Misiunea Fondului Monetar Internaţional condusă de Jefrrey Frenks a început la 26 aprilie şi se încheie mâine, 10 mai.
După o discuţie la Palatul Coroceni între delegaţia Fondului şi preşedintele Traian Băsescu, şeful statului a explicat sâmbătă seară, într-o conferinţă de presă, rezultatul la care s-a ajuns urmând ca astăzi să fie prezentată, dacă nu scrisoarea de intenţie, cel puţin o parte dintre angajamentele care vor fi consemnate acolo.
Scăderea CAS nu se va petrece în acest an, a lăsat să se înţeleagă şeful statului: Nu este posibil! în privinţa companiilor de stat, ele vor raporta rezultatele direct Ministerului Finanţelor.
Datele Ministerului Finanţelor arătau în aprilie că veniturile bugetului general consolidat au crescut în primul trimestru cu 10,2% faţă de perioada similară din 2010, în principal graţie majorării încasărilor din TVA şi accize, cheltuielile urcând cu doar 1,3%, investiţiile fiind motivul acestei creşteri.
Bugetul general consolidat a încheiat primul trimestru, potrivit datelor publicate de Finanţe, cu un deficit de 1,26 mld. euro (1% din PIB), deficitul anual convenit cu FMI fiind de 4,4% din PIB.
Încurajat de aceste date, Guvernul examina ipoteza reducerii CAS cu câteva puncte procentuale din a doua jumătate a anului, iar, la finele lui aprilie, ministrul finanţelor Gheorghe Ialomiţianu afirma că, deşi va fi foarte greu, Guvernul va încerca să convingă FMI de justeţea unei astfel de măsuri.
Sâmbătă, preşedintele a spulberat iluzia afirmând că vorbeşte în nume propriu, dar că nu vede posibilă o scădere a CAS în acest an: "Nu cred că este posibil anul acesta. Dacă putem susţine câteva luni reducerea de CAS anul acesta, este evident că o putem face, marea problemă este ce facem în 2012, când trebuie să venim şi cu deficitul la 3% ESA, respectiv 2,5% pe cash".
Aşadar, potrivit şefului statului, constrângerea suplimentară este că anul viitor deficitul bugetar trebuie să coboare de la 4,4% din PIB, cât a fost convenit cu FMI pentru 2011, la sub 3% din PIB în 2012. O opinie similară fusese exprimată de reprezentanţii FMI la finele lui aprilie.
Şeful statului a susţinut că, deşi calculele pe primul trimestru al lui 2011 nu sunt finalizate, datele la două luni îndreptăţesc o prognoză de creştere în T 1 de 0,4-0,6% din PIB, comparativ cu T4 din 2010.
Ceea ce se traduce - explică şeful statului - prin ieşirea din recesiune, dar nu şi din criză.
"Deocamdată toată Europa este într-o situaţie destul de dificilă
în ceea ce priveşte ieşirea din criză. Deci vorbim strict de
ieşirea tehnică din recesiune. Economia României nu mai scade şi
îşi ia un curs de creştere".
13 mai, zi crucială pentru Guvern
Acesta este motivul pentru care Guvernul şi FMI au revizuit ţinta de creştere pe 2012 a economiei româneşti de la 4,5% la 3,5-4%, în vreme ce pentru 2011 ea a rămas la 1,5%.
Institutul Naţional de Statistică va prezenta în această săptămână, mai precis vineri 13 mai, rezultatele economice pentru trimestrul I 2011, date aşteptate cu înfrigurare de toţi actorii guvernamentali şi care ar urma să confirme sau nu dacă România a înregistrat o creştere faţă de trimestrul 4 2010.
Rămânând la creşterea economică şi la deficit, Băsescu a reluat ce alţi oficiali români susţinuseră în ultimele zile, anume că deficitul bugetar pentru 2010 a fost calculat corect, în ciuda rezervelor exprimate de Eurostat, oficiul european pentru statistică. Eurostat a susţinut recent că are obiecţii faţă de datele primite de la Bucureşti care nu au luat în seamă la calcularea deficitului pentru 2010 rezultatele unor companii deţinute de stat. Şeful statului a arătat că deficitul calculat de România este pe cash - adică intrări, ieşiri şi diferenţele acoperite din împrumuturi - şi nu în sistemul ESA, folosit de Eurostat. Preşedintele a spus că a abordat această problemă întrucât la discuţiile de la Cotroceni au participat şi reprezentanţi ai UE.
Preşedintele a afirmat că nu există dificultăţi în negocierile dintre Guvern, FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială, cele trei instituţii care participă la acordul de susţinere a României de peste 5 mld. euro, încheiat în martie pentru o perioadă de doi ani, perioadă care acoperă aşadar şi anul electoral 2012.
Şeful statului a reiterat că este un susţinător al noului "Acord preventiv" chiar dacă vom avea alegeri anul viitor, după ce, la finele lui aprilie, afirmase la postul public de televiziune că anul electoral l-a determinat să fie un puternic susţinător al acestui acord pentru că, în lipsa unor constrângeri din partea instituţiilor internaţionale era posibil să fi existat "derapaje" în susţinerea politicilor de restructurare.
Şeful statului a reluat ceea ce Guvernul decisese deja, anume că data aderării la zona euro rămâne 2015 acesta fiind un stimulent pentru continuarea reformelor, anul 2014 urmând să demonstreze dacă obiectivul este fezabil.
Preşedintele a arătat, de asemenea, că o liberalizare completă a preţurilor la gaze şi energie electrică pentru populaţie ar trebui să fie amânată până în anul 2015, punct de vedere exprimat de partea română în discuţiile cu creditorii internaţionali.
Şeful statului a susţinut că, dacă scopul economiei este să reziste competiţiei, populaţia nu poate suporta această competiţie din cauza salariilor mult mai mici decât în ţările zonei euro - ceea ce presupune o liberalizare pe două paliere, într-o primă etapă pentru economie şi, mai târziu, pentru populaţie.
FMI ceruse în februarie ca Bucureştiul să renunţe la preţurile reglementate la gaze şi energie electrică.
Ce a spus preşedintele Băsescu după întălnirea cu FMI
-
Acordul cu FMI este de tip "precauţie". El nu vizează o situaţie dificilă, ci continuarea reformelor cu asistenţă financiară internaţională.
-
Datele preliminare pentru T 1 2011 ne îndreptăţesc să sperăm la o creştere economică de 0,4 - 0,6% faţă de T 4 2010.
-
Ieşim din recesiune, dar nu şi din criză, trebuie să rămâne prevăzători.
-
Prognoza de creştere economică pentru 2011 rămâne la 1,5% din PIB, iar pentru 2012 scade de la 4,5% la 3,5 - 4% din PIB.
-
Reducerea contribuţiilor CAS nu este posibilă în 2011 din cuza că în 2012 deficitul trebuie să scadă de la 4,4% din PIB la sub 3% din PIB.
-
Deficitul pentru anul 2010 a fost corect calculat, discuţiile cu Eurostat fiind provocate de faptul că România calculează deficiutul pe cash, iar Eurostat pe ESA.
-
O liberalizare completă a preţurilor la gaze şi energie electrică pentru populaţie ar trebui să fie amânată până în anul 2015, întrucât populaţia are salarii prea mici în comparaţie cu alte ţări din UE.
-
Anul 2015 rămâne ca obiectiv pentru admiterea României în zona euro, 2014 urmând să arate dacă acest lucru este posibil.