Cazierul fiscal al patronilor condamnaţi, dar şi situaţia firmelor inactive vor fi publice
Înregistrarea unei firme, închiderea ei sau operaţiunile de fuziune nu vor mai fi publicate în Monitorul Oficial, ci vor fi înscrise într-un buletin electronic al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC). Atribuţiile de înregistrare a unei firme sau de încetare a activităţii ei, fuziunea sau divizarea acesteia ca şi autorizarea persoanelor fizice vor intra în competenţa unei noi categorii, registratorii comerciali care îi vor înlocui pe judecătorii-delegaţi, aceştia urmând să intervină în acest proces doar în cazul contestaţiilor. Prevederile sunt cuprinse într-un proiect de lege adoptat săptămâna trecută de Guvern.
Doi ani pentru trecerea la noua înregistrare a firmelor
Înlocuirea publicării în Monitorul Oficial cu cea a publicării în Buletinul electronic al ONRC se va face într-un orizont de doi ani de la intrarea în vigoare a legii care a fost transmisă Parlamentului pentru a fi discutată în regim de urgenţă.
Ministerul Justiţiei susţine că proiectul a fost elaborat pentru a veni în sprijinul mediului de afaceri şi a fost elaborat în stânsă legătură cu acesta. Numai că, la o zi după ce proiectul fusese aprobat de Guvern, pe niciunul dintre site-urile guvernamentale nu exista proiectul şi nici forma propusă spre aprobare.
"În doi ani vom renunţa la publicarea în Monitorul Oficial a actelor ţinând de înfiinţarea societăţilor comerciale şi modificările aduse în cadrul acestora prin întocmirea unei platforme electronice care va permite tuturor persoanelor interesate, cu costuri minimale, să aibă acces la baza de date respectivă. Termenul propus pentru updatarea bazei de date prin înregistrarea unei noi societăţi comerciale este trei zile", a declarat Alina Bica, secretar de stat în Ministerul Justiţiei.
Noua platformă va aduce transparenţă
Potrivit acesteia, noua platformă electronică va aduce mai multă transparenţă, pentru prima dată urmând să fie făcute publice date despre cazierul fiscal al persoanelor care desfăşoară activităţi comerciale, dar au fost condamnate, cum, de asemenea, va exista acces la firmele care sunt inactive din punct de vedere fiscal.
"Există o multitudine de societăţi comerciale care, deşi sunt înregistrate în Registrul Comerţului, nu desfăşoară niciun fel de activitate comercială. Ele sunt inactive fiscal şi sunt activate doar la un anumit moment pentru diverse scopuri. Practic, când o societate comercială va dori să intre în relaţii de afaceri cu altă societate comercială va putea să acceseze această platformă şi să constate dacă într-adevăr are un partener de afaceri viabil, respectiv, dacă a avut relaţii comerciale în trecut sau dacă avem de a face cu o persoană resuscitată în ultimele şase luni pentru diverse raţiuni", a spus secretarul de stat.
Înregistrarea la Registrul Comerţului va fi simplificată, urmând ca Ministerul Justiţiei să adopte modelele unice de cerere de înregistrare şi a celorlalte formulare.
Registratorul, cel care îl înlocuieşte pe judecătorul delegat, este învestit cu autoritate publică, având atribuţiile şi puterea unui magistrat (chiar dacă nu este magistrat) fiind numit din ordinul ministrului justiţiei.
"Din punct de vedere principial, unele dintre norme trebuiau adoptate. Nu vor exista mai puţine informaţii ca înainte, vor exista în continuare date despre insolvenţă cuprinse acum în Registrul insolvenţelor, de pildă. Doar că trebuie văzut cum va fi structurată această platformă electronică - pe capitole sau va fi ca în Monitorul Oficial unde totul se publică în partea a IV-a şi trebuie să munceşti semnificativ pentru a afla o informaţie", spune Sebastian Guţiu, equity partener al casei de avocatură Schoenherr.
CE SE SCHIMBĂ
-
Toate atribuţiile ţinând de înregistrarea societăţilor comerciale, divizarea, fuziunea, respectiv încetarea activităţii acestora, precum şi autorizarea persoanelor fizice, toate aceste activităţi vor fi efectuate de o categorie nouă de persoane - registratorii comerciali care îi vor înlocui pe judecătorii delegaţi.
-
Într-un termen de doi ani se înlocuieşte publicarea în Monitorul Oficial a actelor ţinând de înfiinţarea societăţilor comerciale şi modificările aduse în cadrul acestora, publicarea urmând să se facă pe o platformă electronică funcţională pe lângă ONRC.
-
Contra cost, platforma electronică de la ONRC ar urma să fie accesibilă oricui.
-
Se simplifică procedura obligatorie a publicităţii, în unele cazuri constituirea şi modificarea actelor constitutive, de fuziune sau divizare putând să se facă prin intermediul paginii de internet proprii a societăţii comerciale.
-
Informarea acţionarilor de către conducerea societăţii comerciale se poate face prin intermediul paginii de internet proprii a societăţii.
-
Updatarea bazei electronice de la ONRC se face la trei zile de la înregistrarea unei noi societăţi comerciale sau a unei noi persoane fizice autorizate.
-
În baza electonică se va regăsi şi cazierul asociatului, acţionarului sau administratorului, dacă acesta a fost condamnat penal şi pentru ce fapte a fost condamnat, lucru neexistent în legislaţia actuală.
-
În baza electronică vor fi introduse şi firmele inactive fiscal.
-
Înregistrarea unei societăţi comerciale poate fi făcută prin internet, prin semnătura electronică, nemaifiind necesară deplasarea persoanei fizice, asociat, a viitorului asociat sau acţionar la sediul Registrului Comerţului.
-
În registrul electronic vor exista informaţii din rergistrele comerţului ale altor state din UE.
-
Înregistrarea în Registrul Comerţului se va putea face în oricare dintre limbile Uniunii Europene.