Investiţii în mediu – 1 mld. euro anual. Luaţi-vă gândul, taxa auto nu se modifică!

Autor: Iulian Anghel 11.05.2011

Investiţiile în mediu se ridică la 1 mld. euro anual (0,8% din PIB). Aceşti bani provin din taxe, inclusiv din taxa de mediu (taxa auto). Or, dacă vrem ca investiţiile să continue în acest ritm nu poate fi vorba despre eliminarea taxei auto, spune secretarul de stat în Ministerul Mediului, Marin Anton. Secretarul de stat reiterează că obiecţiile Curţii Europene de Justiţie (CEJ) faţă de taxa auto ridicate la începutul lunii aprilie se referă la ordonanţa de urgenţă din 2008 privind taxa de poluare şi nu la legea în vigoare care urmăreşte protecţia mediului prin descurajarea cumpărării de automobile vechi şi poluante.

"În noile condiţii am promovat maşinile noi şi înlocuirea parcului auto inclusiv prin programul rabla. Încurajăm trecerea de la o economie neprietenoasă cu mediul la una prietenoasă", a susţinut Anton, la seminarul "Săptămâna responsabilităţii - Responsabilitatea socială a companiilor".

Potrivit lui Anton, obiecţiile se refereau la faptul că o maşină înmatriculată în străinătate era taxată când era reînmatriculată în România, în vreme ce una care era înmatriculată în România şi reînmatriculată apoi în străinătate nu era taxată, lucru care ar fi însemnat o "discriminare" pentru maşinile "străine".

"Nu mă aştept la reacţii pozitive faţă de taxa auto. Marea lor problemă (a Comisie Europene - n.n.) era că <discriminăm> maşinile fabricate în alte ţări. Aşa cum este legea acum ei nu mai au obiecţii", susţine Anton. Potrivit secretarului de stat, de vreme ce ne dorim un mediu curat lucru ce presupune investiţii serioase, investiţii care sunt susţinute din taxe, este clar că aceste taxe nu pot fi eliminate.

Justiţia română are pe rol zeci de procese internate de consumatori faţă de taxa auto din 2008. Recent, ministrul mediului, Laszlo Borbely, a susţinut că cine nu este mulţumit de taxa din 2008 să se adreseze Justiţiei pentru că Guvernul nu are de gând să demareze o campanie de returnare a banilor, în ciuda obiecţiilor ridicate de CEJ. Borbely a susţinut că încă se mai examinează dacă actuala taxă auto trebuie modificată din nou sau va rămâne cum este.