Cazierul fiscal al patronilor condamnaţi, dar şi situaţia firmelor inactive vor fi publice

Autor: Iulian Anghel 09.05.2011

Înregistrarea unei firme, închi­de­rea ei sau operaţiunile de fuziune nu vor mai fi publicate în Monitorul Ofi­cial, ci vor fi înscrise într-un buletin elec­tronic al Oficiului Naţional al Re­gis­­trului Comerţului (ONRC). Atri­bu­ţi­ile de înregistrare a unei firme sau de în­ce­tare a activităţii ei, fuziunea sau di­vi­zarea acesteia ca şi autorizarea per­soa­ne­lor fizice vor intra în com­pe­tenţa unei noi cate­go­rii, registra­to­rii co­mer­ciali care îi vor înlo­cui pe jude­că­torii-de­legaţi, aceştia urmând să in­tervină în acest proces doar în cazul contestaţiilor. Pre­ve­de­rile sunt cuprinse în­tr-un pro­iect de lege adoptat săp­tămâna tre­cută de Guvern.

Doi ani pentru trecerea la noua înregistrare a firmelor

Înlocuirea publicării în Monitorul Oficial cu cea a pu­blicării în Buletinul elec­tro­nic al ONRC se va face într-un orizont de doi ani de la intrarea în vigoare a legii care a fost transmisă Parla­men­tului pentru a fi dis­cutată în regim de urgenţă.

Ministerul Justiţiei sus­ţine că proiectul a fost ela­bo­rat pentru a veni în sprijinul me­diului de afaceri şi a fost ela­borat în stânsă legătură cu acesta. Numai că, la o zi după ce proiectul fusese aprobat de Guvern, pe niciunul dintre site-urile guver­na­men­tale nu exista proiectul şi nici forma propusă spre aprobare.

"În doi ani vom renunţa la publicarea în Monitorul Oficial a actelor ţinând de înfi­inţarea societăţilor co­mer­ciale şi modificările aduse în cadrul acestora prin întoc­mi­rea unei platforme elec­tro­nice care va permite tuturor per­soanelor intere­sate, cu cos­turi minimale, să aibă ac­ces la baza de date respectivă. Termenul propus pentru up­datarea bazei de date prin în­registrarea unei noi societăţi comerciale este trei zile", a declarat Alina Bica, secretar de stat în Ministerul Justiţiei.

Noua platformă va aduce transparenţă

Potrivit acesteia, noua plat­formă electronică va aduce mai multă trans­pa­ren­ţă, pentru prima dată urmând să fie făcute publice date des­pre cazierul fiscal al per­soa­ne­lor care desfăşoară acti­vi­tăţi comerciale, dar au fost con­damnate, cum, de aseme­nea, va exista acces la firmele care sunt inactive din punct de vedere fiscal.

"Există o multitudine de societăţi comerciale care, deşi sunt înregistrate în Registrul Comerţului, nu desfăşoară niciun fel de activitate comercială. Ele sunt inactive fiscal şi sunt activate doar la un anumit mo­ment pentru diverse scopuri. Practic, când o societate comercială va dori să intre în relaţii de afaceri cu altă so­cietate comercială va putea să acce­se­ze această platformă şi să constate dacă într-adevăr are un partener de afa­ceri viabil, respectiv, dacă a avut re­laţii comerciale în trecut sau dacă avem de a face cu o persoană resuscitată în ul­ti­me­le şase luni pentru diverse raţiuni", a spus secretarul de stat.

Înregistrarea la Registrul Comer­ţu­lui va fi simplificată, urmând ca Minis­te­rul Justiţiei să adopte mode­lele unice de cerere de înregistrare şi a celorlalte formulare.

Registratorul, cel care îl înlocuieşte pe judecătorul delegat, este învestit cu au­toritate publică, având atribuţiile şi puterea unui magistrat (chiar dacă nu este magistrat) fiind numit din ordinul ministrului justiţiei.

"Din punct de vedere principial, unele dintre norme trebuiau adoptate. Nu vor exista mai puţine informaţii ca înainte, vor exista în continuare date despre insolvenţă cuprinse acum în Registrul insolvenţelor, de pildă. Doar că trebuie văzut cum va fi structurată această platformă electronică - pe capitole sau va fi ca în Monitorul Oficial unde totul se publică în partea a IV-a şi trebuie să munceşti semnificativ pentru a afla o informaţie", spune Sebastian Guţiu, equity partener al casei de avocatură Schoenherr.

CE SE SCHIMBĂ